Järvi-Suomen Energia parantaa sähkön jakeluverkkoa alueella Hankasalmi - Lievestuore - Toivakka

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkkoa merkittävästi Hankasalmella, Lievestuoreella ja Toivakassa vuonna 2020. Työmaat ovat jo aloitettu Toivakassa ja Lievestuoreella. Uusia työmaita perustetaan kevään aikana Hankasalmen Kovalanmäelle ja Lievestuoreen taajamasta Hohon ja Kankaisten suuntaan.

Vanhan runkoverkon korjaaminen, ilmajohtojen vaihtaminen maakaapeliin ja linjan siirtäminen metsästä teiden reunalle vähentää sähkökatkoja.
Kaikissa kolmessa kunnassa sähkökatkoksista on kärsitty jonkin verran. Jatkossa myös suurhäiriötilanteissa, kuten myrskyissä, sähköviat saadaan korjattua aiempaa nopeammin.
— Esimerkiksi Lievestuoreella ilmajohdon määrä vähenee, kommentoi verkostoinsinööri Jani Siltala.

Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkkoa kolmen kunnan alueella yhteensä 5,2 miljoonalla eurolla. Asiakasta kohden työtä tehdään 6600 –12 650 eurolla.

Hankasalmen työmaa Kovalanmäellä Niemisjärven ja Hankasalmen aseman välissä alkaa viimeistään toukokuussa. Urakoitsijana on Elektron E Oy.

Lievestuoreella aloitettiin jo viime vuonna työt alueella Pirtinalue-Kelkkamäki. Tänä keväänä käynnistetään myös työmaa Lievestuoreen taajamasta Hohon ja Kankaisten suuntaan. Urakoitsijana on Voimatel Oy.

Toivakassa työmaa on alkanut alueella Saarinen-Matara-aho-Kierikka ja urakoitsijana on niin ikään Voimatel Oy.

Työmaat sijaitsevat normaalissa maastossa. Lievestuoreella erityistä huomiota vaatii töiden sovittaminen valtatie 9:n mahdolliseen saneeraukseen. Urakat on määrä saada valmiiksi vuoden loppuun mennessä.

Työmaat voivat haitata jonkin verran liikennettä. Työkoneiden liikkuminen ja työmaiden eristäminen keskeyttää muun liikenteen satunnaisesti. Sähkönjakelun häiriöitä ilmenee lähinnä vasta siinä vaiheessa, kun uusi sähköverkko kytketään päälle. Kytkennän ajankohdasta sovitaan kunkin talouden kanssa etukäteen.

Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkkoa tänä vuonna toiminta-alueellaan yhteensä 50 miljoonalla eurolla. Työmaita käynnistyy useissa kunnissa. Sähkömarkkinalaki velvoittaa Järvi-Suomen Energian ja muut jakeluverkon haltijat saneeramaan olemassaolevaa sähköverkkoa toimitusvarmemmaksi.

Lisätiedot: Järvi-Suomen Energian mediayhteyshenkilö, verkostoinsinööri Jani Siltala, 010 2104 390, jani.siltala@sssoy.fi

Järvi-Suomen Energia on Suur-Savon Sähkö -konserniin kuuluva jakeluverkkoyhtiö, jonka ammattilaiset huolehtivat noin 28 000 kilometrin mittaisesta sähköverkosta ja sähköenergian jakelusta yli 100 000 taloudelle. Rakennamme perustaa Järvi-Suomen tulevaisuuden energiajärjestelmälle, jossa säävarma ja älykäs sähköverkko mahdollistaa uudet digitaaliset palvelut, vihreän murroksen ja kuluttajien kasvavan roolin energiantuottajana. Liikevaihtomme on noin 140 miljoonaa ja työntekijöitä meillä on noin 20.