Koite Health Oy

”Jäähyväiset hammaspeikoille” – suomalaistutkijoilta kauan odotettu avaus hammashygieniaan

Uusi menetelmä eliminoi tehokkaasti mutans-streptokokki-bakteeria, joka on keskeinen hampaiden reikiintymisen taustatekijä. Kohdennettu vaikutus kohdistuu hammasplakin haitallisiin bakteereihin ja samalla suun kokonaisterveys paranee.

Suomalaisyritys Koite Health Oy esittelee täysin uudenlaista hammashygieniaa toteuttavan menetelmän Hammaslääkäripäivillä 8.11.2019.  Helmikuussa markkinoille tulevassa tuotteessa suuhuuhde tarttuu purskutellessa plakkiin, mutta aktivoituu bakteereja eliminoivaksi vasta valon avulla.

Menetelmä perustuu valon ja aineen kohtaamiseen, jota lehtivihreän toimintamekanismi kuvastaa erinomaisesti. Kyseessä on luonnon oma tapa hoitaa bakteerit ruotuun, kertoo idean ympärille perustetun Koite Health Oy:n toimitusjohtaja Sakari Nikinmaa.

Menetelmän keskiössä on valoherkistinmolekyyli, jota annostellaan suuhuuhteen muodossa. Valo aktivoi molekyylin, ja kohtaamisessa syntyvä lämpö ja reaktiivinen happi eliminoi bakteerit. Reaktiivisen hapen vaikutukseen perustuu myös valkosolujemme antibakteerinen toiminta. Menetelmässä vaikutus kohdistetaan vain plakkiin, ja suun bakteerifloora säilyy monimuotoisena.

Mutans-streptokokin akilleenkantapään löytyminen oli vasta alkua

Ihmisen suussa viihtyvän mutans-streptokokki -bakteerilajin heikko kohta oivallettiin Aalto-yliopiston tutkimuksessa vuonna 2017. Tutkimus selvitti uudentyyppisen antibakteerisen menetelmän soveltamista hammashygieniaan. Tutkijaryhmä palkittiin vuoden innovaatiopalkinnolla Aalto-yliopiston Teknillisessä korkeakoulussa. Oivalluksen jälkeen alkoi kilpajuoksu menetelmän patentoimiseksi.

Todellinen tieteellinen läpimurto tapahtui vasta seuraavana vuonna. Tämä lähti yhteistyöstä puolijohdekemistien kanssa.

-Yhdistimme bakteerien omiin, sisäisiin valoherkistimiin tehoavan valon aallonpituuden mukaan, kertoo projektin ajatuksen takana toiminut sydänkirurgi Tommi Pätilä. Näin löydetyn kaksoistehovalon antibakteerinen tehokkuus yllätti tutkijat. Menetelmän ja laitteen kehitys tehtiin Suomessa. Projektissa on ollut mukana laajasti suomalaista huippuosaamista lääketieteen, puolijohdekemian, hammaslääketieteen, kemian, lääketehtaiden, bakteerigenetiikan osalta.

Lisätietoja:

Sakari Nikinmaa, toimitusjohtaja