Jalasjärven Juustoportin herasäiliö rikkoontui ja kymmeniä tuhansia litroja maitoheraa valui maahan

Jalasjärvi 22.12.2021.

Herasäiliö kallistui ja jäi nojaamaan meijerin seinää vasten keskiviikkona aamulla noin 9.30. Herasäiliö on asennettu noin kaksi viikkoa sitten. Säiliössä arvioidaan olevan valmistus- tai suunnitteluvirhe. Säiliön sisällä oleva hera valui pihamaalle ja seinän kautta osittain sisälle. Pelastuslaitoksen johdolla aluetta siivotaan ja heran joutumista vesistöön on estetty tekemällä patoja. Henkilövahingoilta vältyttiin.

Lisätietoja:

Timo Keski-Kasari

Juustoportti on jalasjärveläinen meijeri, joka on kasvanut viidessäkymmenessä vuodessa pienestä maatilajuustolasta noin 300 henkeä työllistäväksi perheyritykseksi. Juustoportilla on meijeri- ja juustolatoiminnan lisäksi viisi eri puolella Suomea sijaitsevaa liikenneasemaa, sekä ruokatuotteita valmistava Kasvisgalleria Kuopiossa. Juustoportti on tuotantotekniikaltaan Suomen moderneimpia meijereitä, ja se on maailmalla palkittu kypsytetyistä juustoistaan. Suomessa Juustoportti on saanut tunnustusta useasti esimerkiksi hyvänä työnantajana ja perinteisen meijerialan rajojen rikkojana. Juustoportti on jo parinkymmenen vuoden ajan luonut joka kuukausi yhden uuden, pysyvän työpaikan.

Ensimmäinen hiilineutraali maito - Juustoportti hyvittää kokonaan Vapaan lehmän maidon hiilijalanjäljen22.5.2019 09:30:00 EEST | Tiedote

Juustoportin koko tuotantoketjun hiilijalanjälki on laskettu Luonnonvarakeskuksen (Luke) toimesta, kasvinviljelystä valmiiseen tuotteeseen saakka. Laskelmien perusteella saadun Vapaan lehmän maitojen ja maitojuomien hiilijalanjäljen Juustoportti hyvittää Gold Standard-sertifioitujen projektien avulla. Päästökompensaatio tapahtuu investoimalla energiatehokkaampiin keittimiin ja metsänistutukseen Afrikassa. Keittimet vähentävät metsän hakkuuta, uusi metsä sitoo hiilidioksidia ja lisää luonnon monimuotoisuutta. Juustoportti kertoo kartoittavansa myös kotimaisia kompensaatioprojekteja.

Juustoportille kaksi kultamitalia kansainvälisessä juustokilpailussa11.12.2018 14:06:13 EET | Tiedote

Jalasjärvi 11.12.2018. Jalasjärveläinen Juustoportti on voittanut kaksi kultamitalia Bergenissä marraskuussa järjestetyssä World Cheese Awards 2018 -juustokilpailussa. Voittajajuustot ovat Juustoportin Brandy-pähkinäjuusto, sekä jo aikaisemminkin kansainvälisesti palkittu Vuohen viinitarhuri. Kisaan otti osaa ennennäkemättömät 3500 juustoa useista eri maista. Juustoportti oli ainoa suomalainen meijeri palkittujen joukossa.