Jari Koskinen Hämeenlinnassa: Kuntien rahoitusvastuu työmarkkinatuessa puolitettava ja toimeentulotuen rahoitusvastuu poistettava kokonaan

Kuntien vastuulla nykyään oleva työmarkkinatuen rahoitusosuus tulee jakaa maakunta- ja sote-uudistuksessa puoliksi kuntien ja maakuntien kesken, totesi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Hämeenlinnassa tiistaina Kanta-Hämeen maakuntatilaisuudessa.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
29.5.2018
Julkaistavissa klo 12.40

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen Hämeenlinnassa:

- Työmarkkinatuen rahoitusvastuulla on suora yhteys kunnan tuleviin elinvoima-, koulutus- ja hyvinvointitehtäviin. Kunnille työllisyyden edistäminen on veto-  ja elinvoimatekijä, joka vaikuttaa kunnan verotulojen kasvun kautta suoraan myös tulopohjaan, sanoi Koskinen.

- Kuntien ja maakuntien on jatkossa voitava sopia keskenään työllisyydenhoidon työnjaosta, vastuista ja velvoitteista alueellaan.

Toistaiseksi maakunta- ja sote-uudistuksessa ei ole tehty päätöstä siitä, millä tavoin perustoimeentulotuen ja työmarkkinatuen rahoitusvastuu jakautuu uudistuksen jälkeen vuodesta 2020 alkaen valtion, kuntien ja uusien maakuntien välillä.

- Kuntien nykyisen perustoimeentulotuen rahoitusosuuden tulee siirtyä kokonaisuudessaan vuoden 2020 alusta kunnilta maakuntien vastuulle osana muun sosiaalihuollon järjestämisvastuun ja rahoituksen siirtymistä.

- On kaavailtu, että toimeentulotukiyhteistyö siirtyy maakuntien ja Kelan väliseksi sosiaalihuollon palvelujen siirtyessä maakuntiin. Kunnalla ei ole roolia tässä yhteistyössä, koska se ei enää voi, eikä saa osallistua sosiaalihuollon palvelujen tuottamiseen tai järjestämiseen.

- Tällä hetkellä kuntien rahoitusosuus perustoimeentulon kustannuksista on viisikymmentä prosenttia. Ei ole perusteltua, että kuntien kuuluisi tulevaisuudessa osallistua kustannuksiin, itse tehtävän poistuttua kunnilta, huomauttaa Koskinen.

- Olemme lähettäneet Kuntaliitosta lähettänyt kirjeen reformiministeriryhmälle koskien liiton näkemyksiä toimeentulotuesta ja työmarkkinatuesta.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p. 044 9764 225

Klash – en ny tävling: En miljon euro delas ut till kommunerna för att stödja utvecklingen av livskraft och välfärd16.8.2018 13:19Tiedote

Kommunsektorns stora aktörer har tagit initiativ till en helt ny tävling för att hitta lösningar och nya idéer för att stärka kommunernas livskraft. Målsättningen för tävlingen och idégeneratorn Klash är att hjälpa kommunerna att lösa dagens och morgondagens problem. Med hjälp av tävlingen hoppas man hitta nya lösningsmodeller för invånarnas välfärd, en bättre miljö och för att utveckla ekonomin.

Klash – uusi haastekilpailu: Jaossa miljoonan euron tuki kunnille elinvoiman ja hyvinvoinnin kehittämiseksi16.8.2018 12:47Tiedote

Kunta-alan isot toimijat ovat käynnistäneet täysin uudenlaisen haastekilpailun löytääkseen ratkaisuja ja uusia avauksia kuntien elinvoiman vahvistamiseksi. Klash-haastekilpailun ja ideakiihdyttämön tavoitteena on auttaa kuntia ratkaisemaan tämän hetken ja tulevaisuuden ongelmia. Kilpailun avulla pyritään löytämään uusia ratkaisumalleja ihmisen ja ympäristön hyvinvoinnin sekä talouden kehittämiseksi.