Jakamistalous tuli yritysautoiluun – uusi palvelumalli nyt markkinoilla

Autoilun palveluja tarjoava Fleet Innovation Oy on tarjoaa ensimmäisenä Suomessa ainutlaatuista palvelumallia, jossa yritysautoilu risteää jakamistalouden kanssa. Malli on myös esimerkki sähköautojen ympärille kehittyvästä palveluekosysteemistä.

Fleet Innovationin uusi älykkään liikenteen mahdollistama palvelumalli tuo yritysautoilun jakamistalouden piiriin.

Leasing-alan ravistelijana mainetta keräävä Fleet Innovation on tuonut markkinoille uudentyyppisen yritysautoilun palvelun. Siinä asiakasyritys liisaa henkilökuntansa käyttöön työajoja varten yhteiskäytössä olevan sähköauton. Uutta on se, että auton voi siirtää työajan ulkopuolella jakamistalouden piiriin eli tarjota sitä vuokralle kuluttajamarkkinoilla.

Leasing-auto tuottamaan

”Uuden palvelumallimme ansiosta auto voi tehdä joutoaikana tuottoja ensisijaiselle vuokraajalle, mikä tekee tästä muutenkin edullisesta yritysautoilun mallista vielä kannattavamman”, sanoo Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen.

Yhteiskäyttö on kustannustehokasta. Jos yhdellä yhteiskäyttöautolla korvaa esimerkiksi kolme työsuhdeautoa parkkipaikkoineen, säästö on parin tuhannen euron luokkaa kuukausitasolla.  Ja mitä enemmän auto on työajan ulkopuolella vuokralla, sitä enemmän se tuo tuloja ja laskee kustannuksia entisestään.

”Varsinkin suuremmissa kaupungeissa ihmisten asenteissa autoilua kohtaan on jo nähtävissä suuri muutos. Yhteiskäyttöautoilua voisi verrata jopa siihen, mitä AirBnB teki majoitusbisnekselle”, Viitanen kuvailee.

Fleet Innovationin yhteistyökumppanina ja palvelun tuottajana ja toimii suomalainen sähköautojen tuntivuokraus- ja yhteiskäyttöpalveluiden edelläkävijjä, EkoRent. Palvelua käytetään sovelluksella, jonka avulla voi varata auton sekä nähdä sen sijainnin ja akun lataustason.

”Palvelumme on myös hyvä esimerkki sähköautojen ympärille rakentuvasta uudentyyppisestä palvelutarjonnan ekosysteemistä”, Viitanen huomauttaa.

Sakari Viitanen, Fleet Innovation Oy, sakari.viitanen@fleet.fi, puh. 040 821 5900
Juha Suojanen, Ekorent Oy, juha.suojanen@ekorent.fi, puh. 040 707 1091

Ruoholahdenkatu 23