Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkkoa Hankasalmella

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa vuonna 2021 sähkön toimitusvarmuutta Hankasalmella. Yhtiö investoi alueelle lähes 1,7 miljoonaa euroa.

Hankasalmella, kuten muuallakin Järvi-Suomessa, taajamien sähköverkon toimitusvarmuus on saatu kuntoon jo aiemmin. Nyt Järvi-Suomen Energia keskittyy haja-asutusalueille sähköä syöttävien keskijänniterunkoverkkojen maakaapelointiin sekä ilmajohtolinjojen siirtoon metsien keskeltä teiden varsiin.

Hankasalmen kirkonkylän ja Venekosken välillä uutta runkoyhteyttä rakennetaan haja-asutusalueella Piippaharjusta Koskenniityn kautta Suosaloon. Töiden on määrä alkaa alueella kesä-heinäkuussa.

- Suunnittelu on edennyt hyvin, Järvi-Suomen Energian projektipäällikkö Jani Siltala kertoo.

Hankasalmelle vedetään 33 kilometriä maakaapelia ja 14 kilometriä ilmajohtoa.

Ilmajohtolinja on monin paikoin Järvi-Suomessa asutuksen määrän ja maaston ominaisuuksien takia toimiva ja taloudellinen ratkaisu. Metsiä halkovan ilmajohtolinjan siirto teiden varsiin nopeuttaa vikojen paikantamista ja korjausta. Samalla myös tieliikenteen turvallisuus kasvaa, kun tienkäyttäjien näkyvyys paranee leveän johtokadun myötä. Ilmajohtolinjojen alta myös vapautuu hyötykäyttöön metsämaata.

Hankasalmen työmaa aiheuttaa vain vähän haittaa liikenteelle. Autoilijoilta pyydetään kuitenkin tarkkaavaisuutta mahdollisten erikoisjärjestelyjen varalta. Uuden verkon käyttöönotosta aiheutuvista lyhyistä sähkökatkoista sovitaan aina etukäteen asiakkaan kanssa.

Työmaa valmistuu syksyyn 2022 mennessä. Purkutyöt suoritetaan talvella.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle. Hankkeilla työllistetään paikallisia ammattilaisia.

Projektipäällikkö Jani Siltala 010 210 4390, jani.siltala@sssoy.fi

Taloyhtiöiden sähkön pientuotanto nyt kannattavampaa Järvi-Suomen Energian verkossa23.6.2021 15:14:59 EEST | Tiedote

Kiinteistön sisäisten energiayhteisöjen perustaminen on nyt mahdollista Järvi-Suomen Energian jakeluverkon alueella. Esimerkiksi taloyhtiöt voivat nyt perustaa energiayhteisön, ja jakaa aurinkovoimalansa tuottaman sähkön haluamallaan tavalla osakkaiden kesken. Aiemmin taloyhtiöiden olisi pitänyt maksaa verot ja siirtomaksut itse tuottamansa sähkön siirrosta asukkaiden käyttöön, mutta vuoden alusta tullut asetusmuutos muutti tilanteen. Järvi-Suomen Energian tekniset valmiudet tarjota palvelu valmistuivat kesäkuussa.