Järvi-Suomen Energialla poikkeuksellinen työmaa Savonlinnan ydinkeskustassa

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa tänä vuonna merkittävästi sähkön toimitusvarmuutta Savonlinnan keskustassa.
Taiteilija Salla Ikosen maalaama sähkökaappi.

Riihisaaresta Savonlinnan torille ja uimahallin edustalle ulottuva työmaa on poikkeuksellinen, sillä se sijaitsee kulttuurihistoriallisesti ja matkailun kannalta tärkeällä alueella, ja on edellyttänyt monen eri toimijan yhteistyötä. Alueella sijaitsee noin 60 vuotta vanhoja maakaapeleita, jotka nyt vaihdetaan uusiin.

- Tällä työmaalla on hyvin suuri merkitys Savonlinnan keskusta-alueen sähköntoimitusvarmuudelle. Vanhoissa kaapeleissa on ollut viime vuosina jonkin verran vikoja. Keskusta-alueella on monta syöttöreittiä, mutta uuden suunnan kytkeminen vie vikatilanteessa aina aikaa ja sähkökatko ehtii vaikuttaa esimerkiksi elinkeinoelämän toimintaan, Järvi Suomen Energian projektipäällikkö Mika Mielikäinen kertoo.

Vaikka uutta maakaapelia vedetään vain viisi kilometriä puolentoista kilometrin alueelle, työmaata on sen keskeisen sijainnin takia suunniteltu jo parin vuoden ajan. Järvi-Suomen Energia on yhteensovittanut työnsä Savonlinnan kaupungin toimitilapalveluiden sekä teknisen viraston, Savonlinnan Veden ja tietoliikenneyhtiö BLC Telecomin omien hankkeiden kanssa. Alueella uusitaan samalla katuvaloja, viemäri- ja hulevesijärjestelmää ja tietoliikenneyhteyksiä.

Savonlinnan kaupungin rakennuttajainsinööri Janne Reijosen mukaan yhteistyö on sujunut hyvin. Tärkeintä on ollut huomioida matkailu.

- Tavoitteena on ollut, että työmaat eivät saa häiritä turistiliikennettä. Olavinlinnan jälkeen Riihisaaren alue on se paikka, jota matkailijat tulevat Savonlinnassa katsomaan.

Alueen merkitys Savonlinnan kaupungin asukkaille ja matkailijoille on huomioitu muutenkin. Riihisaareen ja Pikku Kakkosen leikkipuiston edustalle toukokuun lopussa asennetut puistomuuntamot on muutettu taiteen avulla viihtyisämmiksi. Taiteilija Salla Ikonen on maalannut muuntamoihin Olavinlinnan ja saimaannorpan. Jo aiemmin Järvi-Suomen Energia on saanut asiakkailta positiivista palautetta siitä, että samalla alueella sijaitsevia sähkökaappeja on koristeltu vanhoilla museokuvilla samalta alueelta.

Savonlinnan keskusta-alueen työmaa valmistuu syksyllä 2021. Järvi-Suomen Energia investoi alueen perusparannustöihin 415 000 euroa. Rakennuttajana toimii Rejlers Oy.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle. Hankkeilla työllistetään paikallisia ammattilaisia.

Projektipäällikkö Mika Mielikäinen 010 210 4377, mika.mielikainen@sssoy.fi

Taiteilija Salla Ikosen maalaama sähkökaappi.