Jari Koskinen: Maakuntavaalit, eduskunta- ja europarlamenttivaalit kannattaisi kaikki järjestää samaan aikaan

Tulevien maakuntavaalien parasta ajankohtaa olisi vielä harkittava sote- ja maakuntauudistuksen aikataulun mennessä uusiksi, totesi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen SuomiAreenassa Porissa torstaina 13.7.2017.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
13.7.2017
Julkaistavissa heti

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen SuomiAreenassa:

– Ruotsissa vaalien yhdistämisestä on pitkä kokemus ja tulokset ovat olleet hyviä. Suomessa kannattaisi kokeilla samaa mallia yhdistämällä eduskuntavaalit ja maakuntavaalit keväällä 2019 pidettäviin europarlamenttivaaleihin.

Koskinen muistuttaa, että maakuntavaalien järjestäminen maksaa valtiolle noin 15 miljoonaa euroa. Yhdistäminen helpottaisi ehdokkaiden ja puolueiden vaalityötä sekä lisäisi äänestysaktiivisuutta.

– Maakuntavaalit ovat laatuaan ensimmäiset ja on kaikkien etu, että vaalit onnistuvat myös äänestysaktiivisuuden näkökulmasta. Uskon, että äänestysintoa lisäisi, mikäli maakuntavaalit pidettäisiin eduskuntavaalien kanssa samaan aikaan.

Kunnille on annettava mahdollisuus tuottaa sote-palveluja

– Perustuslakivaliokunta totesi muutaman viikon takaisessa lausunnossaan sote- ja maakuntauudistuksen lakipaketista selkeästi, että kunnallista itsehallintoa rajoitetaan, mikäli kunnat eivät saa mahdollisuutta tuottaa sote-palveluja tulevaisuudessa, muistutti Jari Koskinen.

– Kuntaliitto on koko sote-uudistuksen valmistelun ajan ihmetellyt miksi kunnat eivät saa jatkossa olla halutessaan myös palvelujen tuottajia. Kunnilla on niistä pitkä kokemus, osaavaa henkilöstö ja tarvittavat tilat. Kun uudistusta joudutaan arvioimaan uudestaan perusteellisesti, myös kuntien asema uudistuksessa pitää pohtia tarkkaan, painotti Koskinen.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p. 044 9764225

Kuntaliitto SuomiAreenassa

Paneeli 13.7 Porin BePop-lavalla klo 15.15- 16.30
Mitä maakunnista tulee? - Valtion käskyläinen, uusi hallintohimmeli vai kansan palvelija?

Paneelissa mukana ovat maakunnan identiteetistä ja brändistä puhumassa näytelmäkirjailija, dramaturgi Sirkku Peltola ja näyttelijä Tapio Liinoja.

Maakunnan voimavaroista ja niiden merkityksestä yritystoiminnalle keskustelevat Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen, Sinituotteen kehityspäällikkö Rami Peltosaari ja Perheyritysten Liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen.

Maakuntavaaleista vaihtavat ajatuksia kunta-ja uudistusministeri Anu Vehviläinen, kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta ja Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.

Paneelin juontaa toimittaja Johanna Vesikallio Yleisradiosta.

Seuraa tunnelmia: www.twitter.com/kuntaliitto

09 7711http://www.kunnat.net

Sociala medier allt viktigare kanal för att hålla sig informerad om ärendena i hemkommunen14.9.2017 09:27Tiedote

De sociala medierna som en kanal på vilken invånarna kan följa ärendena i hemkommunen ökar i popularitet, framgår det av Kommunförbundets stora invånarundersökning. För 18–29-åringarna är de sociala medierna vid sidan av lokaltidningen den viktigaste kanalen för att hålla sig informerade om kommunens verksamhet. I den här åldersgruppen uppger 50 procent att de följer antingen sociala medier eller läser lokaltidningen för att hitta information om hemkommunens beslut eller verksamhet.

Some entistä tärkeämpi kanava kotikunnan asioiden seuraamiseen14.9.2017 09:14Tiedote

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan oman kotikunnan asioiden seuraamisessa, selviää Kuntaliiton laajasta kuntalaiskyselystä. 18–29-vuotiailla sosiaalinen media on paikallislehden ohella tärkein kanava kunnan toiminnan seuraamisessa. Tästä ikäryhmästä 50 prosenttia ilmoittaa seuraavansa joko sosiaalista mediaa tai paikallislehteä etsiessään tietoa kotikuntansa päätöksistä tai toiminnasta.

Inbjudan: Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus6.9.2017 09:59Kutsu

Kommunmarknaden 13–14.9.2017 i Kommunernas hus i Helsingfors, Alpgatan 1. Partiledardebatt 13.9.2017 kl. 10–11.30. Kommunmarknaden är ett årligt forum för kommunsektorn och hela offentliga sektorn som lockar sakkunniga, beslutsfattare, organisationsfolk och företagsrepresentanter till Kommunernas hus. Evenemanget pågår i två dagar och ordnas i år för 24:e gången. I programmet ingår omkring 270 seminarier och informationsinslag, och 200 utställare medverkar.

Sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun uskottavuutta - kuntatalous kestävällä uralla31.8.2017 14:41Tiedote

Kuntaliitto on tyytyväinen siihen, että hallitus ei leikkaa kuntien valtionosuuksia sote- ja maakuntauudistuksen valmistelun rahoittamiseksi. - Tämä on periaatteellisesti ja taloudellisesti tärkeä budjettiriihen linjaus myös tulevaisuutta ajatellen. Kunnat vastaavat täysimääräisesti tehtävistään uudistuksen voimaantuloon saakka ja joutuvat lisäksi resursoimaan omaakin uudistamistyötään, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.