Jäteastioiden tyhjennykset aloitetaan toistaiseksi kello 7 pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella

HSY lykkää jätehuoltomääräysten voimaantuloa jäteastioiden tyhjennysaikojen osalta ja odottaa hallinto-oikeuden ratkaisua määräyksistä tehtyyn valitukseen. Jäteastioiden tyhjennykset aloitetaan toistaiseksi koko alueella kello 7.

Uusien jätehuoltomääräysten mukaan jäteastioiden tyhjennykset voidaan aloittaa maanantaista perjantaihin aamulla kello kuusi ja jatkaa kello 22 saakka pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Helsingin kantakaupungin alueella muodostetulla ympäristövyöhykkeellä jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa jo tuntia aikaisemmin eli kello viisi. Helsingin seudun ympäristöpalvelut on kuitenkin päättänyt, että ei aloita jäteastioiden tyhjennyksiä toistaiseksi ennen kello seitsemää. Näin päätti HSY:n hallitus tänään 15.3.2019.

Helsingin, Espoon ja Vantaan ympäristönsuojeluviranomaiset ovat valittaneet hallinto-oikeuteen HSY:n päätöksestä aloittaa jäteastioiden tyhjennykset aikaisemmin aamulla ja vaatineet täytäntöönpanon keskeyttämistä.

Jäteastioita tyhjennetään kello 21 saakka kuten aikaisemminkin.

- Jäteastioiden tyhjennysten aikaistamisella tavoittelimme sitä, että voisimme vähentää liikenteen ruuhkautumista aamuisin erityisesti Helsingin keskustassa, kun jäteautot eivät ole tyhjentämässä jäteastioita samaan aikaan, jolloin ihmiset ovat matkalla töihin. Samalla voisimme vähentää jäteastioiden tyhjennyksistä aiheutuvia päästöjä sekä parantaa kadulla liikkuvien ja jätteenkuljettajien turvallisuutta, kertoo HSY:n toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n uudet jätehuoltomääräykset ovat astuneet muilta osin voimaan 1.3.2019 alusta.

Jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, HSY, puh. 040 8681 048, petri.kouvo@hsy.fi
Jätehuoltomääräykset: www.hsy.fi/jatehuoltomaaraykset

Muovipakkausten määrä kotien sekajätteessä vähentynyt yli 30 prosenttia – tämä selvisi HSY:n tekemässä tutkimuksessa sekajätteen koostumuksesta20.3.2019 13:18:23 EETTiedote

Muovipakkausten määrä sekajätteessä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Muissa jätelajeissa ei ole merkittävää muutosta. Sekajätteen kokonaismäärä on sen sijaan vähentynyt. Nämä tulokset selvisivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viime lokakuussa tekemästä kotien sekajätteen koostumustutkimuksesta.

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.3.201912.3.2019 14:32:41 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.3.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päättää polttoaineen toimitussopimuksen hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä, asia koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.9.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi