Jakeluvelvoitetta laskemalla ei tehdä energiamurrosta

Energian hinnan nousu ja sen kerrannaisvaikutukset lannoitteiden hintoihin ovat keskeisiä syitä maatalouden kannattavuusongelmiin. Energiakustannusten nousu koettelee myös kaikkia muitakin elinkeinoja ja kaikkia kansalaisia. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on edelleen kärjistänyt tilannetta ja on saanut poliittiset päättäjät arvioimaan keinoja lieventää elinkeinoille ja kuluttajille kohdistuvia energiakustannuksia. - Nopeasti vaikuttavien keinojen lisäksi tarvitaan pidemmällä aikavälillä energiamurros, jossa kotimaisella, uusiutuvalla energialla - kuten bioenergialla - on tärkeä rooli, muistuttaa MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta.

MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta on kuitenkin huolestunut siitä, että sinänsä oikean tavoitteen toteuttamiseen on mahdollista valita heikosti tavoitetta toteuttavat työkalut. Esimerkiksi jakeluvelvoitteen laskeminen väliaikaisesti laskisi polttoaineisiin sekoitettavien biokomponenttien määrää polttonesteissä.

-        Mikään ei kuitenkaan takaa, että pumppuhinnat laskisivat samassa suhteessa kuin kalliimman bio-osuuden korvaaminen fossiilisella tuontiöljyllä. Jakeluvelvoitteen laskeminen heijastuisi erityisen haitallisena biokaasulle, joka sisällytettiin vuoden 2022 vaihteessa jakeluvelvoitteeseen. Lupaavasti kasvavalle liikennebiokaasumarkkinalle otettaisiin käyttöön jälleen uusi poliittista epävarmuutta kasvattava tekijä, joka varmuudella heikentäisi liikennebiokaasun kysyntää, muistuttaa valiokunta.

MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunnan näkemyksen mukaan toimivammat ratkaisut energiaomavaraisuutemme kasvattamiseen ja huokeampiin energian hintoihin löytyvät

• ottamalla käyttöön biokaasuohjelman mukainen ravinnekiertokorvaus
  • jatkamalla maaseutuohjelman mukaista biokaasun korotettua investointitukea vuoden 2022 jälkeen
  • takaamalla 0-verokanta alle 2MW lämpötehon biokaasulaitoksille lämmityskäytössä
  • ottamalla käyttöön ammattidiesel
  • laskemalla energiavero maatalouden osalta energiaverodirektiivin sallimaan minimiin ja
  • poistamalla maatalousrakennuksien kiinteistövero.

MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta suosittaa myös tuulivoiman kompensaatiolain ulottamista koko Suomeen (linkki 1) ja vaatii biokaasun verotuskäytäntöjen tasapuolistamista muihin uusiutuviin energialähteisiin verrattuna (linkki 2).

Myös edullisella informaatio-ohjauksella on paikkansa. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunnan näkemyksen mukaan tehdasvalmisteisen, kaasua käyttövoimanaan käyttävän traktorin, rekisteröintimenettely on tehtävä helpommaksi ja Traficomin on ohjeistettava se selkokielisesti.

------------

Linkki 1: Energiavirasto, tuulivoiman kompensaatio: https://energiavirasto.fi/tuulivoiman-kompensaatio
Linkki 2: Yhdistysten kannanotto biokaasun sähköverotuksesta: https://biokierto.fi/wp-content/uploads/2022/03/Yhdistysten-kannanotto-biokaasun-sahkoverotuksesta09032022.pdf

Leena Erälinna, MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunnan puheenjohtaja, 0400 541 496

Anssi Kainulainen, energia-asiantuntija, MTK, 050 596 1541

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.

Metsänhoitoyhdistykset lanseeraavat Hiilipalvelun metsänomistajille - Metsänomistaja tienaa nyt myös hiiltä sitomalla28.4.2022 12:06:14 EEST | Tiedote

Metsänomistajat voivat jatkossa tienata puun tuotannon lisäksi myös ilmastotoimilla, kun paljon puhuttu metsätalouden hiilikompensaatiotoiminta näkee viimein päivänvalon. Hiilipalvelu on Metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimaan tuleva kaupallinen hiilensidontakonsepti, jonka kautta metsänomistaja saa korvausta lannoituksella aikaansaadusta puuston lisäkasvusta. Näin luodut hiiliyksiköt markkinoidaan hiilijalanjälkeään vapaaehtoisesti kompensoiville kotimaisille yrityksille.

MTK hakee viestinnän suunnittelijaa27.4.2022 15:20:10 EEST | Ilmoitus

MTK hakee viestintä ja vaikuttaminen -vastuualueelle viestinnän suunnittelijaa. Tehtäviisi kuuluvat monipuoliset viestinnän tehtävät maaseudun elinkeinoihin, ympäristöön ja maankäyttöön sekä sosiaalipolitiikkaan ja työhyvinvointiin liittyen. Sinulla on kokemusta verkkoviestinnän kehittämistehtävistä ja hallitset hyvin digitaalisen ja sosiaalisen median kanavat. Katso lisää ja laita hakemusta tulemaan täältä!