Itse aiheutetun sairauden leima aiheuttaa diabeetikoille häpeää

Novo Nordisk käynnistää Maailman diabetespäivän alla kampanjan, jolla diabeetikot kertovat sairaudestaan omin sanoin. Kampanjan tavoitteena on vähentää tyypin 2 diabetekseen liittyvää häpeää.

”Tyypin 2 diabeteksesta ei uskalleta kertoa vaimolle tai lapsille.” Näin kuvaa sairauden arkea terveydenhoitaja Marita Lassila. Hän on yksi lääkeyhtiö Novo Nordiskin Melkein täydellinen -kampanjassa esiintyvistä tyypin 2 diabeetikoista.

Nyt käynnistyvä kampanja pureutuu sairauteen sisältä päin, diabeetikon silmin.

”Halusimme tuoda esiin julkisesta keskustelusta lähes aina puuttuvan näkökulman eli sairastuneiden näkökulman, ja nostaa esiin sen, että häpeäleima on epäreilu”,  kertoo Novo Nordiskin viestintäjohtaja Karoliina Vuopala kampanjan taustoista.

Tyypin 2 diabeteksella on maine itseaiheutettuna sairautena, vaikka sairaus on myös voimakkaasti perinnöllinen. Vanhemman sairaus nostaa todennäköisyyttä sairastua ja todennäköisyys kohoaa entisestään, jos kummallakin vanhemmalla on tyypin 2 diabetes.

”Jonkun verran siihen pystyy itse vaikuttamaan, mutta minullakin noin 70 prosenttia tuli ihan perimänä”, kertoo entinen huippu-urheilija Ringa Ropo kampanjavideolla. Ropon kummallakin vanhemmalla on diabetes.

Terveelliset elämäntavat ovat olennainen osa tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyä ja hoitoa, mutta ne eivät aina riitä. Suomalaistutkimus on osoittanut, että lähes puolella sairastuneista sairaus etenee huolimatta intensiivisestä elämäntapaohjauksesta.*

”Diabeetikkoja syyllistetään kovaa. Otsikointi on ikävää kaiken kaikkiaan”, kertoo aktiivisesti urheileva Tiitus Aho kampanjavideolla. Hän sai diabetesdiagnoosin täysin yllättäen työterveyslääkäriltään.

Australialaisessa tutkimuksessa on käynyt ilmi, että 84 prosenttia tyypin 2 diabeetikoista häpeää sairauttaan. **

Diabetes-lehti halutaan kotiin ruskeassa kirjekuoressa, ettei vaan naapuri näe”, kuvaa Marita Lassila tyypillisiä häpeän kokemuksia, joita hän on kohdannut toimiessaan vertaistukihenkilönä.

Suomessa on lähes 300 000 tyypin 2 diabeetikkoa. Kokonaismäärä nousee puoleen miljoonaan, sillä arviolta 200 000 suomalaista sairastaa tietämättään. Maailman Diabetespäivää vietetään 14. marraskuuta.

Linkit videoihin: https://drive.google.com/drive/folders/0BwEFLZ-FaQ7sMnU5b2l4QTRvd3c

Lähteet:

*)Tuomilehto et Al., NEJM 2001 / 18, Vol 344

**)Browne JL, Ventura A, Mosely K, et al BMJ Open 2013;3:e003384.

Viestintä- ja markkinointijohtaja
Karoliina Vuopala
Puh: 050 4320708
kvup@novonordisk.com

Lääketieteellinen johtaja
Tero Saukkonen
Puh: 040 843 3339
tskk@novonordisk.com

Ringa Ropo, kuvaaja: Kira Hagström.
Marita Lassila, kuvaaja: Kira Hagström.
Tiitus Aho, kuvaaja:Kira Hagström.

Novo Nordiskille puoltava lausunto Euroopan lääkeviranomaiselta Esperoct®-valmisteen (turoktokogi alfa pegoli, N8-GP) käytöstä8.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 26.4.2019 – Novo Nordisk ilmoitti, että Euroopan lääkeviraston alainen ihmislääkekomitea (Committee for Medicinal Products for Human Use, CHMP) on antanut puoltavan lausunnon Esperoct®-valmisteen (turoktokogi alfa pegoli, N8-GP) käytöstä ja suosittelee myyntiluvan myöntämistä valmisteelle nuorten ja aikuisten A-hemofilian hoitoon.

Novo Nordisk jättää myyntilupahakemuksen EU:n lääkeviranomaisille suun kautta otettavan semaglutidin käytöstä tyypin 2 diabeteksen hoitoon6.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Bagsværd, Tanska, 26.4.2019 - Novo Nordisk ilmoitti tänään jättäneensä myyntilupahakemuksen Euroopan lääkevirastoon (EMA) suun kautta otettavan semaglutidin käytöstä tyypin 2 diabeteksen hoitoon aikuisilla. Semaglutidi on kerran vuorokaudessa otettava tablettimuotoinen glukagoninkaltaisen peptidin 1 analogi (GLP-1)1.

Novo Nordisk hakee Fiasp®-valmisteen käyttöaiheen laajentamista lapsille ja nuorille12.3.2019 09:30:22 EETTiedote

Bagsværd, Tanska, 1. maaliskuuta 2019 – Novo Nordisk ilmoitti, että se on toimittanut myyntiluvan muutoshakemuksen Euroopan lääkevirastoon (EMA) ja Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirastoon (FDA) Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamiseksi, jotta valmiste hyväksytään käytettäväksi uutena ateriainsuliinina tyypin 1 diabetesta sairastaville lapsille ja nuorille.