Järvi-Suomen Energia parantaa lähes 2,5 miljoonalla eurolla satojen Kuortin alueen asukkaiden sähkön toimitusvarmuutta

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa tänä vuonna merkittävästi sähkön toimitusvarmuutta Pertunmaan Kuortissa. Yhtiö korvaa vanhan ilmajohtoverkon maakaapelilla ja osin tien varteen sijoitettavilla ilmajohdoilla.

Uutta yhteyttä rakennetaan yli 50 kilometriä ja urakka on yksi Järvi-Suomen Energian tämän vuoden isoimmista työmaista. Sen arvo on lähes 2,5 miljoonaa euroa, mikä tekee 12 000 euroa alueen asiakasta kohti.

- Tämä on harvemmin asuttua seutua, johon nyt investoidaan isosti. Verkoston saneeraushankkeet ovat siirtyneet taajamista ja asutuskeskittymistä haja-asutusalueille, kertoo rakennuttaja Rejlers Oy:n projekti-insinööri Jussi Vitikainen.

Järvi-Suomen Energia miettii jokaisella alueella tarkasti, minkälainen tekninen ratkaisu toimii siellä parhaiten. Kuortissa tehtävä verkoston saneeraus vähentää sähkökatkoja ja nopeuttaa vikojen korjaamista merkittävästi etenkin suurhäiriötilanteissa, kuten myrskyissä.

Uutta yhteyttä rakennetaan tänä vuonna Koskenmyllyn, Löytänen ja Syrjäkosken alueille. Työmaa kulkee muun muassa Vehkalahdentien ja Malminharjuntien viertä. Saneerauksen alueella asuu noin 200 Järvi-Suomen Energian asiakasta.

Kuortin hanke on osa Järvi-Suomen Energian pitkän tähtäimen perusparannussuunnitelmaa.
- Alueen jakeluverkko alkaa olla käyttöikänsä päässä ja suunniteltu sähköverkoston uusiminen on tärkeässä asemassa alueelle suunniteltujen tulevien hankkeiden kannalta, yhtiön verkostoinsinööri Pentti Leinonen sanoo.

Kuortin työmaa on tällä hetkellä maastosuunnitteluvaiheessa. Kaivuutyöt ovat alkamassa toukokuussa. Työmaa risteää Viitostien kanssa, mutta ei aiheuta muutoksia sen liikenteeseen. Muilla teillä tulee olemaan poikkeavia liikennejärjestelyitä ja liikenne voi paikoin hidastua väliaikaisesti. Uuden verkoston käyttöönostosta aiheutuu aikanaan lyhyitä sähkökatkoja, mutta niiden ajankohdasta sovitaan etukäteen erikseen jokaisen talouden kanssa.

Urakoitsijana Kuortissa toimii Eltel Networks Oy. Rakennustyöt valmistuvat vuoden 2020 loppuun mennessä. Purku- ja jälkityöt toteutetaan talvella ja keväällä 2021.

Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkostoa tänä keväänä Pertunmaalla myös Hartolantien varrella. Kuortintien ja Mansikkamäentien välinen työmaa on pienempi ja liittyy viime vuosina tehtyjen isojen saneerausten viimeistelyyn. Sen vaikutuspiirissä asuu vajaa 100 asiakasta ja urakoitsijana toimii Elvera Oy.

Yhteensä Järvi-Suomen Energia saneeraa sähköverkostoa tänä vuonna 50 miljoonalla eurolla. Hankkeilla on paikallisesti merkittävä työllisyysvaikutus.

Lisätiedot: Verkostoinsinööri Pentti Leinonen 010 210 4379, pentti.leinonen@sssoy.fi