Itsenäinen Suomi - isänmaa, joka varmistaa kansalaisten turvan, leivän ja lämmön

Suomi täyttää huomenna 105 vuotta. Itsenäinen Suomi, paras maa meille suomalaisille, on juhlimisen, vaalimisen ja puolustamisen arvoinen. Itsenäisen Suomen satavuotinen historia on tarina siitä, mihin pieni kansa pystyy, kun pidämme yhtä. Mitä hankalammat ajat, sitä tärkeämpää on vaalia vahvuuksiamme: yhteistyötä, omavaraisuutta ja kansakunnan kykyä huolehtia jokaisesta suomalaisesta.

Tänä vuonna itsenäisyyspäivää vietetään poikkeuksellisessa tilanteessa. Sota Euroopassa ja ukrainalaisten urhea taistelu arvoista tärkeimmän, vapauden puolesta. Samalla sodan seurauksena puhjennut energiakriisi osoittaa, miten suuri merkitys ruoka- ja energiaomavaraisuudella on itsenäiselle kansakunnalle.

• Sodan seurauksena moni ihminen maailmalla ja meillä Suomessa joutui heräämään siihen, miten tärkeää oma ruuantuotanto ja energiaomavaraisuus on. Se, että pystymme ruokkimaan kansamme, lämmittämään kodit ja varmistamaan, että tehtailla on raaka-aineita ja energiaa pitämässä pyörät pyörimässä, muistuttaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Marttilan mukaan Suomen pitää olla kansakuntana vahva ja puhallettava yhteen hiileen.

• Meidän on pidettävä huolta toisistamme ja ruokaketjun jokaisesta lenkistä, ennen kaikkea tärkeimmästä, ruuantuottajasta. Jos se linkki katkeaa, on vahvinkin ketju käyttökelvoton, sanoo Marttila.

Marttilan mielestä puolustuksen rinnalla yhtä tärkeää on, että ruoka- ja energiahuolto toimivat niin rauhan aikana kuin poikkeusoloissa.

• Kansallinen ylpeys, ylpeys omasta maasta, metsistämme, pelloistamme ja vesistöistämme. Ne ovat niitä tekijöitä, jotka oman vahvan puolustuksen ohella antavat kansakunnallemme turvan kaikissa tilanteissa, muistuttaa Marttila.
  • Tänä itsenäisyyspäivänä haluan kiittää kaikkia suomalaisia itsenäisen kansakunnan vaalimisesta. Erityisesti haluan kiittää maa- ja metsätaloustuottajia, jotka tuottavat meille sen jokapäiväisen leivän ja etenkin silloin, kun tarve on suurin.

Lisätiedot: Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

Ruoka-ala tarjoaa maistuvia ammatteja ja tarvitsee koko ajan uusia osaajia2.2.2023 09:55:56 EET | Tiedote

Maistuva ammatti -sivusto esittelee ruoka-alaa ja alan monipuolisia työtehtäviä konkreettisella sekä mielenkiintoisella tavalla. Sivustolta löytyy mm. alan koulupolkuja, tehtäviä, videoita ja ammattikuvauksia. Sivusto on ruoka-alan järjestöjen yhteinen projekti, jonka tarkoituksena on edistää ruoka-alan vetovoimaa opintoja suunnittelevien nuorten parissa. Ruoka-alan työntekijä-, toimihenkilö- ja työnantajajärjestöt näkevät ruoka-alan tulevaisuuden alana ja haluavat yhdessä edistää alan vetovoimaa.

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.