Jäämerenrata on strateginen investointi tulevaisuuteen

Suomen asema kansainvälisten markkinoiden äärilaidalla voi muuttua arktisen talouden kasvun johdosta, mikä edellyttää toimivia kansainvälisiä liikenneyhteyksiä. Norjan Kirkkoniemen kautta toteutettava Jäämerenrata voisi Keskuskauppakamarin johtajan Timo Vuoren mukaan toteutuessaan parantaa merkittävästi Suomen asemaa nopeasti kehittyvässä maailmantaloudessa sekä sitä tukevissa uusissa tavaravirroissa.

Maailmantaloudessa arktisten alueiden hyödyntäminen tulee väistämättä kehittymään tulevina vuosina, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen maajohtaja, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori. Suomi voi olla tärkeässä asemassa tässä yhteistyössä, kuten aikaisemmat pääministerimme Esko Aho ja Paavo Lipponen äskettäin julkisuudessa korostivat. Parhaillaan Suomen hallitus pohtii asiaa tukevia liikenneratkaisuja mukaan lukien Jäämerenrata.

“Jäämerenradan ohella Suomessa on vihdoin herätty ennakkoluulottomasti selvittämään muitakin kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta keskeisiä infrastruktuurihankkeita Tallinnan tunnelista Aasian kaapeleihin. Kansainvälisessa kaupassa pärjäämisen kannalta näitä ei pidä nähdä kilpailevina hankkeina, vaan jopa toisiaan täydentävinä”, muistuttaa Vuori.

Jokainen hanke on Vuoren mukaan arvioitava kunkin hankkeen omien meriittien perusteella ja toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja pitää uskaltaa viedä eteenpäin. Niiden merkitystä ei pidä nähdä vain yksittäisinä liikennehankkeina, vaan laajasti osana koko Euroopan ja Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kehitystä sekä pärjäämistä kaupan tavaravirtojen muutoksissa.

“Euroopan komissiota myöten on alettu ymmärtää arktisen yhteistyön ja Euroopan pohjoisen ulottuvuuden käytännön mahdollisuudet. Mutta samalla on havaittu alueen infrastruktuurien jälkeenjääneisyys. Nyt olisi syytä ryhtyä toimenpiteisiin asian korjaamiseksi”, toteaa Vuori.

Uudet infrahankkeita arvioitava Suomen kokonaishyödyn kannalta

Jäämerenrata voidaan Vuoren mukaan nähdä Euroopan unionin ja Suomen strategisena investointina tulevaisuuteen, joka avaa uusia kasvun mahdollisuuksia. On tärkeätä, että Suomen hallitus arvioi Jäämerenradan mahdollisuudet riittävän laaja-alaisesti osana maailmantalouden muutosta sekä Euroopan ja Suomen kilpailukyvyn vahvistamista. “Tämän päivän tietojen valossa Norjan Kirkkoniemen kautta toteuttava hanke vaikuttaa kokonaishyötyjen kannalta toteuttamiskelpoisimmalta vaihtoehdolta Suomen kannalta”, toteaa Vuori.

“Sujuvat yhteydet arktisten alueiden luomaan uuteen liiketoimintaan ovat mahdollisuus vahvistaa koko Suomen kilpailukykyä”, toteaa Keskuskauppakamarin elinkeinopolitiikasta vastaava johtaja Johanna Sipola.

Säilytä kesämökkisi arvo huolellisella ylläpidolla – lue asiantuntijan vinkit syyskunnostukseen20.9.2018 09:43Tiedote

Suomessa on yli 500 000 kesämökkiä. Iso osa mökeistä on yhteisomistuksessa, usein jakamattoman kuolinpesän kautta. Yhteisomistaminen luo toisaalta mahdollisuuksia, kun kunnossapitovastuu niin toteutuksen kuin kustannusten jakamisenkin kannalta jakautuu useammalle henkilölle. Jos tarvittavista korjauksista, mökin ylläpidosta ja kustannusten jakamisesta ei kuitenkaan päästä yhteisymmärrykseen, saattaa se alentaa yhteisomisteisen mökin arvoa roimastikin.

Kutsu: Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä 3.10.201818.9.2018 10:34Tiedote

Tervetuloa Keskuskauppakamarin uudistuneeseen Suureen Veropäivään! Tänä vuonna suuntaamme katseen yritysverotuksen tulevaisuuteen. Miten EU-direktiivit muuttavat yritysverotusta ja miten tulevaisuuden liiketoimintaa verotetaan? Muun muassa näihin kysymyksiin saamme vastaukset kotimaisilta ja ulkomaisilta huippupuhujilta. Tilaisuus alkaa valtiovarainministeri Petteri Orpon talous- ja veropoliittisella katsauksella. Päivän key note -puheenvuoron pitää Euroopan komission verotuksen ja tulliliiton pääosaston pääjohtaja Stephen Quest. Questin puheenvuoron teema on yritysverotuksen tulevaisuus EU:ssa. Päivän muita teemoja ovat veronkiertodirektiivin vaikutus kansalliseen sääntelyyn, kansainvälisten veroriitojen ennaltaehkäiseminen ja ratkaiseminen sekä sijoitustoiminnan verotuksen muuttuminen. Suuri Veropäivä on tänä vuonna entistä vuorovaikutteisempi. Osallistujien on mahdollista esittää puhujille kysymyksiä ja kommentteja, mikä eittämättä tuo lisäväriä tilaisuuteen. Tänä vuonna järjestämme