Jari Koskinen Hämeenlinnassa: Kuntien rahoitusvastuu työmarkkinatuessa puolitettava ja toimeentulotuen rahoitusvastuu poistettava kokonaan

Kuntien vastuulla nykyään oleva työmarkkinatuen rahoitusosuus tulee jakaa maakunta- ja sote-uudistuksessa puoliksi kuntien ja maakuntien kesken, totesi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Hämeenlinnassa tiistaina Kanta-Hämeen maakuntatilaisuudessa.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
29.5.2018
Julkaistavissa klo 12.40

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Hämeenlinnassa:

- Työmarkkinatuen rahoitusvastuulla on suora yhteys kunnan tuleviin elinvoima-, koulutus- ja hyvinvointitehtäviin. Kunnille työllisyyden edistäminen on veto-  ja elinvoimatekijä, joka vaikuttaa kunnan verotulojen kasvun kautta suoraan myös tulopohjaan, sanoi Koskinen.

- Kuntien ja maakuntien on jatkossa voitava sopia keskenään työllisyydenhoidon työnjaosta, vastuista ja velvoitteista alueellaan.

Toistaiseksi maakunta- ja sote-uudistuksessa ei ole tehty päätöstä siitä, millä tavoin perustoimeentulotuen ja työmarkkinatuen rahoitusvastuu jakautuu uudistuksen jälkeen vuodesta 2020 alkaen valtion, kuntien ja uusien maakuntien välillä.

- Kuntien nykyisen perustoimeentulotuen rahoitusosuuden tulee siirtyä kokonaisuudessaan vuoden 2020 alusta kunnilta maakuntien vastuulle osana muun sosiaalihuollon järjestämisvastuun ja rahoituksen siirtymistä.

- On kaavailtu, että toimeentulotukiyhteistyö siirtyy maakuntien ja Kelan väliseksi sosiaalihuollon palvelujen siirtyessä maakuntiin. Kunnalla ei ole roolia tässä yhteistyössä, koska se ei enää voi, eikä saa osallistua sosiaalihuollon palvelujen tuottamiseen tai järjestämiseen.

- Tällä hetkellä kuntien rahoitusosuus perustoimeentulon kustannuksista on viisikymmentä prosenttia. Ei ole perusteltua, että kuntien kuuluisi tulevaisuudessa osallistua kustannuksiin, itse tehtävän poistuttua kunnilta, huomauttaa Koskinen.

- Olemme lähettäneet Kuntaliitosta lähettänyt kirjeen reformiministeriryhmälle koskien liiton näkemyksiä toimeentulotuesta ja työmarkkinatuesta.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p. 044 9764 225

Kommunförbundets styrelse godkände förbundets mål för regeringsprogrammet 2019-2023: Det flerdimensionella kommunfältets verksamhetsförutsättningar och självstyrelse måste stärkas18.10.2018 15:14Tiedote

Kommunförbundets styrelse har på sitt möte 18.10.2018 godkänt förbundets mål för regeringsprogrammet för riksdagsperioden 2019–2013. Förbundet kommer att ompröva sina mål när landskaps- och vårdreformens framskridande avgjorts. I alla scenarier kommer kommunerna ännu under flera år att ansvara för kommuninvånarnas social- och hälsovårdstjänster.