Jäsenmaiden erityisolosuhteet huomioitava EU:n ilmastotoimissa

Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että ilmastotoimissa otetaan huomioon jäsenmaiden erityisolosuhteet. Vähäpäästöiseen liikenteeseen siirtyminen vaatii pitkäjänteisiä ja merkittäviä julkisia investointeja.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

Euroopan komission julkaisema tiedonanto vihreän kasvuohjelman (European Green Deal) yksityiskohdista sisältää tervetulleita aloitteita. Komissio suunnittelee muun muassa EU:n päästökaupan laajentamista meriliikenteeseen, hiilitullien käyttöönottoa sekä maan- ja metsienkäyttöä (LULUCF) koskevien sääntöjen päivittämistä.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood sanoo, että siirtyminen vähäpäästöiseen liikenteeseen ei käy kädenkäänteessä ja se vaatii pitkäjänteisiä ja merkittäviä julkisia investointeja. Wood muistuttaa, että Suomessa on pitkät etäisyydet ja harva julkisen liikenteen verkosto.

”Yhteinen lähestymistapa on välttämätön, jotta voidaan välttyä kilpailun vääristymiltä. Samalla voidaan varmistaa, että kaikki jäsenmaat huolehtivat osaltaan päästöjen vähentämisestä Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteiden mukaisesti”, Wood sanoo.

Suomen on kuitenkin vaikutettava ajoissa unionin päätöksentekoon, jotta yhteinen eurooppalainen lähestymistapa huomioi Suomen kannalta merkittävät asiat. Lisäksi talouden viherryttämisessä suomalaisille innovaatioille avautuu uusia kaupallistamismahdollisuuksia, jotka tulee hyödyntää.

Komissio ehdottaa hiilitullien käyttöönottoa toimialoilla, jotka kärsivät eniten hiilivuodon riskeistä. Hiilitulleja suunniteltaessa komissio pyrkii varmistamaan, että vastatoimet noudattavat myös Maailman kauppajärjestön (WTO) määräyksiä. Samalla se suosittelee, että Pariisin ilmastosopimuksen noudattaminen asetetaan uusien kauppasopimusten ehdoksi.

Komissio peräänkuuluttaa lisää kunnianhimoa myös vähäpäästöisten energiamuotojen käyttöönottoon ja resurssitehokkuuden lisäämiseen. Kiertotalouden osalta resurssitehokkuutta ei saavuteta ilman erillisen digipassin käyttöönottoa, jossa kunkin tuotteen alkuperä, koostumus sekä korjaus- ja purkamismahdollisuudet on eritelty kuluttajille avautuvan QR-koodin avulla.

Keskuskauppakamari tukee kokonaisvaltaisen suunnitelman toteuttamistajonka avulla kaikki jäsenmaat saadaan mukaan ilmastotalkoisiinEU on jo kyennyt hillitsemään talouskasvun ympäristövaikutuksiavuosina 1990-2018 kasvihuonekaasupäästöt pienenivät kaikkiaan 23 prosentillavaikka samaan aikaan talous kasvoi 61 prosentillaIlman lisätoimia unioni ei kuitenkaan saavuta hiilineutraaliuttavuoteen 2050 mennessä.Komissio aikookin laatia tätä varten tiekartanjolla pyritään varmistamaanettä kaikki politiikkalohkot tukevat yhteistä hiilineutraaliuden tavoitetta.

”Eurostatin tilastojen perusteella kiertotalous polki vuosina 2010-2016 unionissa paikallaan. Pahin taantuminen tapahtui Suomessa, jossa raaka-aineiden kierrätysaste laski 13,5 prosentista 5,3 prosenttiin. Tähän täytyy tulla muutos, mikäli aiomme olla kiertotaloudessa tiennäyttäjiä sekä saavuttaa hallituksen asettamat hiilineutraaliuden tavoitteet ”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen.

Kauppakamarin EU-katsaus: Nyt on Euroopan jälleenrakennuksen aika1.7.2020 00:01:00 EESTTiedote

Euroopan unionin taloudellinen jälleenrakennus koronakriisin seurauksena on keskeisin asia heinäkuussa alkavalla Saksan EU-puheenjohtajuuskaudella, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori tänään julkaistussa kauppakamarin EU-katsauksessa. Suomen ja suomalaisten yritysten kannalta on olennaista, minkälaisen muodon Euroopan jälleenrakennus saa ja kuinka nopeasti se tervehdyttää koronakriisin runtelemat vientimarkkinamme.

Koronakysely: Puolet yrityksistä vähensi investointejaan koronakriisin takia30.6.2020 00:01:00 EESTTiedote

Puolet kauppakamareiden kyselyyn vastanneista yrityksistä kertoo koronakriisin vähentäneen yrityksen investointikykyä. Reilu viidesosa, 22 prosenttia, näistä yrityksistä kertoo investointien vähentyneen peräti 75-100 prosenttia ajasta ennen koronapandemian puhkeamista. Suurimmalla osalla näistä yrityksistä, noin 47 prosentilla, investoinnit ovat vähentyneet 1-25 prosenttia.