Järjestöt Bonnin ilmastokokoukselle: Kurssi käännettävä, ennen kuin on liian myöhäistä

Suomalaiset ympäristö- ja kehitysjärjestöt kehottavat Bonnin ilmastokokoukseen osallistuvia poliitikkoja ja virkamiehiä pikaisiin toimiin ilmastokriisin pysäyttämiseksi. Globaalit päästöt on leikattava välittömästi, jotta elämän edellytykset eivät vaarannu kaikkialla.

Kulunut vuosi on osoittanut, että sään ääri-ilmiöistä on tullut uusi normaali. Nykypäästöillä kulutamme muutamassa vuodessa loppuun hiilibudjetin, jonka raameissa pysymällä ilmaston lämpenemisen voisi rajata 1,5 asteeseen, todetaan järjestöjen tänään julkaistussa kantapaperissa.

”Juuri ennen ilmastokokouksen alkua saimme kuulla, että hiilidioksidi ilmakehässä nousi ennätyksellisen korkealle ja, sen lisäksi, päästökuilu nykytoimien ja Pariisin sopimukseen kirjatun tavoitepolun välillä on huomattava. Päästöjen sivaltaminen entisestään ennen vuotta 2020 on välttämätöntä. Pariisissa sovittu 1,5 asteen lämpötilannousun tavoite on lipsumassa tavoittamattomiin”, muistuttaa WWF:n ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle.

Järjestöjen kantapaperi esittää, että Suomen tulee osana EU:ta edistää vähintään 60 prosentin päästövähennystä vuoteen 2030 mennessä, luopumista fossiilisista polttoaineista, sekä Euroopan Unionin ilmasto- ja energiapaketin osien täydentämistä tarkistuslausekkeella, jonka nojalla tavoitteita voidaan nostaa uusimman tieteellisen tiedon mukaisesti. Suomen tulee myös edistää välittömiä toimia, jotka auttavat kääntämään globaalit päästöt jyrkkään laskuun viimeistään vuoteen 2020 mennessä.

Yksikään maa ei välty ilmastonmuutoksen vaikutuksilta, mutta eniten niistä kärsivät köyhimmät maat, jotka ovat vähiten vastuussa ongelman aiheuttamisesta.

”Kaikkeen ei voi sopeutua. Vahingoilla ja menetyksillä tarkoitetaan tilanteita, joissa ilmastonmuutoksen hillintä ei riitä estämään haitallisia vaikutuksia eikä ympäristön muutoksiin ole enää mahdollista sopeutua. Kun nouseva merenpinta nielaisee kodin ja elinkeinon, on ihmisiä tuettava uuden elämän rakentamisessa. Pariisin ilmastosopimuksessa vahinkojen ja menetysten korvaamista käsitellään Varsovan mekanismin alla. Mekanismi kaipaa kipeästi vahvistamista”, toteaa Kepan ilmastoasiantuntija Tuuli Hietaniemi.

Samoin maiden on ryhdyttävä toimiin kaikkien rahavirtojen ohjaamiseksi vähähiilisen kehityksen mukaisiksi. Jotta kahden asteen raja ei ylity, on 80-90 prosenttia tunnetuista hiilivaroista, 35 prosenttia öljystä ja 50 prosenttia kaasusta jätettävä maahan YK:n ympäristöohjelman UNEPin tuoreen raportin mukaan. Jotta 1,5 asteen tavoitteessa pysyttäisiin, on maahan jätettävien osuuksien oltava vielä suuremmat.

"Puhtaan ilmastomatematiikan perusteella fossiilisia polttoaineita tuottavat yhtiöt ovat yliarvostettuja sijoituskohteita. Haastamme suomalaiset sijoitusyhtiöt, kaupungit, sekä koulutukselliset ja uskonnolliset instituutiot siirtämään sijoitusvarallisuutensa fossiilisista polttoaineista kestävään liiketoimintaan", sanoo Tina Nyfors ilmastojärjestö 350 Suomesta.

Kurssi kohti turvallisempia vesiä - Järjestöjen odotukset Bonnin ilmastokokoukselle: https://www.kepa.fi/sites/kepa.fi/tiedostot/kurssi-kohti-turvallisempia-vesia.pdf

Lisätietoja (seuraavat kokousta Bonnissa)

- Tuuli Hietaniemi, ilmastoasiantuntija, Kepa, tuuli.hietaniemi@kepa.fi puh. 050 317 6686 (Bonnissa 11.11.-18.11., ilmastorahoitus, neuvottelujen yleiskuva)
- Anna-Stiina Lundqvist, viestinnän asiantuntija, Kepa, anna-stiina.lundqvist@kepa.fi puh. 050 617 6704 (Bonnissa 14.11.-18.11., vastuualue: mediayhteydet, haastattelupyynnöt)
- Tina Nyfors, ympäristö- ja kestävän kehityksen tieteilijä, 350 Suomi hallituksen jäsen. tina.nyfors@350finland.org, 040 748 8226, (Bonnissa 6.-18.11.2017. Vastuualue: rahavirtojen siirtäminen pois fossiilisista polttoaineista) (även på svenska)

Lisätietoja (seuraavat kokousta Suomessa)

- Otto Bruun, suojeluasiantuntija, Suomen luonnonsuojeluliitto, otto.bruun@sll.fi  puh. 040 631 3399 (vastuualueet: ilmastopolitiikka, nielupolitiikka)                                                      - Malva Green, ympäristökasvatuspäällikkö, Luonto-Liitto, puh. 044 045 8898
- Niklas Kaskeala, puheenjohtaja, Protect Our Winters Finland, niklas@protectourwinters.fi puh. 050 586 6422
- Kaarina Kolle, ilmastoasiantuntija, WWF Suomi, puh. 050 591 3072 (vastuualueet: neuvottelujen yleiskuva)                                                                                                - Laura Meller, Arktis-asiantuntija, Greenpeace, laura.meller@greenpeace.org  puh. 040 180 3322
- Elina Mikola, vaikuttamistyön koordinaattori (kestävä ja vihreä talous), Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys ry, elina.mikola@kehys.fi puh. 046 851 5974

Kepan Bonn 2017 -sivu: https://www.kepa.fi/vaikuttamistyo/ilmastonmuutos/kansainvaliset-ilmastokokoukset/bonn-2017

Puh: +358 50 317 6704
skype: kepa_anna-stiina.lundqvist

Elimäenkatu 25-27, 00510 Helsinki
www.kepa.fi

Veroparatiisien vastaisen työn huippuasiantuntijat koolle Helsinkiin kansainväliseen konferenssiin23.10.2017 10:52Kutsu

Helsinkiin kokoontuu 24.-25.10. noin kaksisataa asiantuntijaa yli viidestäkymmenestä maasta kansainväliseen huippukonferenssiin, jonka tarkoituksena on ratkaista verovälttelyn ja laittoman pääomapaon ongelmia. Maailman johtava laittoman pääomapaon vastainen verkosto Financial Transparency Coalition ja kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa järjestävät yhteistyössä Transparency’s Tipping Point: The 7th Financial Transparency Conference -tapahtuman Marina Congress Centerissä.

Raportti: Suomi ja EU ovat oman kehitysyhteistyönsä suurimpia vastaanottajia – Suomen ilmastorahoitus ja tuki naisille ja tytöille romahtaneet17.10.2017 12:03Tiedote

Suomen kehitysyhteistyössä on tapahtunut suurin muutos sitten lamavuosien, käy ilmi tänään ilmestyneestä eurooppalaisesta AidWatch -raportista. Kehitysyhteistyövaroista yhä suurempi osa kanavoidaan esimerkiksi pakolaisten vastaanottajakuluihin EU-maissa. Samaan aikaan Suomen tuki kansainvälisille ilmastotoimille sekä tasa-arvon edistämiseksi ovat pudonneet äkillisesti.