Itämerta voi suojella huolehtimalla hulevedestä ja roskista

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tuo elokuussa pääkaupunkiseudun kaduille värikkäitä kaivonkansitarroja, jotka muistuttavat roskaantumisen haitoista. Maahan tai suoraan katukaivoon heitetty roska voi päätyä huleveden mukana lähivesistöön ja Itämereen.

Huleveden mukana vesistöihin päätyy myös likaa, roskia ja jopa haitallisia aineita. (kuva HSY)

Mahanpuruja muovista -kampanjassa hulevesikaivojen ritiläkansien ympärille kiinnitetään tarra, jossa on kala kita ammollaan. Tarra kiinnittää huomion siihen, että maahan tai suoraan katukaivoon heitetty roska voi päätyä sellaisenaan huleveden mukana lähivesistöön ja jopa kalan mahaan.

Kaupungeissa pintoja pitkin virtaavaa hulevettä eli sade- ja sulamisvettä ei pääsääntöisesti puhdisteta, vaan se kulkeutuu hulevesijärjestelmässä sellaisenaan lähivesistöön kuten puroihin ja mereen. Huleveden mukana vesistöihin päätyy myös likaa, roskia ja jopa haitallisia aineita.

Esimerkiksi tupakantumppeja heitetään yleisesti maahan tai kaupungeissa hulevesikaivoihin, mistä ne päätyvät vesistöjä roskaamaan. Tumppi, joka on maailman yleisin roska, on muovia ja siinä on myös haitallisia aineita kuten raskasmetalleja. Suomessa kaupunkien rannoilla lähes 70 prosenttia roskista on tupakantumppeja.

- Huleveden mukana kulkeutuu vesistöihin roskia ja mikromuoveja. Mahanpuruja muovista -kampanjalla kiinnitämme huomiota siihen, että roskat eivät häviä kaupungissa tai luonnossa itsestään. Yksi helppo tapa suojella lähivesistöjä ja Itämerta on huolehtia roskat roskiin, sanoo HSY:n ympäristöasiantuntija Marika Visakova.

Kalatarroja voi nähdä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa. Helsingissä bongauksia voi tehdä keskustassa Ateneumin, Kampin ja Töölönlahden ympäristössä sekä Pukinmäen aseman seudulla, jonka lähellä virtaa Longinoja. Espoossa tarroja on Otaniemessä, Tapiolassa, Leppävaarassa, Matinkylässä ja Niittykummussa. Vantaalla kampanja näkyy Hakunilassa, Länsimäessä ja Tikkurilassa. Kauniaisissa tarroja on Tunnelitiellä ja Thurmaninaukiolla. Lisäksi kampanjaan kuuluvia animaatiovideoita pyörii metrojen ja raitiovaunujen näytöillä.

Mahanpuruja muovista -kampanjan taustalla on Pidä Saaristo Siistinä ry. Pääkaupunkiseudulla toteutuksesta vastaa HSY yhteistyössä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien sekä Itämerihaasteen kanssa.

Ympäristöministeriö on rahoittanut Mahanpuruja muovista -kampanjaa 74 564 eurolla vesiensuojelun tehostamisohjelmasta. Vuonna 2022 kampanjassa on mukana ennätysmäärä kaupunkeja: Espoo, Helsinki, Kauniainen, Kotka, Joensuu, Jyväskylä, Lahti, Oulu, Pori, Rauma, Salo, Savonlinna, Tampere, Turku, Vantaa ja Vihti.

Kampanja-aika on 15.-28.8.2022. Sen keskelle osuu Itämeripäivä, jota vietetään torstaina 25.8.2022. Yksi konkreettinen teko Itämeren hyväksi on kerätä roskia rannoilta ja muualta ympäristöstä. HSY on Itämeripäivän kumppani, ja teemapäivän on käynnistänyt John Nurmisen Säätiö.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: ympäristöasiantuntija Marika Visakova, marika.visakova@hsy.fi, puh. 050 308 6014

Tarra kiinnittää huomion siihen, että maahan tai suoraan katukaivoon heitetty roska voi päätyä sellaisenaan huleveden mukana lähivesistöön ja jopa kalan mahaan. (kuva HSY)

Biojätteen keräys laajenee kaikkiin asuinkiinteistöihin HSY:n alueella23.9.2022 10:35:28 EEST | Tiedote

Uudet jätehuoltomääräykset laajentavat biojätteen erilliskeräyksen koskemaan kaikenkokoisia asuinkiinteistöjä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kotitalousjätteiden lajittelumahdollisuudet paranevat uudistuksen myötä noin 50 000 pienkiinteistössä. Uudistus astuu voimaan porrastetusti vuosien 2023–24 aikana, ja kaikkia pienkiinteistöasukkaita tiedotetaan siitä hyvissä ajoin etukäteen. Omaehtoinen kompostointi on vaihtoehto biojätteen erilliskeräykselle, mutta siihen sisältyy jatkossa ilmoitusvelvollisuus. Uudistuksen ja uusien palvelukokonaisuuksien ansiosta kotien seka- ja biojäteastioiden tyhjennysvälejä voi muuttaa joustavammiksi. Lisäksi kiinteistöjen omistamat, käsin siirrettävät jäteastiat korvataan HSY:n vuokra-astioilla niiden tullessa elinkaarensa päähän.

HSY:n hallituksen päätökset 23.9.202223.9.2022 10:30:36 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä uudet jätehuoltomääräykset. Ne tulevat voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta biojätteen erilliskeräysvelvoitetta pienkiinteistöille, joka tulee voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Lisäksi siirtymäaikoja on kunnan hallinto- ja palvelutoimintaa koskevissa erilliskeräysvelvoitteissa, joissa hyötyjätteiden keräysvelvoitteiden rajoja on madallettu. Hallitus päätti esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n hallintosäännön hyväksyminen - talousarviovuotta 2022 koskevan vesihuollon sidotun investointimäärärahan ja sidotun toimintamenomäärärahan korottaminen. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Hämeentien (Kustaa Vaasan tie – Koskelantie) vesihuollon hankesuunnitelma - Kaisaniemenpuiston vesihuollon hankesuunnitelma - Laajasalon vesihuollon kapasiteetin parantamisen hankesuunnitelma - Haukilahden painepii

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 23.9.202220.9.2022 15:37:29 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 23.9.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa jätehuoltomääräysten hyväksymisestä. Jos määräykset hyväksytään, ne tulevat voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta biojätteen erilliskeräysvelvoitetta pienkiinteistöille, joka tulee voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Lisäksi siirtymäaikoja on kunnan hallinto- ja palvelutoimintaa koskevissa erilliskeräysvelvoitteissa, joissa hyötyjätteiden keräysvelvoitteiden rajoja on madallettu. Hallitus päättää seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n hallintosäännön hyväksyminen - talousarviovuotta 2022 koskevan vesihuollon sidotun investointimäärärahan ja sidotun toimintamenomäärärahan korottaminen. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Hämeentien (