St. Barley

Jaajo Linnonmaa mukaan uuteen suomalaiseen luomuolutbrändiin

Kotimainen käsityöläisolutbrändi St. Barley tuo markkinoille vahvasti maustetut luomuoluet. Oluiden takana on joukko eri alojen ammattilaisia, mm. Jaajo Linnonmaa.

St. Barley on uusi helsinkiläinen maustettuihin luomuoluisiin erikoistunut yritys, jolla on tavoitteena kansainväliset markkinat. Yrityksen perustajina ovat Goodio-raakasuklaatehtaan perustaja Jukka Peltola, reseptiikan arkkitehtina toimiva pitkän linjan olutharrastaja, insinööri Valtteri Heiskanen, brändäämisen ammattilaiset Toni Lähde ja Andrew MacDonald MacWell Creativesta sekä koko kansan suosikkijuontaja Jaajo Linnonmaa.

"Hyvä olut on kokonaisvaltainen elämys, jossa laatu on määrää tärkeämpi. Siksi olemme halunneet alusta asti panostaa paitsi intensiiviseen makuelämykseen mutta myös visuaaliseen kokemukseen, leikkisyyteen ja perinteikkääseen tarinallisuuteen", kertoo St. Barleyn hallituksen puheenjohtaja Valtteri Heiskanen ja viittaa 'kettuoluen' etikettiin ja muinaisiin kansantaruihin, jossa eläimet hakevat aineksia ensimmäiseen olueen.

St. Barleyn kulmakivinä toimivat usko maustettuihin oluisiin, luomuun, funktionaalisiin ainesosiin, läpinäkyvyyteen ja brändäämiseen. St. Barleyn ensimmäinen olut Ginger Pale Ale on reilusti humaloitu ja purevasti luomuinkiväärillä ja -sitruunalla maustettu pastöroimaton ja suodattamaton pale ale.

"Haluamme olla edesauttamassa uutta oluen nauttimiskulttuuria, jossa laatutietoiset kuluttajat vaativat intensiivisiä makuelämyksiä ja laadukkaampia raaka-aineita. Tämä porukka ei juo määrää vaan laatua, ja tätä jengiä on paljon Suomen rajojen ulkopuolella, joten suuntaamme katseemme jo tässä vaiheessa kansainvälisille markkinoille", Heiskanen tiivistää.

Jaajo Linnonmaa kertoo omasta kokemuksestaan, joka sysäsi laadukkaampien oluiden ja St. Barleyn pariin:

"2015 keväällä olin syömässä Tomi Björkin Farangissa muutaman ystävän kanssa. Kaikki vedettiin maistelumenut, mutta kun muut ottivat viinimenun, niin itse ollessani kuskina otin vain oluen. Somelier kertoi viineistä hienoja tarinoita, mutta mun oluesta ei paljon tarinaa tai taustaa irronnut. Vitutti lipittää mallastettua vettä."

St. Barleyllä ei ole omaa panimoa, vaan se valmistaa oluet yhteistyössä muiden panimoiden kanssa. Ensimmäiset oluet valmistetaan Nokian Panimolla, jonka kanssa valmistetaan kevään ja kesän aikana yhteensä n. 6000 pulloa olutta. Tuotannon jatkoa varten St. Barley etsii yhteistyökumppania skaalaamaan tuotantoa suuremmaksi, sekä tuomaan markkinoille uusia oluita, jotta olutta voisi tulevaisuudessa saada kauppojenkin hyllyiltä.

Toistaiseksi Ginger Pale Ale -olut löytyy Helsingistä ravintola Chef & Sommelierin sekä ravintola Farangin valikoimista, myöhemmin olutta voi nauttia juhannuksen jälkeen ovensa avaavassa Hotel F6:ssa sekä etenevissä määrin valikoiduissa paikoissa.

"Olen kohtuullisen mehuissani tästä menestyksestä, sillä en todella koskaan kuvitellut, että minulla olisi oma olutbrändi varsinkaan näin fiineissä mestoissa. Toistaiseksi pystymme valmistamaan vain 1000 pulloa kuukaudessa, joten 'kettuolutta' ei lähiaikoina nähdä vielä kauppojen hyllyillä. Päänavaus on kuitenkin tehty ja tästä se maailman valloitus alkaa", koko kansan Jaajo lupaa.

Lue Jaajon koko kommentti Aamulypsyn Facebook-sivulta: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1185258988152585&id=155869697758191

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Valtteri Heiskanen
hello@stbarley.com
stbarley.com

St. Barley
Pitkänsillanranta 5 A 10

St. Barley on uusi helsinkiläinen maustettuihin luomuoluisiin erikoistunut yritys.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi