Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkkoa Haukivuorella

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa tänä vuonna merkittävästi sähkön toimitusvarmuutta Haukivuorella. Yhtiö investoi alueelle yli 2,3 miljoonaa euroa.

Haukivuoren seudulla, kuten muuallakin Järvi-Suomen Energian toiminta-alueella, taajamien sähköverkon toimitusvarmuus on saatu kuntoon jo aiemmin. Nyt Järvi-Suomen Energia keskittyy haja-asutusalueille sähköä syöttävien keskijänniterunkoverkkojen maakaapelointiin sekä ilmajohtolinjojen siirtoon metsien keskeltä teiden varsiin.

Haukivuorella parannetaan tänä vuonna runkoyhteyttä Hirviniemestä Pohjanlahden kautta Nykälään. Sähkönsaanti varmistuu koko ympäröivällä alueella. Hanke on jatkumoa useille sähköverkon parannustöille, joita kunnassa on toteutettu viime vuosina.

- Seudulla on paljon iäkästä ilmajohtoverkkoa, jota on ollut erittäin hankalaa huoltaa, kertoo rakennuttaja Rejlersin projekti-insinööri Jussi Vitikainen.

Haukivuorelle rakennetaan 44 kilometriä maakaapelia ja 20 kilometriä ilmajohtoverkkoa. Ilmajohtolinja on monin paikoin Järvi-Suomessa asutuksen määrän ja maaston ominaisuuksien takia toimiva ja taloudellinen ratkaisu. Metsiä halkovan ilmajohtolinjan siirto teiden varsiin nopeuttaa vikojen paikantamista ja korjausta. Samalla myös tieliikenteen turvallisuus kasvaa, kun tienkäyttäjien näkyvyys paranee leveän johtokadun myötä. Ilmajohtolinjojen alta myös vapautuu hyötykäyttöön metsämaata.

- Tämä työmaa parantaa sähkön toimitusvarmuutta etenkin Nykälän kylässä. Alueella on myös vapaa-ajan asuntoja ja maatiloja, Järvi-Suomen Energian projektipäällikkö Jani Siltala sanoo.

Nykälän ja Hirviniemen välinen työmaa on tällä hetkellä suunnittelussa. Kaivuiden ja muiden töiden on määrä alkaa alueella kesällä 2021. Autoilijoilta pyydetään tarkkaavaisuutta mahdollisten erikoisjärjestelyjen varalta. Uuden verkon käyttöönotosta aiheutuvista lyhyistä sähkökatkoista sovitaan aina etukäteen asiakkaan kanssa.

Työmaa valmistuu vuonna 2022.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle. Hankkeilla työllistetään paikallisia ammattilaisia.

Projektipäällikkö Jani Siltala 010 210 4390, jani.siltala@sssoy.fi

Taloyhtiöiden sähkön pientuotanto nyt kannattavampaa Järvi-Suomen Energian verkossa23.6.2021 15:14:59 EEST | Tiedote

Kiinteistön sisäisten energiayhteisöjen perustaminen on nyt mahdollista Järvi-Suomen Energian jakeluverkon alueella. Esimerkiksi taloyhtiöt voivat nyt perustaa energiayhteisön, ja jakaa aurinkovoimalansa tuottaman sähkön haluamallaan tavalla osakkaiden kesken. Aiemmin taloyhtiöiden olisi pitänyt maksaa verot ja siirtomaksut itse tuottamansa sähkön siirrosta asukkaiden käyttöön, mutta vuoden alusta tullut asetusmuutos muutti tilanteen. Järvi-Suomen Energian tekniset valmiudet tarjota palvelu valmistuivat kesäkuussa.