Jäteastioiden tyhjennykset aloitetaan toistaiseksi kello 7 pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella

HSY lykkää jätehuoltomääräysten voimaantuloa jäteastioiden tyhjennysaikojen osalta ja odottaa hallinto-oikeuden ratkaisua määräyksistä tehtyyn valitukseen. Jäteastioiden tyhjennykset aloitetaan toistaiseksi koko alueella kello 7.

Uusien jätehuoltomääräysten mukaan jäteastioiden tyhjennykset voidaan aloittaa maanantaista perjantaihin aamulla kello kuusi ja jatkaa kello 22 saakka pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Helsingin kantakaupungin alueella muodostetulla ympäristövyöhykkeellä jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa jo tuntia aikaisemmin eli kello viisi. Helsingin seudun ympäristöpalvelut on kuitenkin päättänyt, että ei aloita jäteastioiden tyhjennyksiä toistaiseksi ennen kello seitsemää. Näin päätti HSY:n hallitus tänään 15.3.2019.

Helsingin, Espoon ja Vantaan ympäristönsuojeluviranomaiset ovat valittaneet hallinto-oikeuteen HSY:n päätöksestä aloittaa jäteastioiden tyhjennykset aikaisemmin aamulla ja vaatineet täytäntöönpanon keskeyttämistä.

Jäteastioita tyhjennetään kello 21 saakka kuten aikaisemminkin.

- Jäteastioiden tyhjennysten aikaistamisella tavoittelimme sitä, että voisimme vähentää liikenteen ruuhkautumista aamuisin erityisesti Helsingin keskustassa, kun jäteautot eivät ole tyhjentämässä jäteastioita samaan aikaan, jolloin ihmiset ovat matkalla töihin. Samalla voisimme vähentää jäteastioiden tyhjennyksistä aiheutuvia päästöjä sekä parantaa kadulla liikkuvien ja jätteenkuljettajien turvallisuutta, kertoo HSY:n toimialajohtaja Petri Kouvo.

HSY:n uudet jätehuoltomääräykset ovat astuneet muilta osin voimaan 1.3.2019 alusta.

Jätehuollon toimialajohtaja Petri Kouvo, HSY, puh. 040 8681 048, petri.kouvo@hsy.fi
Jätehuoltomääräykset: www.hsy.fi/jatehuoltomaaraykset

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.