Järjestöille selkeä sote-suunta

Hyvinvointialan liitto peräänkuuluttaa vahvaa valmisteluotetta valtakunnan ja maakuntien taholta siihen, mikä on moninaisten sote-alan järjestöjen rooli tulevissa uusissa sote- ja maakuntarakenteissa. Liitto suhtautuu erittäin myönteisesti ministeri Saarikon tilaamaan Tuija Braxin selvitystyöhön järjestöjen tulevaisuudesta uusissa sote- ja maakuntarakenteissa sekä sen etenemiseen.

Tuija Brax esitteli selvityksensä väliraporttia 25.5.2018 Hyvinvointialan liiton tilaisuudessa, jonne oli kutsutta laajasti sosiaali- ja terveysalan järjestöjä.

−         Eräs keskeisimmistä asioista, joka tulee ottaa vakavasti, on järjestöjen roolin tunnistaminen. Järjestöjen itsensä on mentävä vaikean asian äärelle ja tunnistettava oman toimintansa mahdollinen markkinalähtöisyys sekä se, millaisessa muodossa se haluaa uusissa rakenteissa olla mukana. Myös maakuntien ja valtionapuviranomaisten on yhtä tärkeää tunnistaa tilannetta, painotti Tuija Brax.

Puhtaasti kilpailevilla markkinoilla toimivien palveluntuottajajärjestöjen tilanne on selkeä: pelisäännöt ovat samat kuin kaikilla muillakin markkinapalveluntuottajilla. Muussa järjestötoiminnassa tilanne on epäselvempi ja syystäkin huolestuttavampi: eduskunnassa olevat sote-lait eivät sano asiasta juuri mitään.

−         Maakuntien on listattava alueensa järjestötoimijat ja otettava niitä mukaan päätöksentekoonsa. Näin sen tulee luonnollisesti toimia myös yritysten kohdalla. Myös erillisten vastuutahojen nimeäminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sekä järjestötyöhön maakunnassa on hyvä ajatus, sanoo asiantuntija Eveliina Vigelius Hyvinvointialan liitosta.

Vigeliuksen mukaan yritysten ja järjestöjen välinen ristiriita korostuu keskustelussa liian usein. On keskityttävä yhteistyömahdollisuuksiin. Kaikkien toimijoiden ja työntekijöiden viimesijainen kohde on palvelua tarvitseva ihminen.

−         Esimerkiksi palveluohjauksessa voidaan yhdistää erilaisia palveluntuottajia ja järjestölähtöisiä toimijoita. Toimintoja voidaan myös tuottaa rinnan. Tällöin on vain selvitettävä hyvin mahdolliset kilpailuedut ja niiden pelisäännöt, Vigelius päättää.

Eveliina Vigelius, asiantuntija, elinkeinoasiat, Hyvinvointialan liitto, p. 044 5114411, eveliina.vigelius@hyvinvointiala.fi

Selvityshenkilön väliraporttia koskien: Tuija Brax, selvityshenkilö, Sydänliiton toiminnanjohtaja, p. 050 5113115, tuija.brax@sydanliitto.fi

Eduskunnan käsittelyssä oleva soten palveluntuottajalaki tulee saattaa pikaisesti voimaan21.9.2018 11:13Tiedote

Lastensuojelu on luvan- ja ilmoituksenvaraista toimintaa, jonka valvonta on vakiintunutta. Sijaintikuntien sosiaalitoimi tekee yksityisiin lastensuojelulaitoksiin tarkastuskäynnit vuosittain. Myös sijoittavat kunnat tekevät vuosittain tarkastuskäyntejä. Hyvinvointialan liiton johtavan asiantuntija Aino Närkin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollosta on vaikea löytää toista palvelua, jossa toteutuisi yhtä paljon tarkastuskäyntejä kuin lastensuojelussa.

Yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluala - kuntien lähes hyödyntämätön voimavara12.9.2018 08:00Tiedote

Yksityisillä yrityksillä ja järjestöillä on hyvät edellytykset toimia nykyistä laajemmin sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajina. Lainsäädäntö antaa kunnille useita työvälineitä palveluiden saatavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi, kuten esimerkiksi ostopalvelut, palveluseteli sekä kunnan ja yksityisten toimijoiden yhteisyritykset. Yksityisen ja julkisen yhteistyön tavoitteena on asiakkaan ja veronmaksajan etu.