Järkeä opiskelijavalintaan - Maksuttoman avoimen väylää kehitettävä

SONKin 52. liittokokouksen julkilausuma

Yhä useampi opiskelija joutuu viettämään välivuosia pyrkiessään jatko-opintoihin. Korkeakoulu 2030 -vision tarkoituksena on nostaa Suomen korkeakouluastetta. Tällä hetkellä OECD -maista Suomella on suurin pula korkeakoulutetusta työvoimasta.

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry:n liittokokous haluaa poistaa tarpeettomat välivuodet. Opiskelijoiden siirtyminen helposti korkeakouluopintoihin ehkäisee syrjäytymistä ja nopeuttaa työelämään siirtymistä. Sujuva opintoihin siirtyminen on myös nuorelle itselleen helpotus kun tulevaisuudelle löytyy suunta. Opintojen liukuvuutta tulisikin lisätä siten, että korkeakouluun pääseminen avoimen opintojen kautta olisi helpompaa ja korkeakouluopintoja voisi suorittaa jo toisen asteen aikana. Maksuttoman avoimen yliopiston väylää kehittämällä saadaan parannettua työmarkkinoiden joustavuutta ja työvoiman tuottavuutta.

Avoimen opinnot mahdollistavat paremmin omaan alaan tutustumisen, joka edesauttaa oman löytämisen. Tällä hetkellä nuoret joutuvat tekemään päätöksen tulevaisuudesta hyvin varhain, mikä näkyy myöhemmin opintojen keskeyttämisenä ja alan vaihtamisena. Avoin väylä tarjoaa matalan kynnyksen opintoihin tutustumiseen, jolloin haluamattaan vietetyt välivuodet jäävät pois. Maksuton avoimen väylä mahdollistaisi myös ammatillisessa koulutuksessa olevien yhdenvertaisemman pääsyn korkeakouluun.

Tällä hetkellä avoimen väylän opinnot maksavat opintopisteiden suorittamisen mukaan. Tämä asettaa opiskelijat eriarvoiseen asemaan sosioekonomisen taustansa sekä esimerkiksi perhetilanteensa perusteella. Avoimet korkeakouluopinnot tuleekin pitää opiskelijalle maksuttomana kaikissa tilanteissa. Suomen hallitus on asettanut korkeakoulutettujen määrän kasvun tavoitteekseen. Maksuttoman avoimen väylän kehittäminen tukee tavoitetta nostaa Suomen korkeakoulutusastetta.

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry:n liittokokous vaatii avoimen yliopiston väylän laajentamista sekä muuttamista kokonaan maksuttomaksi. Tämä hyödyttäisi paitsi tulevia opiskelijoita ja elinikäisen oppimisen tavoitteita mutta myös sujuvoittaisi työmarkkinoita ja parantaisi työvoiman tuottavuutta.

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Heidi Miettinen on valittu SONKin puheenjohtajaksi3.11.2019 19:23:47 EETTiedote

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n 52. liittokokous valitsi tänään sunnuntaina 3.11. puheenjohtajakseen Heidi Miettisen. Miettinen valittiin tehtävään yksimielisesti. Puheenjohtajana hän haluaa keskittyä järjestölliseen kehittämiseen sekä osastojen tukemiseen. Miettinen on 23-vuotias ja on opiskellut aiemmin Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Kotoisin hän on Hämeenlinnasta. -SONKin ja pääministeripuolue SDP:n tulee jatkaa määrätietoista toimintaa koulutuksen kehittämiseksi. Sosialidemokraattisen liikkeen opiskelijajärjestönä SONKin on erityisesti pidettävä koulutukseen ja opiskelijoihin liittyviä asioita esillä ensi kesänä järjestettävässä SDP:n puoluekokouksessa. Myös järjestön sisäinen kehittäminen ja yhteistyö eri järjestöjen kanssa ovat ensi vuonna tärkeitä teemoja, Miettinen linjaa. -Rinteen hallitus on aloittanut määrätietoisen koulutuksen kunnianpalautuksen mutta työtä riittää yhä esimerkiksi opiskelijoiden aseman kehittämisessä. On syytä muistaa, että minkään muun vä

Opintolainasta ei ole sosiaaliturvaksi - Sosiaaliturva on uudistettava tällä hallituskaudella26.9.2019 14:04:37 EESTTiedote