Jalkapallosta yhteisöön

Salolaiset maahanmuuttajanuoret ovat perustaneet suosituksi tulleen jalkapallojoukkueen, joka on herättänyt kiinnostuksen myös paikallisten nuorten keskuudessa ja paikallisessa jalkapalloseurassa Salon Palloilijoissa. Jalkapallojoukkue on ilmoittautunut vuoden 2018 Salon mestaruussarjaan.

Tilaisuus: Jalkapallosta yhteisöön
Paikka: Ollikkalan koulun sali
Osoite: Hämeenojankatu 9, 24260 Salo
Aika: La 10.2. klo 18-20

Suomen maajoukkueen keskikenttäpelaaja Moustagh Yaghoubi ja hänen veljensä, futsalia korkeimmalla sarjatasolla Suomessa pelaava, Hassan Yaghoubi sekä muita maahanmuuttajataustaisia urheilijoita ohjaa jalkapalloharjoituksen nuorille la 10.2. klo 18-20 Ollikkalan koululla Salossa. He ovat lupautuneet myös kummeiksi nuorten jalkapallojoukkueelle.

− Tavoitteenamme on saada nuoria osallistumaan kunnan vapaa-ajantoimintaan ja näyttää esimerkkiä nuorten ennakkoluulottomuudesta muille, halusta harrastaa yhdessä ja ottaa kaveri mukaan taustoista riippumatta. Samalla nuoret oppivat paikallista liikuntakulttuuria, kertoo Kalliola oy:n Jyrki Nummisto Salon tuetun asumisen palveluista.

Jyrki Nummiston mukaan jalkapallo on hyvä esimerkki uskosta yhteisön kykyyn kasvaa ja kehittyä.

− Nämä nuoret miehet tulevat rohkeasti esiin ja ottavat mukaan peliin mielellään myös suomalaiset ikätoverinsa. Näin jalkapallo ohittaa kaikki kielen ja kulttuurin erot. Joukkueena pelaaminen ja yhdessä tekeminen murtaa raja-aidat.

Harjoitukset ja kummitoiminnan aloittaminen

10.2.2018 järjestetään ensimmäiset harjoitukset, jossa Moustagh ja Hassan ovat mukana. Yaghoubien mukaan tulee muitakin afgaanitaustaisia pelaajia ja jatkotoiminta sovitaan harjoituksissa.

Mitä kummitoiminta tarkoittaa käytännössä?

Kummitoiminta tarkoittaa sitä, että ammattipelaajat ovat mukana tukemassa nuoria kotoutumisessa jakamalla kokemuksiaan ja selviytymistään siihen missä he ovat tänä päivänä. Lisäksi he ohjaavat nuoria urheilulliseen elämään ja vetävät heille harjoituksia.

Kalliolan Setlementti / Salon tuetun asumisen palvelut lyhyesti:

Salon tuettu asuminen on nuorille maahanmuuttajille (16-21-vuotiaat) järjestettyä intensiivistä kotouttamisen tukea.

Palvelun tuottaa Kalliolan Setlementin Kalliola oy, joka toimii setlementtiarvojen ja yhteiskunnallisen yrityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti. Sen ensisijaisena tarkoituksena on yhteiskunnallisen hyvän tuottaminen. Palvelut koostuvat muun muassa lastensuojelusta, päihde-, mielenterveys- sekä maahanmuuttajatyöstä.

Jyrki Nummisto, johtava ohjaaja, Salon tuetun asumisen palvelut
050 4070071, jyrki.nummisto@kalliola.fi
Kalliolan Setlementti / Kalliola oy

Yhteyshenkilö paikan päällä:
Riikka Ehnqvist, riikka.ehnqvist@kalliola.fi

Anna Kotaviita, viestintäpäällikkö, anna.kotaviita@kalliola.fi, 046 923 5205, Kalliolan Setlementti

Mediaa pyydetään ilmoittamaan tulostaan etukäteen. Paikalla on haastateltavina nuoria suomalaispelaajia ja Kalliola oy:n tuetun asumisen palvelun nuoria.

Kalliolan Setlementti vahvistaa ihmisten ja yhteisöjen hyvinvointia. Edistämme yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta, puolustamme oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa sekä luotamme ihmisen ja yhteisön kykyyn kasvaa ja kehittyä. Visiomme mukaisesti rakennamme kestävää maailmaa, jossa naapuruus vahvistaa yhteistä ymmärrystä ja ihmisten keskinäistä kumppanuutta.

Kalliolassa tuotamme ainulaatuisia setlementtiratkaisuja, olemme aktiivinen verkostodynamo sekä rohkea yhteiskunnallinen vaikuttaja. Meillä on noin 230 vakituista työntekijää, 300 tuntityöntekijää ja suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli n. 20 MEUR.