Itsetuhoiset nuoret ja avunsaannin vaikeus huolettavat Kriisipuhelimessa

Akuutista itsetuhoisuudesta Kriisipuhelimeen soittavat nyt eniten nuoret aikuiset, viime vuodesta poiketen myös nuoret miehet. Heinäkuussa 2021 Kriisipuhelimeen tuli jälleen ennätysmäärä puheluja.

Erityisesti nuorten itsetuhoisuus on noussut esiin kuluneena kesänä Kriisipuhelimessa. Nyt akuutista itsetuhoisuudesta puhuvat 18-40-vuotiaat nuoret aikuiset, sekä naiset että miehet. Viime vuoden kesällä itsetuhoisuudesta soittivat eniten 18-29-vuotiaat naiset ja miehistä 51-63-vuotiaat.

Itsetuhoisten läheisten yhteydenottoja on ollut saman verran kuin viime vuonna. Aihe on kuitenkin puhuttanut Kriisipuhelimen päivystäjiä, koska moni itsemurhan kautta kuollut läheinen on ollut nuori.

”Kriisipuhelimessa läheiset ovat kertoneet jääneensä palveluissa ilman neuvoja ja tukea tilanteessa, jossa sitä olisi tarvinnut. Akuutistikaan itsetuhoinen ei pääse osastolle, ei ole tilaa. Moni on kertonut, että soittopyyntöihin ei ole vastattu tai luvattu yhteydenotto on jäänyt tekemättä”, sanoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

Kaikkiaan itsetuhoiset keskustelut ovat hieman vähentyneet.

Heinäkuussa yli 900 soittoyritystä vuorokaudessa

Yhteensä vuonna 2021 Kriisipuhelimeen tuli lähes 70 000 soittoyritystä, mikä on 13 % enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Heinäkuussa rikottiin taas ennätys, kun Kriisipuhelimeen tuli 28 800 soittoa. Se tarkoittaa keskimäärin yli 900 soittoyritystä vuorokaudessa.

”Vastattujen puheluiden määrä on pystytty pitämään kesäaikaan keskimääräisellä kuukausitasolla, koska lahjoitusvaroin lomien ajaksi on pystytty palkkaamaan kesätyöntekijöitä eri puolille Suomea”, Winter sanoo.

Yksinäisyyden takia soittavien määrä on noussut maltillisesti. Yksinäisyyttä on kaikissa ikäryhmissä, ja se kytkeytyy usein koronaan.

Yleisin Kriisipuhelimessa käydyn kriisikeskustelun syy on ollut pandemian ajan paha olo. Toiseksi eniten ihmiset soittavat ihmissuhdeongelmien, erityisesti parisuhteisiin liittyvien tilanteiden, takia. Myös työhön, opiskeluun ja asumiseen liittyvät arjessa selviytymisen vaikeudet kuormittavat soittajia entistä enemmän.

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko tarjoaa virtuaalitapahtumia MIELI ry:n ja Museokortin yhteistyönä25.5.2021 09:47:35 EEST | Tiedote

Seitsemäs Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko yhteistyössä Museokortin kanssa on käynnistynyt. Tarjolla on yli 50 erilaista maksutonta museoiden virtuaalista MHAW-tapahtumaa. Mukana on tapahtumia virtuaaliopastuksista proosaluentaan ja lyhytelokuvista taidejoogaan. Tutustu tapahtumatarjontaan Museokortin sekä MIELI ry:n sivuilla, jaa tietoa upeista tapahtumista ja tule mukaan nauttimaan kulttuurista ja taiteesta! Lisäksi toukokuun loppuun jatkuvassa, Museokortin ja MIELI ry:n yhteisessä Hyvinvointia kulttuurista -kampanjassa on mukana 16 tunnettua suomalaista, 8 200 kyselytutkimuksen vastaajaa ja 40 museota, jotka muistuttavat kulttuurin monista tavoista vahvistaa mielen hyvinvointia ja jaksamista, etenkin poikkeusolojen aikana. Korona-aikana Suomessa useampi kuin joka kolmas on kokenut voimakasta henkistä kuormitusta. Mielenterveysongelmien määrä on kasvanut ja erityisesti nuoret aikuiset ovat saaneet useammin psykiatrisia diagnooseja. Samoin yhteydenotot MIELI ry:n Kriisipuh