Jari Koskinen Hämeenlinnassa: Kuntien rahoitusvastuu työmarkkinatuessa puolitettava ja toimeentulotuen rahoitusvastuu poistettava kokonaan

Kuntien vastuulla nykyään oleva työmarkkinatuen rahoitusosuus tulee jakaa maakunta- ja sote-uudistuksessa puoliksi kuntien ja maakuntien kesken, totesi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Hämeenlinnassa tiistaina Kanta-Hämeen maakuntatilaisuudessa.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
29.5.2018
Julkaistavissa klo 12.40

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Hämeenlinnassa:

- Työmarkkinatuen rahoitusvastuulla on suora yhteys kunnan tuleviin elinvoima-, koulutus- ja hyvinvointitehtäviin. Kunnille työllisyyden edistäminen on veto-  ja elinvoimatekijä, joka vaikuttaa kunnan verotulojen kasvun kautta suoraan myös tulopohjaan, sanoi Koskinen.

- Kuntien ja maakuntien on jatkossa voitava sopia keskenään työllisyydenhoidon työnjaosta, vastuista ja velvoitteista alueellaan.

Toistaiseksi maakunta- ja sote-uudistuksessa ei ole tehty päätöstä siitä, millä tavoin perustoimeentulotuen ja työmarkkinatuen rahoitusvastuu jakautuu uudistuksen jälkeen vuodesta 2020 alkaen valtion, kuntien ja uusien maakuntien välillä.

- Kuntien nykyisen perustoimeentulotuen rahoitusosuuden tulee siirtyä kokonaisuudessaan vuoden 2020 alusta kunnilta maakuntien vastuulle osana muun sosiaalihuollon järjestämisvastuun ja rahoituksen siirtymistä.

- On kaavailtu, että toimeentulotukiyhteistyö siirtyy maakuntien ja Kelan väliseksi sosiaalihuollon palvelujen siirtyessä maakuntiin. Kunnalla ei ole roolia tässä yhteistyössä, koska se ei enää voi, eikä saa osallistua sosiaalihuollon palvelujen tuottamiseen tai järjestämiseen.

- Tällä hetkellä kuntien rahoitusosuus perustoimeentulon kustannuksista on viisikymmentä prosenttia. Ei ole perusteltua, että kuntien kuuluisi tulevaisuudessa osallistua kustannuksiin, itse tehtävän poistuttua kunnilta, huomauttaa Koskinen.

- Olemme lähettäneet Kuntaliitosta lähettänyt kirjeen reformiministeriryhmälle koskien liiton näkemyksiä toimeentulotuesta ja työmarkkinatuesta.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p. 044 9764 225

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.