Jäitä hattuun kiistassa irtisanomislaista

Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen vaatii malttia työmarkkinakonfliktissa. Tunteita kuumentavassa, irtisanomislakia koskevassa konfliktissa täysin ulkopuolinen metsäteollisuus kirjaa loppuviikolle ilmoitetuista lakoista noin 20 miljoonan euron menetykset.

Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro ovat ilmoittaneet järjestävänsä torstaina alkavan poliittisen lakon sahoilla, vaneritehtailla ja puusepänteollisuudessa. Metsäteollisuuden toimintaa haittaa myös Ammattiliitto Pron paperitehtaille julistama ylityökielto sekä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n satamiin määräämä ylityö- ja vuoronvaihtokielto.

– Metsäteollisuus toivoo, että kaikki osapuolet toimisivat laajenevassa konfliktissa vastuullisesti. Tässä tilanteessa pitäisi laittaa jäitä hattuun, jotta konflikti saataisiin päättymään, korostaa Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Metsäteollisuus ry:n arvion mukaan pelkästään torstain, perjantain ja lauantain lakkopäivät johtavat alalla noin 20 miljoonan euron menetyksiin. Lakkotappioiden päälle tulee mainehaitta, joka voi johtaa huomattaviinkin asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin, kun ylityö- ja vuoronvaihtokiellot hankaloittavat tuotantoa ja viivästyttävät toimituksia.

– Ammattiliitot näyttävät kohdistavan loppuviikon lakot lähes yksinomaan mekaanisen metsäteollisuuden ja puusepänteollisuuden yrityksiin, vaikka olemme kiistassa täysin ulkopuolisia, toteaa Jaatinen.

Metsäteollisuuden kannanotot työmarkkina-asioihin esittää Metsäteollisuus ry. Metsäteollisuus on toiminut kiistassa vastuullisesti ja vastaa vain omista kannanotoistaan, ei muiden toimijoiden esittämistä näkemyksistä.

Metsäteollisuus tekee yhteistyötä Keskuskauppakamarin ja alueellisten kauppakamareiden kanssa. Yhteistyön piirissä on muiden muassa yrityslainsäädäntö, verotus, logistiikka ja kauppapolitiikka.

– Järjestöjen yhteistyö ei kata työmarkkinapolitiikkaa eikä Keskuskauppakamari esitä metsäteollisuuden työmarkkinanäkemyksiä, vaikka tällaisia epäilyjä on viime päivinä julkisuudessa esitetty. Keskuskauppakamari ei ole työmarkkinaosapuoli, Jaatinen sanoo.

– Tilanteen haitat ovat sitä luokkaa, että poliittisten lakkojen rajoittaminen on paikallaan jo ihan kansantaloudellisistakin syistä, korostaa Jaatinen.

Yhteiskunnalle työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsäteollisuus kirjasi jo lokakuun alkupuolen vuorokauden mittaisesta lakosta arviolta 10 miljoonan euron menetykset.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen p. (09) 132 6600

Jyrki Hollmén Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtajaksi20.12.2018 11:30Tiedote

OTK Jyrki Hollmén on nimitetty Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hollmén siirtyy tehtävään Kemianteollisuus ry:n työmarkkinajohtajan paikalta. Aiemmin hän on toiminut johtaja- ja asiantuntijatehtävissä Elinkeinoelämän keskusliitossa sekä Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitossa. ”Jyrki Hollménilla on erittäin laaja-alainen ja pitkäaikainen kokemus työmarkkinoiden toiminnasta ja vaikuttamisesta työ- ja sosiaalilainsäädäntöön. Työmarkkinoilla on siirrytty vientivetoisiin alakohtaisiin neuvotteluihin, ja tässä tilanteessa Jyrki Hollménin vankka osaaminen vahvistaa metsäteollisuuden itsenäistä työmarkkinatoimintaa”, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. ”Suomalaisen metsäteollisuuden tulevaisuuden mahdollisuudet näyttävät poikkeuksellisen innostavilta. Moni globaali trendi tukee voimakkaasti alan kiinnostavuuden kasvua. Olen tehnyt pitkän uran Etelärannassa, nyt on aika tarttua uusiin haasteisiin”, Hollmén toteaa. Hollmén ottaa uude