Itsenäistymispäivässä etsitään ratkaisuja nuorten asunnottomuuteen

Tänä vuonna Itsenäistymispäivässä pureudutaan siihen, mistä nuorten asunnottomuus johtuu ja kuinka sitä voidaan torjua.
Kuva: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti

Toista kertaa järjestettävää Itsenäistymispäivää vietetään torstaina 3.10.2019 klo 13–15.30 Vantaan Vernissassa (Tikkurilantie 36). Itsenäistymispäivässä vuokranantajat, nuorten kanssa asuntoa etsivät työntekijät sekä joukko nuoria aikuisia kokoontuvat pohtimaan ratkaisuja siihen, miten nuorten asunnottomuutta voidaan vähentää.

Asunnottomuuden poistaminen vaatii yhteistyötä

Nuorten asunnottomuuden taustalla on usein kasautuneita ongelmia. Esimerkiksi mielenterveysongelmat voivat edistää talousongelmia, jotka taas voivat johtaa asunnottomuuteen.

“Haavoittuvissa asemissa olevien nuorten asunnottomuuden torjuminen vaatii yhteistyötä. Keinoja nuorten asunnottomuuden vähentämiseksi voidaan löytää, kun vuokranantajat, asuntoja nuorille etsivät tahot sekä nuoret itse pohtivat ratkaisuja nuorten asunnottomuuteen yhdessä", kertoo Kotipolun projektipäällikkö Miki Mielonen.

Asiantuntijapuheenvuoroja ja asumisratkaisuja

Tapahtuman avaa Vantaan kaupungin kaupunkikulttuurin toimialan apulaiskaupunginjohtaja Riikka Åstrand. Nuorten asunnottomuuteen ja asumiseen liittyvät puheenvuorot pitävät väitöskirjatutkija Jenni Mäki sekä Y-Säätiön kehittämispäällikkö Sari Timonen ja tutkija Saija Turunen.

Puheenvuorojen jälkeen tilaisuudessa kuullaan sekä keskustellaan nuorten asumispolkujen sujuvoittamiseen tähtäävistä ratkaisuista, joita aiemmin pidetyssä työpajassa on kehitetty vuokranantajien, nuorten kanssa asuntoa etsien työntekijöiden sekä nuorten aikuisten yhteistyöllä.

Mukana tapahtumassa nähdään tänä vuonna muun muassa Takuusäätiö, Sininauhasäätiö, Setlementtiasunnot, Y-Säätiö, Pääkaupunkiseudun Nuorisoasunnot Ry, Oranssi Ry, Vantaan kaupunki, Aspa-säätiö, TUAS ja Vva Ry.

Tilaisuuden järjestävä Kotipolku on Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen hanke, jossa tuetaan 18–24-vuotiaita nuoria aikuisia itsenäistymisen ja asumisen kysymyksissä.

Lisätietoja: Kotipolku-hankkeen projektipäällikkö Miki Mielonen (miki.mielonen@punainenristi.fi, +358 40 660 1108)

Itsenäistymispäivä järjestetään 3.10. toista kertaa. Se on STEAn rahoittaman ja Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen alla toimivan Kotipolku-hankkeen vuotuinen osa.

Kuva: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti