James Hoggin pääteos ensi kertaa suomeksi!

Skotlantilaisen runoilijan ja prosaistin tunnetuin teos julkaistaan osana Basam Booksin klassikkosarjaa.

”Vanhurskaan syntisen yksityiset muistelmat ja tunnustukset” (Basam Books 2021)

Syrjäytynyt nuori mies tapaa hurmaavan muukalaisen. Tuon muukalaisen maailmassa pätevät oudot lait. Onko nuorukainen kohdannut itse paholaisen?

Vanhurskaan syntisen yksityiset muistelmat ja tunnustukset on karmiva psykologinen tutkielma aina ajankohtaisista teemoista: pahuuden voimasta, uskonnollisesta fanatismista sekä pirstoutuneista identiteeteistä.

Päähenkilö Robert Wringhim saa riivaajakseen häntä itseään muistuttavan nuorukaisen, joka yllyttää häntä yhä hirvittävämpiin rikoksiin. Robert tottelee rangaistusta pelkäämättä, sillä hän kokee kuuluvansa niihin harvoihin valittuihin, joita maailman lait eivät koske.

Vanhurskaan syntisen yksityisiä muistelmia ja tunnustuksia pidetään skotlantilaisen runoilijan ja prosaistin James Hoggin (1770–1835) pääteoksena ja yhtenä skotlantilaisen kirjallisuuden ehdottomista klassikoista. Teos ilmestyy nyt ensi kertaa suomeksi. Teoksen on suomentanut Jussi Tuomas Kivi.

Arvostelukappaleet:

”Vanhurskaan syntisen yksityiset muistelmat ja tunnustukset” (Basam Books 2021)