Itsensätyöllistäjien sosiaaliturvan ongelmat on korjattava

Itsensätyöllistäjien yhteistyöryhmä ITSET esittää, että palkansaajan kaltaisessa asemassa työskentelevät itsensätyöllistäjät on jatkossa katsottava työsuhteiseksi reilun sosiaaliturvan varmistamiseksi. Toimihenkilöliitto ERTOn mielestä itsensätyöllistäjän pitäisi saada halutessaan vakuuttaa tulonsa palkansaajan työttömyyskassassa ja työntekijän eläkelaissa.

Itsensätyöllistäjiä yhdistää heikko neuvotteluasema, pienet ja pirstaleiset tulot sekä puutteellinen sosiaaliturva. Tällä hetkellä työoikeus ja siihen kytkeytyvät työttömyys- ja sosiaaliturva eivät suojaa itsensätyöllistäjiä.

Toimihenkilöliitto ERTO on mukana Itsensätyöllistäjien yhteistyöryhmässä (ITSET), joka on julkaissut yhteiset hallitusohjelmatavoitteensa vuodelle 2019 itsensätyölllistäjien aseman parantamiseksi.

ITSETin tavoitteena parempi sosiaaliturva

Itsensätyöllistäjät, jotka tekevät työtä yhdelle tai korkeintaan muutamalle toimeksiantajalle ja ovat siten riippuvaisia työn toimeksiantajasta, eivät pysty tosiasiallisesti neuvottelemaan työn ehdoista ja hinnasta. Tällaiset palkansaajan kaltaisessa asemassa​ työskentelevät on katsottava työsuhteisiksi.

Lisäksi kilpailulainsäädäntöä on Suomessa muutettava niin, että se mahdollistaa itsensätyöllistäjien kollektiivisen edunvalvonnan. Ammattiliiton on voitava edustaa itsensätyöllistäjiä neuvotteluissa.

Sosiaaliturvajärjestelmää, työttömyys- ja eläketurvaa on lisäksi kehitettävä niin, että ne huomioivat joustavammin ja kattavammin siirtymisen työn tekemisen muodosta toiseen. Kun korjataan aiemmin mainitut itsensätyöllistäjien neuvotteluoikeus ja työsuhteen määritelmä, ratkaistaan merkittävä osa itsensätyöllistäjiä koskevista sosiaaliturvan ongelmista.

Kun saamme osan työsuhteen ulkopuolelle liukuneesta työstä palautumaan palkkatyösuhteeksi, tulee yhteiskunnalle verokertymävaikutuksia sekä sosiaali- ja eläkemaksuvaikutuksia.

ERTO: Mahdollisuus palkansaajan kaltaiseen vakuuttamiseen

Lisäksi Toimihenkilöliitto ERTO näkee, että sosiaaliturvan pitäisi antaa turvallinen mahdollisuus kokeilla ja tehdä työtä työsuhteessa ja yrittäjänä.

-Ainakin kevytyrittäjille, joiden tunnusmerkkinä on tehdä toimeksiantoja omalla nimellä ilman yrityksen y-tunnusta, pitäisi antaa oikeus vakuuttaa yrittäjätulonsa palkansaajan työttömyyskassassa ja työntekijän eläkelaissa, sanoo ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Moni itsensätyöllistäjä on valmis maksamaan sosiaaliturvamaksuja lähes 30 prosenttia laskutuksestaan, jotta he säilyttävät palkansaaja-aseman.

-Toimihenkilöliitto ERTO on tavoitellut jo pitkään järjestelmän uudistamista siten, että tämä olisi mahdollista, sanoo Juri Aaltonen

Toimihenkilöliitto ERTO on mukana itsensätyöllistäjien yhteistyöryhmässä (ITSET), joka on ammattiliittojen ja palkansaajakeskusjärjestöjen välinen työryhmä, jossa käsitellään itsensätyöllistäjien asioita. Tähän kuuluvat itsensätyöllistäjiä koskevat työlainsäädäntö- , kilpailuoikeus-, ja sosiaaliturva-uudistukset.

Puheenjohtaja Juri Aaltonen,

Onko tässä yksi syy nuorten uupumiseen? – vain noin puolet alle 30-vuotiaista saa halutessaan lain takaaman kesäloman 24.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Vuosilomalain takaaman neljän viikon yhdenjaksoisen kesäloman saa halutessaan vain noin puolet alle 30-vuotiaista työelämässä olevista nuorista. Tämä tarkoittaa sitä, että puolet nuorista jää ilman lain mukaista lepoaikaa. Kaikista työssä käyvistä suomalaisista palkansaajista ilman neljän viikon yhdenjaksoista lomaa jää 27% Tämä selviää Toimihenkilöliitto ERTOn suomalaisille palkansaajille kesäkuussa teettämästä kyselystä.

Työnantajat tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä – valtiolla paremmat mahdollisuudet kouluttautua20.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Yritykset tarjoavat yhä vähemmän koulutuspäiviä työntekijöilleen, ilmenee Työ- ja elinkeinoministeriön työolobarometrista. Julkisella sektorilla työntekijät saavat koulutuspäiviä yksityistä sektoria enemmän. Osaaminen on paitsi kilpailukyvyn, mutta myös jaksamisen edellytys ja siksi Toimihenkilöliitto ERTO kannustaa koulutuksen lisäämiseen.

Puolueet myöntävät: Itsensä työllistäjien asema sosiaaliturvassa on epäselvä 11.3.2019 14:53:07 EETTiedote

Itsensä työllistäjiä tulkitaan tällä hetkellä epäselvästi palkansaajaroolin ja yrittäjän välillä, myönsivät kansanedustajat tänään Itset ry:n vaalipaneelissa Helsingin Musiikkitalossa. Toimihenkilöliitto ERTOn mielestä itsensä työllistäjän pitäisi saada itse valita, haluaako hän vakuuttaa ei-työsuhteisen tulonsa kuten palkansaaja vai kuten yrittäjä.