Jaana Ylitalo SDP:n eurovaaliehdokkaaksi

SDP:n puoluehallitus on tänään asettanut eurovaaliehdokkaaksi helsinkiläisen PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalon (49). Ylitalo vastaa palvelualojen työntekijöiden työehtojen kehittämisestä, ammattiyhdistyskoulutuksesta sekä oikeudellisesta toiminnasta. Hän toimii myös Palvelualojen työttömyyskassan puheenjohtajana.

- Moni työelämän sääntelyn keskeisistä perusteista pohjaa EU-lainsäädäntöön. Haluan olla mukana vaikuttamassa siihen, että suomalaisten työntekijöiden ääni tulee kuulluksi EU:ssa. Työnantajien ja työntekijöiden välinen vuoropuhelu – ns. sosiaalidialogi – on tärkeä työkalu, jotta pääsemme rakentamaan Eurooppaa yhdessä, sanoo Ylitalo.

- Viime vuosina EU:n oikeistolainen talouspolitiikka on heikentänyt työntekijöiden asemaa ja palkkakehitystä työmarkkinoilla. Haluan olla rakentamassa Euroopalle tasa-arvoisempaa ja vastuullisempaa tulevaisuuden suuntaa. Jokaisella palkansaajalla tulee olla oikeus toimeentulon turvaavaan työsuhteiseen – työhön, josta maksetaan elämiseen riittävä palkka ja missä riittävät työtunnit takaavat toimeentulon.

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm iloitsee Ylitalon ehdokkuudesta. Rönnholmin mukaan Ylitalo on rautainen edunvalvonnan ammattilainen, kokenut yhteistyön rakentaja ja neuvottelija.

- Olen todella ylpeä, että saimme Ylitalon mukaan SDP:n eurovaaliehdokkaaksi. Hänen kokemuksensa kansainvälisistä johtotehtävistä niin pohjoismaisella kuin eurooppalaisella tasolla antaa hyvät eväät europarlamentaarikon tehtävään. Euroopan parlamentissa Ylitalon kaltaiselle neuvottelijalle, oikeudenmukaisemman Euroopan tekijälle on nyt todella tilausta.

Jaana Ylitalo

Antton Rönnholm

SDP:n Paatero: Kokoomuksen kuntateot puhuvat karua kieltä26.3.2019 10:49:48 EETTiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero näkee kokoomuksen suunnanmuutoksen kuntakysymyksissä myönteisenä asiana. - On hyvä, että kokoomus on herännyt kuntien olemassaoloon useammassakin kysymyksessä. Neljä vuotta tuuli on ollut kovin kuntavastaista, muistuttaa Paatero. - Menneen hallituskauden teot kertovat aivan toista, karua kieltään. Kunnilta on viety palveluiden järjestämisestä 800 miljoonaa euroa valtionosuuksista. Yhtä kylmää kyytiä on ollut tarjolla kunta-alan ahkerille työntekijöille. Lomarahan leikkaukset muistetaan kyllä kuntatyöntekijöiden kentällä osoituksena arvostuksen puutteesta, erityisesti pienipalkkaisia naisia kohtaan. Ehkä nopein takinkääntö nähtiin sote-uudistuksen kaatumisen jälkeen. - Vielä muutama viikko sitten hallitus oli sote-uudistuksessa kieltämässä lailla kuntien minkäänlaisen osallistumisen, sote-palveluiden tuottamiseen tai järjestämiseen, vastoin mm. perustuslakivaliokunnan lausuntoa. Nyt kokoomuksen malli rakentuu kuntien poh