Jäämerenrata on strateginen investointi tulevaisuuteen

Suomen asema kansainvälisten markkinoiden äärilaidalla voi muuttua arktisen talouden kasvun johdosta, mikä edellyttää toimivia kansainvälisiä liikenneyhteyksiä. Norjan Kirkkoniemen kautta toteutettava Jäämerenrata voisi Keskuskauppakamarin johtajan Timo Vuoren mukaan toteutuessaan parantaa merkittävästi Suomen asemaa nopeasti kehittyvässä maailmantaloudessa sekä sitä tukevissa uusissa tavaravirroissa.

Maailmantaloudessa arktisten alueiden hyödyntäminen tulee väistämättä kehittymään tulevina vuosina, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen maajohtaja, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori. Suomi voi olla tärkeässä asemassa tässä yhteistyössä, kuten aikaisemmat pääministerimme Esko Aho ja Paavo Lipponen äskettäin julkisuudessa korostivat. Parhaillaan Suomen hallitus pohtii asiaa tukevia liikenneratkaisuja mukaan lukien Jäämerenrata.

“Jäämerenradan ohella Suomessa on vihdoin herätty ennakkoluulottomasti selvittämään muitakin kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta keskeisiä infrastruktuurihankkeita Tallinnan tunnelista Aasian kaapeleihin. Kansainvälisessa kaupassa pärjäämisen kannalta näitä ei pidä nähdä kilpailevina hankkeina, vaan jopa toisiaan täydentävinä”, muistuttaa Vuori.

Jokainen hanke on Vuoren mukaan arvioitava kunkin hankkeen omien meriittien perusteella ja toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja pitää uskaltaa viedä eteenpäin. Niiden merkitystä ei pidä nähdä vain yksittäisinä liikennehankkeina, vaan laajasti osana koko Euroopan ja Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kehitystä sekä pärjäämistä kaupan tavaravirtojen muutoksissa.

“Euroopan komissiota myöten on alettu ymmärtää arktisen yhteistyön ja Euroopan pohjoisen ulottuvuuden käytännön mahdollisuudet. Mutta samalla on havaittu alueen infrastruktuurien jälkeenjääneisyys. Nyt olisi syytä ryhtyä toimenpiteisiin asian korjaamiseksi”, toteaa Vuori.

Uudet infrahankkeita arvioitava Suomen kokonaishyödyn kannalta

Jäämerenrata voidaan Vuoren mukaan nähdä Euroopan unionin ja Suomen strategisena investointina tulevaisuuteen, joka avaa uusia kasvun mahdollisuuksia. On tärkeätä, että Suomen hallitus arvioi Jäämerenradan mahdollisuudet riittävän laaja-alaisesti osana maailmantalouden muutosta sekä Euroopan ja Suomen kilpailukyvyn vahvistamista. “Tämän päivän tietojen valossa Norjan Kirkkoniemen kautta toteuttava hanke vaikuttaa kokonaishyötyjen kannalta toteuttamiskelpoisimmalta vaihtoehdolta Suomen kannalta”, toteaa Vuori.

“Sujuvat yhteydet arktisten alueiden luomaan uuteen liiketoimintaan ovat mahdollisuus vahvistaa koko Suomen kilpailukykyä”, toteaa Keskuskauppakamarin elinkeinopolitiikasta vastaava johtaja Johanna Sipola.

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.