Janne-Olli Järvenpää Hyvinvointialan liiton hallituksen puheenjohtajaksi

Hyvinvointialan liiton liittokokous valitsi 26.10. hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi Mehiläinen Oy:n toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpään. Varapuheenjohtajiksi valittiin Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry:n toiminnanjohtaja Virpi Dufva ja Suomen Terveystalo Oyj:n toimitusjohtaja Yrjö Närhinen.

Muiksi hallituksen jäseniksi valittiin Esperi Care Oy:n toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni, Pihlajalinna Oyj:n toimitusjohtaja Aarne Aktan, Oral Hammaslääkärit Oyj:n toimitusjohtaja Martin Forss, Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön toimitusjohtaja Olli Holmström, Touhula varhaiskasvatus Oy:n toimitusjohtaja Virpi Holmqvist, Invalidiliitto ry:n pääjohtaja Petri Pohjonen, Attendo Oy:n terveyspalvelujohtaja Matias Pälve, Med Group Oy:n toimitusjohtaja Kari Virta ja Neuroliiton toiminnanjohtaja Helena Ylikylä-Leiva.

– Liiton tavoitteena on, että korkealaatuiset hyvinvointipalvelut ovat saatavilla kaikille suomalaisille elämäntilanteesta ja varallisuudesta riippumatta. Tavoitteeseen päästään parhaiten luomalla yhdenvertaiset kilpailuolosuhteet hyvinvointipalveluiden tuottamiselle ja takaamalla tasapuoliset kilpailuedellytykset niin yksityiselle kuin julkiselle hyvinvointipalveluiden elinkeinotoiminnalle. Vahvojen yhteiskunnallisten muutosten myötä yritysten, yhteisöjen ja toimialojen oma toiminta tulee yhä näkyvämmäksi, sanoo Janne-Olli Järvenpää.

Hyvinvointialan liitto edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. Liitto valvoo jäseniensä yhteisiä etuja. Se myös neuvoo jäseniään työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Liiton 1500 jäsentä työllistää 80 000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista.

Liiton jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. Hyvinvointialan liitto on Elinkeinoelämän keskusliitto ry:n jäsen. www.hyvinvointiala.fi

Janne-Olli Järvenpää, soittopyynnöt assistentti Tamilla Tiikasen kautta, p. 040 531 0690
Virpi Dufva, p.  050 365 4664
Yrjö Närhinen, p. 030 633 1601

THL:n tuore selvitys vanhuspalveluista: Yksityisillä henkilöstömitoitus toteutuu laatusuosituksen mukaisesti18.10.2018 10:25Tiedote

Vanhuspalvelujen henkilöstömitoitus näyttää Suomessa toteutuvan uuden laatusuosituksen valossa hyvin, selviää THL:n tuoreesta selvityksestä. Yli viidesosalla toimintayksiköistä mitoitus on yli 0,7. Vain 5 %:lla yksiköistä se jää alle 0,5, joka on vanhuspalveluiden laatusuositus. Nämä alle 0,5:n mitoituksen alittavat yksiköt ovat mitä ilmeisimmin julkisen sektorin yksiköitä, arvioi Hyvinvointiala HALIn johtava asiantuntija Aino Närkki. Hänen mukaansa toimiluvan omaavat yksityiset toimijat eivät saa tehostetun hoivan lupia alle 0,5:n mitoituksella. Myös hoitajien määrä on seurannut asiakkaiden määrän kasvua. Kahdessa vuodessa kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien määrä on kasvanut noin 1 600:lla. Myös fysioterapeuttien ja sosionomien määrä on kasvanut. - Hyvän hoidon toteutumisen kannalta keskeistä on myös se, mitä työssä olevat hoitajat tekevät työvuoronsa aikana ja asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa paljon hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Myös käytett

Eduskunnan käsittelyssä oleva soten palveluntuottajalaki tulee saattaa pikaisesti voimaan21.9.2018 11:13Tiedote

Lastensuojelu on luvan- ja ilmoituksenvaraista toimintaa, jonka valvonta on vakiintunutta. Sijaintikuntien sosiaalitoimi tekee yksityisiin lastensuojelulaitoksiin tarkastuskäynnit vuosittain. Myös sijoittavat kunnat tekevät vuosittain tarkastuskäyntejä. Hyvinvointialan liiton johtavan asiantuntija Aino Närkin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollosta on vaikea löytää toista palvelua, jossa toteutuisi yhtä paljon tarkastuskäyntejä kuin lastensuojelussa.