Järjestöiltä matematiikan kehittämisohjelma opetushallinnolle
Matematiikkavajeen vaikutuksista Suomen tulevaisuuteen kantavat huolta kolme matemaattis-luonnontieteellisen ja tekniikan alan järjestöä Tekniikan akateemiset TEK, Matemaattis-luonnontieteellisten Alojen Akateemiset MAL ja Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL, jotka luovuttivat tänään oman ehdotuksensa matematiikan opetuksen kehittämisohjelmaksi Opetushallitukselle.
– Uusimmat Pisa-tulokset kertovat, että Suomella on edelleen monia vahvuuksia, mutta sijoituksemme – varsinkin poikien sijoitus – matematiikassa on pudonnut. Pikkuveli Viro on kirmannut iloisesti Suomen ohi, ja etelänaapurin kouluissa näytetään myös tietävän, miten pojat saadaan innostumaan matematiikasta, sanoo TEKin hallituksen puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström.
Matikainen-Kallström antoi Suomen hallitukselle kiitosta siitä, että se on jo varannut viisi miljoonaa euroa luonnontieteiden ja matematiikan opetuksen laadun parantamiseen ensi vuoden talousarviossa.
– Toivottavasti panos ei jää kertaluontoiseksi, vaan on alku useamman vuoden kehittämistyölle.
– Opetusministeriölle ja Opetushallitukselle osoittamassamme matematiikan kehittämisohjelmassa nostamme esille konkreettisia toimia, joilla voimme ruokia matemaattisesti lahjakkaimpien lasten ja nuorten intoa, pitää huolta, että kaikki saavat vahvan matemaattisen pohjan sekä tukea opettajia heidän tärkeässä työssään, Matikainen-Kallström totesi.
Matematiikan kehittämisohjelmassa ehdotetaan seuraavia toimia:
Oppilaita tuetaan ja kannustetaan.
Jo varhaiskasvatuksessa käytetään leikkejä ja pelejä, jotka sisältävät laskemista.
Eritasoisten oppilaiden tarpeet otetaan huomioon.
Matematiikan opetusta yhdistetään muiden aineiden opetukseen.
Järjestetään matikkaleirejä.
Innostetaan ja valmennetaan matematiikan huippuoppilaita tukemalla kilpailutoimintaa.
Nuorille ja opintojaan aloittaville tarjotaan mahdollisuus parantaa, syventää ja laajentaa matematiikan taitojaan esimerkiksi varusmiespalvelun aikana tai valmiuskursseilla.
Matematiikan opettajille, luokanopettajille ja opinto-ohjaajille järjestetään työajalla opetusmenetelmiä, oppimistuloksia ja matematiikan merkitystä esitteleviä kursseja ja seminaareja. Opettajien kansainvälistä yhteistyötä tuetaan esimerkiksi matka-apurahoilla.
Matematiikan opetuksessa nostetaan kunniaan hyviksi havaitut vanhat menetelmät. Pyritään saamaan opettajiksi erityisesti matematiikan opetukseen motivoituneita henkilöitä. Luodaan matemaattisesti suuntautuneiden koulujen verkosto, esimerkiksi maakuntakeskuksiin. Selvitetään opetussuunnitelmien ja pedagogisten menetelmien toimivuus ja oppimateriaalin laatu.
Ohjelma sai myönteisen vastaanoton
– Ohjelmassa esitettyihin tavoitteisiin on helppo yhtyä. Lupaan viedä viestiä eteenpäin sekä opetushallituksessa sekä ministeriöön, jolla ovat rahahanat, sanoi kehittämisohjelman vastaanottanut yleissivistävästä koulutuksesta ja varhaiskasvatuksesta vastaava Opetushallituksen johtaja Jorma Kauppinen.
– Olemme jo nytkin tehneet hyvää yhteistyötä alan järjestöjen, erityisesti MAOLin kanssa. Monia toimenpiteitä on jo aloitettu sekä matematiikan että ohjelmoinnin opetuksen kehittämiseksi, muutos on meneillään, Kauppinen kertoi.
Kauppisen mielestä järjestöjen nyt ehdottamat lisäpanostukset opettajien täydennyskoulutukseen ja leiritoimintaan ovat tarpeellisia.
– Myös tutor-opettajien koulutukseen panostetaan. Tänä syksynä pitkäkestoista täydennyskoulutusrahaa on osoitettu nimenomaan matematiikan opetuksen kehittämiseen.
Kauppisen mielestä tärkeintä on herättää yleinen ymmärrys matematiikan merkityksestä. Hän heitti palloa takaisin myös järjestöille ja koteihin:
- Kaikki ei ole koulujen käsissä, vaan myös kotona voidaan vaikuttaa. Alisuoriutuville on tyypillistä, että ei ole totuttu lukemaan kirjoja ja koulua ei koeta merkitykselliseksi.
Opetellaan perusasiat
Alakoululaiset ovat näppäriä älypuhelimien ja pelien kanssa, mutta oikeassa elämässä pitää osata myös ynnätä, vähentää, kertoa ja jakaa.
– Jos laskutaidot katoavat, meillä ei ole kohta enää peliteollisuutta eikä muutakaan teknistä osaamista vaativaa toimeliaisuutta, matematiikan taitojen parantamiseen tähtäävän Matematiikan opetuksen kehittämisohjelmaa laatimassa ollut MALin puheenjohtaja Pirjo Silius-Miettinen varoittaa.
Hän painottaa nimenomaan alakoululaisten opetusta.
– Matematiikka pitää tuoda lapsen elämään silloin, kun tämä on innokkaimmillaan oppimaan. Teiniä on vaikea saada kiinnostumaa hiili- ja vetyatomeista, jos perustaidot uupuvat, eikä minkäänlaista kimmoketta aiheeseen ole aiemmin syntynyt, Silius-Miettinen sanoo.
Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Matematiikan kehittämisohjelma 100-vuotiaalle Suomelle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
- puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström, TEK, 050 512 1578
- puheenjohtaja Pirjo Silius-Miettinen, MAL, 040 747 2930
- puheenjohtaja Leena Mannila, MAOL, 0400 187 827
- osaaminen ja tutkimus -yksikön johtaja Jari Jokinen, TEK, 0400 914 839
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tekniikan akateemiset TEK on tekniikan alan yliopistokoulutettujen etu- ja palvelujärjestö. Jäsenet ovat tekniikan, tietojenkäsittelyn, arkkitehtuurin tai luonnontieteiden yliopistotutkinnon suorittaneita ja näiden alojen opiskelijoita. TEK tukee jäseniään työuralla, edistää ammattikunnan osaamista ja yhteisöllisyyttä sekä rakentaa kestävää hyvinvointiyhteiskuntaa. Noin 80 000 jäsenellään TEK on Akavan toiseksi suurin jäsenliitto ja Suomen kahdeksanneksi suurin ammattiliitto.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tekniikan akateemiset - TEK
Kutsu: Mahdollisuus haastatella lapsia ja nuoria tiedekilpailussa Espoossa15.4.2024 06:00:00 EEST | Kutsu
Tule tapaamaan tieteestä kiinnostuneita lapsia ja nuoria – ja tekemään vaihteeksi positiivisia uutisia nuorisosta.
Kehysriihestä ei rakenneta kasvuriihtä ilman maahanmuuttoa8.4.2024 07:52:00 EEST | Tiedote
Tulevaisuuden kasvuun tarvitaan osaamista ja osaajia. Kehysriihen säästökohteet on löydettävä näiden ulkopuolelta.
Diplomi-insinöörin mediaanipalkka nousi 5 597 euroon – Työehtosopimuksen kirjaus tavallisin syy palkankorotukselle17.1.2024 09:30:23 EET | Tiedote
Tekniikan akateemiset TEKin työmarkkinatutkimuksen mukaan selvästi tavallisin syy palkankorotukselle oli työehtosopimuksessa sovittu yleiskorotus.
TEK tutki: Tekoälysääntöjen puute hämmentää yliopistoissa ja työpaikoilla – ”Ohjeistukset on syytä hoitaa nopeasti ajan tasalle”27.12.2023 07:30:00 EET | Tiedote
Suurin osa tekniikan alan korkeakouluopiskelijoista kertoo, että heidän yliopistonsa politiikka tekoälyn suhteen on epäselvä tai olematon. Myös merkittävä osa työssäkäyvistä Tekniikan akateemiset TEKin jäsenistä on epätietoisia työpaikkojen tekoälysäännöistä.
De bästa tekniska examensarbetena undersökte ljusdioder, väderballonger och identifiering av Parkinsons sjukdom13.11.2023 14:00:00 EET | Tiedote
Teknikbranschens examensarbetespriser gick i år till studerande vid Aalto-universitetet, LUT-universitetet och Åbo universitet. Deras arbeten möjliggör bland annat förbättring av röntgenteknik, miljövänligare väderballonger och ökade kunskaper om Parkinsons sjukdom.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme