Itsemurhien ehkäisy: 5 yleisintä virhettä ja miten välttää ne

Suicide Prevention: 5 Common Mistakes and How to Avoid Them

Vapaa pääsy. Luento on englanninkielinen.
Yleisön kysymyksiä tulkataan tarvittaessa englanniksi.
Yleisön ilmoittautuminen tapahtuu alla olevan linkin kautta tai sivustolta psykoterapiakoulutus.fi
Haastattelupyynnöt yhteyshenkilön kautta.
Tilaisuuden järjestäjänä on Helsingin Psykoterapiainstituutti.

Taustatietoa

Neljänkymmenen sekunnin välein jossain päin maailmaa joku tekee itsemurhan. Yli 800 000 ihmistä kuolee itsemurhaan joka vuosi ja se on johtavia kuolinsyitä 15-29 vuotiaiden joukossa. Näin kertoo WHO:n raportti vuodelta 2014 (“Preventing suicide: a global imperative” WHO 2014).

WHO:n raportin tavoitteena on kasvattaa tietoisuutta itsemurhan ja itsemurhayritysten ehkäisyn kansanterveydellisestä merkityksestä. Raportin mukaan itsemurhan ehkäisy tulee sijoittaa korkeammalle kansanterveysohjelmien tärkeysjärjestyksessä maailmanlaajuisesti.

Suomalaisten itsemurhat ovat olleet otsikoissa tasaisin väliajoin ja nuorten itsemurhaluvut ovat olleet korkeita viime vuosina. Isossa-Britanniassa asian laita on sama, kertoo itsemurhan ehkäisytyön kärkinimiä oleva psykoterapeutti John Henden.

Henden on toiminut Ison-Britannian (UK National Health Service) terveyspalvelujen johtajana, psykoterapeuttina ja alan kehittäjänä yli kaksikymmentä vuotta. Hän on tunnettu itsemurhien ennaltaehkäisevästä työstä ympäri maailmaa. Hän on julkaissut aiheesta myös kirjan: "Preventing Suicide: Solutional Focused approach." Lisäksi hän on kouluttanut Iso-Britannian sosiaalityöntekijöitä Afganistanista palaavien sotilaiden traumaterapian taidoissa, joita hän kuvaa toisessa, traumaperäisen sotastressin hoitoa käsittelevässä kirjassaan. Hän on edelläkävijä yhteisöllisen mielenterveyden hoidon kehittäjänä ja hän lähestyy mielenterveyttä sairauden sijaan terveyden ja voimavarojen näkökulmasta.

Heini Laitinen/HPI toimisto 045-121 2321 heini.laitinen@hpi.fi

Helsingin Psykoterapiainstituutti on oppimisen ilon ja vaikuttavan työn yhteisö.
HPI kouluttaa ratkaisukeskeisiä Psykoterapeutteja sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeisiin sekä ratkaisukeskeisiä Lyhytterapeutteja nopean ja matalan kynnyksen mielenterveystyön tekijöiksi. Lisäksi HPI kouluttaa työyhteisöjen erityisosaajia, kuten työnohjaajia ja työyhteisösovittelijoita, alati muuttuvan työelämän asiantuntijarooleihin.