Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys ry

Järjestöt vaativat reilua ja kestävää kauppaa

Yli 30 suomalaisen järjestön yhteinen visio esittää Suomen ja EU:n kauppapolitiikalle uutta ja kestävää suuntaa. Vision allekirjoittajien joukossa on muun muassa kehitys-, ympäristö- ja ihmisoikeuskysymyksiin keskittyviä kansalaisjärjestöjä sekä palkansaajakeskusjärjestöt.

Tänään julkaistavalla 10 askelta kestävämpään ja oikeudenmukaisempaan kauppapolitiikkaan -visiolla suomalaiset järjestöt haluavat tuoda kestävän kehityksen tavoitteet mukaan kauppapoliittiseen keskusteluun ja muistuttaa, että oikeilla kaupan säännöillä voidaan edistää ihmisten ja ympäristön hyvinvointia Suomessa, Euroopassa ja globaalisti.

"Kaupan pelisäännöt ovat tällä hetkellä ristiriidassa kestävän kehityksen periaatteiden ja kansainvälisten ihmisoikeussitoumusten kanssa", huomauttaa Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehyksen vaikuttamistyön koordinaattori Elina Mikola.

”Nyt jos koskaan Suomen ja EU:n johtajien tulee varmistaa kauppapolitiikalle oikeudenmukainen ja kestävä suunta. Kaupan sääntöjen kehittämiseen tarjoutuu mahdollisuus esimerkiksi joulukuussa, kun Maailman kauppajärjestön WTO:n 11. ministerikokous kokoontuu Buenos Airesissa", Mikola jatkaa.

”Kestävän kehityksen tavoitteet pitäisi ottaa selkeämmin kauppapolitiikan ja sitä koskevan keskustelun lähtökohdaksi. Esimerkiksi kauppasopimusten kohdalla tulisi varmistaa, että ne aidosti edistävät ihmisoikeuksia, työelämän perusoikeuksia ja säällisten työpaikkojen syntymistä. Erityisen tärkeää on tarkastella kaupan vaikutuksia kaikkein heikommassa asemassa olevien ihmisten kannalta”, SAK:n ekonomisti Patrizio Lainà lisää.

Järjestöt korostavat, että kaupalle tarvitaan globaalit säännöt, jotka ovat johdonmukaisia kestävän kehityksen Agenda 2030:n sekä kansainvälisten ihmisoikeussitoumusten kanssa. Visiossa esitetään muun muassa ilmastonmuutoksen vastaisten toimien ja yritysvastuun edistämistä osana kauppapolitiikkaa sekä kauppasopimuksia koskevien neuvotteluprosessien avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämistä. Ihmisoikeus- ja ympäristösopimukset eivät saa jäädä kauppasopimusten varjoon, muistuttavat järjestöt. Lisäksi on varmistettava, että kauppasopimukset eivät kavenna poliittista liikkumavaraa kestävän kehityksen edistämiseksi.

10 askelta kestävämpään ja oikeudenmukaisempaan kauppapolitiikkaan -vision ovat allekirjoittaneet seuraavat järjestöt:  350 Suomi, Akava, Attac, Suomen Caritas, Dodo, EAPN-Finland, Eettisen kaupan puolesta, Emmaus Aurinkotehdas, Eurooppalainen Suomi, Hyvinvointivaltion vaalijat, Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys, Kepa, Kansalaisjärjestöjen ihmisoikeussäätiö KIOS, Kirkon ulkomaanapu, Lähetysyhdistys Kylväjä, Luonto-Liitto, Maan ystävät, Open Knowledge Finland, Pelastakaa Lapset, Reilu kauppa, SASK - Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, Solidaarisuus, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK, Siemenpuu, Suomen Lähetysseura, Suomen luonnonsuojeluliitto, Suomen Talousdemokratia, Taksvärkki, TTIP-verkosto, UFF, Uusi Tuuli ja Vammaiskumppanuus.

Elina Mikola
Vaikuttamistyön koordinaattori (kestävä ja vihreä talous)
elina.mikola@kehys.fi
puhelin: 046 851 5974

Maija Lumme
Vaikuttamistyön koordinaattori
Eettisen kaupan puolesta ry
maija.lumme@eetti.fi
puhelin: 044 025 0412

Maija Lumme osallistuu Maailman kauppajärjestön WTO:n 11. ministerikokoukseen Suomen delegaation jäsenenä.

Siltasaarenkatu 4

info@kehys.fihttp://www.kehys.fi

Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys ry on suomalaisten järjestöjen vaikuttajaverkosto, joka toimii kestävän ja globaalisti oikeudenmukaisen EU-politiikan puolesta. Kehys toimii myös kansalaisyhteiskunnan vahvistamiseksi ja tukee kansalaisjärjestöjen yhteistyötä Suomessa, EU:ssa ja globaalisti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys ry

Komission uusi visio EU:n kehityspolitiikasta on ristiriidassa toimien kanssa23.11.2016 11:03Tiedote

Euroopan komissio julkaisi tällä viikolla EU:n kehityspolitiikan tulevaisuutta koskevan kauaskantoisen vision, esityksen kehityspoliittiseksi konsensukseksi, joka on selvässä ristiriidassa EU:n nykyisten toimien kanssa. EU:n viimeaikaiset päätökset ovat herättäneet kansalaisjärjestöissä huolta kehitysyhteistyön valjastamisesta EU:n omien lyhytnäköisten tavoitteiden ajamiseen. Jäsenmaiden ja parlamentin on nyt vaadittava komissiota toimimaan visionsa mukaisesti.