Janette Heikkilä Anjalan VPK:sta valittiin vuoden palokuntanuorisotyöntekijäksi

Vuoden 2017 palokuntanuorisotyöntekijäksi on valittu Janette Heikkilä Anjalan VPK:sta. Janettesta välittyy intohimo palokuntaa kohtaan, joka konkretisoituu toiminnaksi ja haluksi toimia palokuntanuorten hyväksi.

Janette Heikkilä

Janette on ollut Anjalan VPK:n nuoriso-osaston kilpailutoiminnan koordinaattori ja valmentaja syksystä 2013 lähtien. Hänen johdollaan ja valmennuksellaan sekä muiden valmennuksen koordinoinnillaan Anjalan VPK:n nuoriso-osasto on menestynyt erittäin hyvin Kaakkois-Suomen palokuntanuorille suunnatuissa kalustokilpailuissa ja muussa toiminnassa. VPK on voittanut valtakunnan tasolla palokuntanuorten Suomen mestaruuden kalustonkäsittelyssä vuosina 2012, 2014 ja 2015. Vuonna 2017 Anjalan VPK osallistui kilpailuihin kahdella joukkueella - ja saavutti kaksoisvoiton.

Anjalan VPK:n nuoriso-osasto on ollut vuosikausia esimerkillinen osasto, joka on tuottanut palokuntaan jatkuvuutta ja nuorisotyöhön toimivia toimintamalleja.

Vuoden palokuntanuorisotyöntekijä -huomionosoitus myönnetään tunnustuksena ansiokkaasta ja menestyksekkäästä viimeaikaisesta työstä palokuntanuorisotoiminnan hyväksi. Valinnan tekee Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön nuorisotyötoimikunta. Nuorisotyöntekijän nimeämisen tarkoituksena on edistää palokuntanuorisotyötä Suomessa, kohottaa palokuntanuorisotyön arvostusta sekä kiittää aktiivisesta toiminnasta.

Lisätietoja:

Järjestöohjaaja Timo Sovanen
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

Janette Heikkilä

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.