Ivan Ore on Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2021

Vuoden maahan muuttanut yrittäjä on perulaistaustainen Ivan Ore. Oren yritys on Cafetoria roastery Oy Lohjalta. Finalisteiksi ylsivät metsäalan yrittäjä Eduart Shehu ja elämysmatkoja tarjoava Theo Turner.

Vuoden maahan muuttanut yrittäjä Ivan Ore Helsingin myymälässään palkittavana 8.12.2021. Kuva: Petri Ovaska / Uudenmaan Yrittäjät

Ore on myös luonut oman Cafetoria Roasteryn kahvimerkin. Lohjalla sijaitsevan paahtimon lisäksi yrityksellä on kahvilat Helsingissä ja Espoossa.

Ivan Ore muutti yli 20 vuotta sitten Perusta Suomeen opiskelemaan diplomi-insinööriksi ja työskenteli valmistuttuaan melkein 12 vuotta Nokialla tutkimusinsinöörinä. Kun Ivan vieraili noihin aikoihin kotimaassaan, tutustui hän perulaisiin luomukahvin viljelijöihin ja hän halusi tuoda kahvia myös Suomeen ja samalla auttaa kahvinviljelijöitä luomaan varmempaa toimeentuloa.

Ivan ryhtyi sivutoimiseksi yrittäjäksi perustamalla toiminimen työnsä ohessa ja alkoi maahantuoda ja myydä kahvia, ensin raakakahvina ja myöhemmin itse paahtamanaan luomukahvina. Kun Ivan päätti ryhtyä kokopäiväiseksi yrittäjäksi vaimonsa kanssa, perustivat he Cafetoria Roastery Oy:n vuonna 2012.

Tuomaristo oli erityisen vaikuttunut siitä, että Ivan Ore on tehnyt pitkäjänteisesti ja sinnikkäästi töitä kasvattaakseen yritystään ja toteuttaakseen haavettaan. Yritys on tehnyt kannattavaa kasvua ja tulosta.

– Saimme kilpailun myötä nähdä inspiroivia yrittäjätarinoita, ja Ivan Ore on toiminnallaan osoittanut upeaa sinnikkyyttä ja rohkeutta. Maahan muuttaneissa yrittäjissä on hienoja esimerkkejä, joita haluamme nostaa esille ja kannustaa samalla muitakin uskaltamaan ja yrittämään, markkinointijohtaja Joni Tikkanen työeläkeyhtiö Elolta sanoo.

Tuomaristo koki, että Oren tarina, liiketoimintastrategia ja kannattava liiketoiminta ansaitsevat tulla huomioiduksi Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2021 -palkinnolla.

Hyvän kahvin tarjoamisen lisäksi yritys on halunnut auttaa ulkomaalaisia työllistymään Suomessa. Cafetoria Roasteryssa on työskennellyt vuosien varrella ihmisiä yli 13 eri maasta.

Työeläkeyhtiö Elo palkitsi voittajan 5 000 eurolla.  Palkintoraatiin kuuluivat Suomen Yrittäjien maahan muuttaneiden yrittäjien verkoston puheenjohtaja Ali Giray, vuoden 2020 voittaja Ioan Canta, työeläkeyhtiö Elon yhteysjohtaja Marko Hara ja Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen.

Vuoden maahan muuttanut yrittäjä -kilpailulla tuodaan esiin maahan muuttaneet yrittäjät ja heidän merkityksensä arjen sujuvuudelle.

Fakta: Ivan Ore, Cafetoria roastery Oy

Liikevaihto (2021): 812 000

Henkilöstö: 7

Paahtimo Lohjalla sekä myymälät Espoossa ja Helsingissä

Perustettu vuonna 2012

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2021 - Ivan Ore, Cafetoria roastery Oy

verkostokoordinaattori Heiju Simola, Suomen Yrittäjät, p. 040 843 1991, heiju.simola @ yrittajat.fi

Yrittäjät: Hallituksen tukitoimet tarpeen – seuraavaksi yt- ja lomautusaikoja lyhennettävä14.1.2022 18:36:06 EET | Tiedote

Hallituksen tänään julkaisema apupaketti on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan. Hallituksen pitää antaa rajoitustoimien kohteena oleville yrityksille mahdollisuus selvitä vaikeasta tilanteesta. ”Kun liiketoimintaa rajoitetaan voimakkaasti lyhyellä varoitusajalla, yritykselle pitää antaa työkaluja sopeutua tilanteeseen”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät esittää nopeita tukitoimia – karanteenien muutos sairauslomiksi toisi yli 300 miljoonan euron kustannukset yrityksille12.1.2022 14:12:24 EET | Tiedote

Yrittäjät odottaa hallitukselta viivyttelemättä päätöksiä rajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuvien yritysten auttamiseksi. Erityisesti moni matkailu-, liikenne-, ravintola- ja tapahtuma-alan yritys on kasvavissa vaikeuksissa. ”Ihmettelen, miksi päätöksiä ei tehdä. Tukipäätöksiä tarvitaan nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjägallup: Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä29.12.2021 12:02:49 EET | Tiedote

Yrittäjät haluavat yhdistää työeläkeyhtiöitä. 55 prosenttia yrittäjistä tehostaisi järjestelmää yhtiöitä yhdistämällä, vain 10 prosenttia vastustaa, kertoo Yrittäjägallup. ”Sivukulujen kasvu syö yritysten kilpailukykyä. Eläkemaksut ovat tärkein sivukulu, ja ne ovat kasvamassa vauhdilla. Eläkejärjestelmää pitää tehostaa nopeasti”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Yrittäjistä sanoo.