Itse aiheutetun sairauden leima aiheuttaa diabeetikoille häpeää

Novo Nordisk käynnistää Maailman diabetespäivän alla kampanjan, jolla diabeetikot kertovat sairaudestaan omin sanoin. Kampanjan tavoitteena on vähentää tyypin 2 diabetekseen liittyvää häpeää.

”Tyypin 2 diabeteksesta ei uskalleta kertoa vaimolle tai lapsille.” Näin kuvaa sairauden arkea terveydenhoitaja Marita Lassila. Hän on yksi lääkeyhtiö Novo Nordiskin Melkein täydellinen -kampanjassa esiintyvistä tyypin 2 diabeetikoista.

Nyt käynnistyvä kampanja pureutuu sairauteen sisältä päin, diabeetikon silmin.

”Halusimme tuoda esiin julkisesta keskustelusta lähes aina puuttuvan näkökulman eli sairastuneiden näkökulman, ja nostaa esiin sen, että häpeäleima on epäreilu”,  kertoo Novo Nordiskin viestintäjohtaja Karoliina Vuopala kampanjan taustoista.

Tyypin 2 diabeteksella on maine itseaiheutettuna sairautena, vaikka sairaus on myös voimakkaasti perinnöllinen. Vanhemman sairaus nostaa todennäköisyyttä sairastua ja todennäköisyys kohoaa entisestään, jos kummallakin vanhemmalla on tyypin 2 diabetes.

”Jonkun verran siihen pystyy itse vaikuttamaan, mutta minullakin noin 70 prosenttia tuli ihan perimänä”, kertoo entinen huippu-urheilija Ringa Ropo kampanjavideolla. Ropon kummallakin vanhemmalla on diabetes.

Terveelliset elämäntavat ovat olennainen osa tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyä ja hoitoa, mutta ne eivät aina riitä. Suomalaistutkimus on osoittanut, että lähes puolella sairastuneista sairaus etenee huolimatta intensiivisestä elämäntapaohjauksesta.*

”Diabeetikkoja syyllistetään kovaa. Otsikointi on ikävää kaiken kaikkiaan”, kertoo aktiivisesti urheileva Tiitus Aho kampanjavideolla. Hän sai diabetesdiagnoosin täysin yllättäen työterveyslääkäriltään.

Australialaisessa tutkimuksessa on käynyt ilmi, että 84 prosenttia tyypin 2 diabeetikoista häpeää sairauttaan. **

Diabetes-lehti halutaan kotiin ruskeassa kirjekuoressa, ettei vaan naapuri näe”, kuvaa Marita Lassila tyypillisiä häpeän kokemuksia, joita hän on kohdannut toimiessaan vertaistukihenkilönä.

Suomessa on lähes 300 000 tyypin 2 diabeetikkoa. Kokonaismäärä nousee puoleen miljoonaan, sillä arviolta 200 000 suomalaista sairastaa tietämättään. Maailman Diabetespäivää vietetään 14. marraskuuta.

Linkit videoihin: https://drive.google.com/drive/folders/0BwEFLZ-FaQ7sMnU5b2l4QTRvd3c

Lähteet:

*)Tuomilehto et Al., NEJM 2001 / 18, Vol 344

**)Browne JL, Ventura A, Mosely K, et al BMJ Open 2013;3:e003384.

Viestintä- ja markkinointijohtaja
Karoliina Vuopala
Puh: 050 4320708
kvup@novonordisk.com

Lääketieteellinen johtaja
Tero Saukkonen
Puh: 040 843 3339
tskk@novonordisk.com

Ringa Ropo, kuvaaja: Kira Hagström.
Marita Lassila, kuvaaja: Kira Hagström.
Tiitus Aho, kuvaaja:Kira Hagström.

Novo Nordisk kehottaa NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –insuliinikynän käyttäjiä vaihtamaan kynän osan uuteen5.7.2017 14:00Tiedote

Novo Nordisk on havainnut, että joissakin tuote-erissä NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –kyniä insuliinisäiliön pidin voi murtua tai rikkoontua, jos se on altistunut tietyille kemikaaleille, esimerkiksi tietyille puhdistusaineille. NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 ovat kestokäyttöisiä kyniä, joihin diabetesta sairastava potilas itse vaihtaa käyttämänsä insuliinin säiliön.   Kynän turvallisen toiminnan varmistamiseksi Novo Nordisk kehottaa potilaita, joilla on käytössään NovoPen® Echo® ja/tai NovoPen® 5 kyseisistä tuote-eristä vaihtamaan insuliinisäiliön pitimen uuteen, vaikka pidin näyttäisi ehjältä. Pidin saattaa myöhemmin vaurioitua, jos sitä puhdistetaan käyttöohjeen vastaisesti.   Vaihdon voi tehdä yrityksen nettisivujen kautta. Kyseiset tuote-erät on listattu alla. Kuvassa on insuliinisäiliön pidin. – Novo Nordisk haluaa näillä toimenpiteillä varmistaa, että potilaan hoito ei vaarannu sellaisessakaan tapauksessa, että potilas on käyttänyt Novo Nordiskin valmistetta käyttöohjeen vastaisest