Jari Koskinen: Maakuntavaalit, eduskunta- ja europarlamenttivaalit kannattaisi kaikki järjestää samaan aikaan

Tulevien maakuntavaalien parasta ajankohtaa olisi vielä harkittava sote- ja maakuntauudistuksen aikataulun mennessä uusiksi, totesi Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen SuomiAreenassa Porissa torstaina 13.7.2017.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
13.7.2017
Julkaistavissa heti

Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen SuomiAreenassa:

– Ruotsissa vaalien yhdistämisestä on pitkä kokemus ja tulokset ovat olleet hyviä. Suomessa kannattaisi kokeilla samaa mallia yhdistämällä eduskuntavaalit ja maakuntavaalit keväällä 2019 pidettäviin europarlamenttivaaleihin.

Koskinen muistuttaa, että maakuntavaalien järjestäminen maksaa valtiolle noin 15 miljoonaa euroa. Yhdistäminen helpottaisi ehdokkaiden ja puolueiden vaalityötä sekä lisäisi äänestysaktiivisuutta.

– Maakuntavaalit ovat laatuaan ensimmäiset ja on kaikkien etu, että vaalit onnistuvat myös äänestysaktiivisuuden näkökulmasta. Uskon, että äänestysintoa lisäisi, mikäli maakuntavaalit pidettäisiin eduskuntavaalien kanssa samaan aikaan.

Kunnille on annettava mahdollisuus tuottaa sote-palveluja

– Perustuslakivaliokunta totesi muutaman viikon takaisessa lausunnossaan sote- ja maakuntauudistuksen lakipaketista selkeästi, että kunnallista itsehallintoa rajoitetaan, mikäli kunnat eivät saa mahdollisuutta tuottaa sote-palveluja tulevaisuudessa, muistutti Jari Koskinen.

– Kuntaliitto on koko sote-uudistuksen valmistelun ajan ihmetellyt miksi kunnat eivät saa jatkossa olla halutessaan myös palvelujen tuottajia. Kunnilla on niistä pitkä kokemus, osaavaa henkilöstö ja tarvittavat tilat. Kun uudistusta joudutaan arvioimaan uudestaan perusteellisesti, myös kuntien asema uudistuksessa pitää pohtia tarkkaan, painotti Koskinen.

Jari Koskinen, toimitusjohtaja, p. 044 9764225

Kuntaliitto SuomiAreenassa

Paneeli 13.7 Porin BePop-lavalla klo 15.15- 16.30
Mitä maakunnista tulee? - Valtion käskyläinen, uusi hallintohimmeli vai kansan palvelija?

Paneelissa mukana ovat maakunnan identiteetistä ja brändistä puhumassa näytelmäkirjailija, dramaturgi Sirkku Peltola ja näyttelijä Tapio Liinoja.

Maakunnan voimavaroista ja niiden merkityksestä yritystoiminnalle keskustelevat Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen, Sinituotteen kehityspäällikkö Rami Peltosaari ja Perheyritysten Liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen.

Maakuntavaaleista vaihtavat ajatuksia kunta-ja uudistusministeri Anu Vehviläinen, kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta ja Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.

Paneelin juontaa toimittaja Johanna Vesikallio Yleisradiosta.

Seuraa tunnelmia: www.twitter.com/kuntaliitto

09 7711http://www.kunnat.net

Enkäten Kommunpulsen:  Kommunsakkunniga tror inte på måluppfyllelse i vårdreformen20.11.2017 09:30Tiedote

Kommunförbundet utförde i november undersökningen Kommunpulsen. Av den framgår att det råder stor osäkerhet inom kommunsektorn om hur de grundläggande målen för vårdreformen kommer att utfalla. Genom Kommunpulsen utreddes åsikterna om hur målen för landskaps- och vårdreformen kommer att uppfyllas i det fall att lagen om ordnande av social- och hälsovården och valfrihetslagen införs i den nuvarande formen.

//RÄTTELSE TILL PRESSMEDDELANDET SOM SKICKADES KLOCKAN 12:55: ANTALET KOMMUNER SOM HÖJT SIN SKATTESATS ÄR 53, INTE 52 SOM DET MEDDELADES TIDIGARE// Kommunernas genomsnittliga inkomstskattesats sjunker för första gången på över 20 år//17.11.2017 22:26Tiedote

//TRE MENINGAR KORRIGERADE: 1) TVÅ MENINGAR I ANDRA STYCKET: SKATTESATSEN SÄNKS ÅR 2018 I SEX KOMMUNER OCH HÖJS I 53. ANTALET KOMMUNER SOM HÖJER SIN SKATTESATS ÄR SEX FLER ÄN I FJOL. 2) FÖLJANDE MENING I FEMTE STYCKET: TOTALT TIO KOMMUNER VALDE ATT HÖJA SKATTESATSEN MED 1,00 PROCENTENHETER// Rättelsen beror på att inkomstskattesatsen i Siikainens kommun höjs med en procentenhet, från 21 till 22 procent.

//KORJAUS KELLO 12.55 LÄHETETTYYN TIEDOTTEESEEN TULOVEROPROSENTTIA KOROTTANEIDEN KUNTIEN MÄÄRÄ ON 53, EI AIEMMIN ILMOITETTU 52// Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti laskee ensimmäisen kerran yli 20 vuoteen17.11.2017 21:55Tiedote

//KORJATTU KOLME VIRKETTÄ: 1) TOISESSA KAPPALEESSA KAKSI VIRKETTÄ: VEROPROSENTTI LASKEE VUONNA 2018 KUUDESSA KUNNASSA JA NOUSEE 53 KUNNASSA. KOROTTAJIA ON KUUSI ENEMMÄN KUIN VIIME VUONNA. 2) VIIDENNESSÄ KAPPALEESSA VIRKE: SUURIN KOROTUS ON 1,00 PROSENTTIYKSIKKÖÄ, JOKA TEHTIIN YHTEENSÄ KYMMENESSÄ KUNNASSA// Korjaus johtuu siitä, että Siikaisten kunnan tuloveroprosentti nousee vuodelle 2018 yhdellä prosenttiyksiköllä, 21 prosentista 22 prosenttiin.