Jaana Ylitalo SDP:n eurovaaliehdokkaaksi

SDP:n puoluehallitus on tänään asettanut eurovaaliehdokkaaksi helsinkiläisen PAMin edunvalvontajohtaja Jaana Ylitalon (49). Ylitalo vastaa palvelualojen työntekijöiden työehtojen kehittämisestä, ammattiyhdistyskoulutuksesta sekä oikeudellisesta toiminnasta. Hän toimii myös Palvelualojen työttömyyskassan puheenjohtajana.

- Moni työelämän sääntelyn keskeisistä perusteista pohjaa EU-lainsäädäntöön. Haluan olla mukana vaikuttamassa siihen, että suomalaisten työntekijöiden ääni tulee kuulluksi EU:ssa. Työnantajien ja työntekijöiden välinen vuoropuhelu – ns. sosiaalidialogi – on tärkeä työkalu, jotta pääsemme rakentamaan Eurooppaa yhdessä, sanoo Ylitalo.

- Viime vuosina EU:n oikeistolainen talouspolitiikka on heikentänyt työntekijöiden asemaa ja palkkakehitystä työmarkkinoilla. Haluan olla rakentamassa Euroopalle tasa-arvoisempaa ja vastuullisempaa tulevaisuuden suuntaa. Jokaisella palkansaajalla tulee olla oikeus toimeentulon turvaavaan työsuhteiseen – työhön, josta maksetaan elämiseen riittävä palkka ja missä riittävät työtunnit takaavat toimeentulon.

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm iloitsee Ylitalon ehdokkuudesta. Rönnholmin mukaan Ylitalo on rautainen edunvalvonnan ammattilainen, kokenut yhteistyön rakentaja ja neuvottelija.

- Olen todella ylpeä, että saimme Ylitalon mukaan SDP:n eurovaaliehdokkaaksi. Hänen kokemuksensa kansainvälisistä johtotehtävistä niin pohjoismaisella kuin eurooppalaisella tasolla antaa hyvät eväät europarlamentaarikon tehtävään. Euroopan parlamentissa Ylitalon kaltaiselle neuvottelijalle, oikeudenmukaisemman Euroopan tekijälle on nyt todella tilausta.

Jaana Ylitalo

Antton Rönnholm