Itsemurhien määrä kasvoi Suomessa – uusi itsemurhia ehkäisevä keskus suunnitteilla

Tänään julkaistun Tilastokeskuksen kuolemansyytilaston mukaan itsemurhien määrä nousi Suomessa edellisestä vuodesta yli 50:llä ja oli yhteensä 787 vuonna 2016. Alle 25-vuotiaat tekivät 104 itsemurhaa. Suomen itsemurhaluvut ovat jo pitkään olleet yli EU:n keskitason ja korkeammat kuin muissa pohjoismaissa.

Suomen Mielenterveysseura perustaa ensi vuonna itsemurhien ehkäisykeskuksen, jos sosiaali- ja terveysministeriö hyväksyy STEA:n (sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus) avustusehdotuksen vuodelle 2018.

"Itsemurhien ehkäisykeskuksen tavoitteena on ehkäistä itsemurhia tarjoamalla tukea ja apua itsetuhoisuudesta kärsiville, itsemurhaa yrittäneille ja heidän läheisilleen sekä itsemurhan tehneiden omaisille. Tavoitteena on lisätä ihmisten tietoa siitä, miten toimia jos on huolissaan läheisestään ja rohkaista itsetuhoisista ajatuksista kärsiviä hakemaan apua", sanoo kriisikeskustoimintojen johtaja Outi Ruishalme Suomen Mielenterveysseurasta.

Itsemurhien ehkäisykeskuksen rahoitus mahdollistaa itsemurhaa yrittäneille suunnatun interventiomallin (LINITY) käytön jatkamisen Suomessa. Sveitsiläisissä tutkimuksissa se on vähentänyt uuden itsemurhayrityksen riskiä merkittävästi ja myös Suomessa on käynnissä tutkimus interventiosta. Itsemurhayrityksiä on arvioitu olevan noin kymmenkertainen määrä itsemurhiin verrattuna. Tarkkaa tilastoa ei yritysten määrästä ole, mutta itsemurhaa yrittää vuosittain tuhansia ihmisiä.

"Jokaisen tulee tietää miten toimia, jos epäilee läheisensä ajattelevan itsemurhaa. Itsemurha-ajatuksista voi suoraan kysyä ja varmistaa, että itsemurhaa ajatteleva saa varmasti apua. Nopeasti saatavilla olevat puhelin- ja verkkopalvelut ovat akuutissa tilanteessa arvokkaita. Niistä ohjataan tarvittaessa myös pitkäaikaisemman tuen ja hoidon piiriin."

Tutkimusten mukaan itsemurha traumatisoi lähipiirissä 6-10 henkilöä. Itsemurhien ehkäiseminen on suomalaisen mielenterveystyön yksi merkittävimpiä kysymyksiä.

"Itsemurhayritys on usein impulsiivinen teko, joka tehdään akuutissa kriisitilanteessa ja ilman harkintaa. Yrityksistä selviytyneet ovat usein kiitollisia, että heidän elämänsä ei päättynytkään."

Suomen Mielenterveysseura on esittänyt kansallista itsemurhien ehkäisyohjelmaa Suomeen. Ohjelman avulla itsemurhia voitaisiin tutkitusti vähentää huomattavasti. Esitykseen pääset tutustumaan tästä linkistä. Valtiovarainvaliokunta myönsi joulukuussa 300 000 euroa valtakunnallisen itsemurhien ehkäisyohjelman valmisteluun.

Outi Ruishalme, kriisikeskustoimintojen johtaja
Suomen Mielenterveysseura
outi.ruishalme@mielenterveysseura.fi

Mielenterveysseuran liittohallitus: Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut eivät ole Suomessa riittävällä tasolla17.12.2018 09:43Tiedote

Mielenterveyden häiriöt ovat Suomessa nousseet nuorten merkittävimmäksi terveysongelmaksi. Yleisimpiä nuorten hyvinvointiin liittyviä ongelmia ovat mielialan lasku ja masennus. Nuorista joka viidennellä on mielenterveyden häiriöitä. Pääkaupunkiseudulla jopa yhdeksän prosenttia nuorten ikäluokista on viime vuosina ollut psykiatrisen erikoissairaanhoidon asiakkaana. Itsetuhoisuus tuntuu levinneen yhä nuorempiin ikäryhmiin.

Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -hanke on kouluttanut kahdessa vuodessa lähes 18 000 kansalaista ja ammattilaista19.11.2018 05:00Tiedote

Sipilän hallituksen Terveyden ja hyvinvoinnin kärkihanketta on toteuttanut Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveys kuuluu kaikille -osahanke. Se on järjestänyt 2017–18 yli 1000 Mielenterveyden ensiapu -koulutusta lähes 18 000 kansalaiselle ja ammattilaiselle ympäri Suomen. Lisäksi hankkeessa on koulutettu noin 600 uutta Mielenterveyden ensiapuohjaajaa.