Jäteastioiden tyhjennyksissä poikkeuksia joulun juhlapyhinä

Jätekuljetuksien aikatauluissa esiintyy poikkeuksia joulunajan juhlapyhien vuoksi pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. HSY toivoo, että kiinteistöt huolehtivat porttien aukiolosta, jotta jätehuolto toimii sujuvasti.

Joulun ja uudenvuoden juhlapyhät aiheuttavat joitakin poikkeuksia Helsingin seudun ympäristöpalveluiden jätekuljetusten aikatauluihin. Jätteitä kerätään poikkeuksellisesti tänä vuonna jo sunnuntaina 20.12. Jouluaattona 24.12. ja joulupäivänä 25.12. jätekuljetuksia ei ajeta lainkaan. Tapaninpäivänä lauantaina 26.12. jätteitä sen sijaan kerätään. Pyhäpäivinä jäteastioita tyhjennetään aikaisintaan kello 7.

– Jouluna kertyy usein paljon jätettä, jolloin lajittelun merkitys korostuu entisestään. Jos jäteastiat täyttyvät liikaa, lahjapapereita ja -pakkauksia kannattaa säilyttää kotona, kunnes jäteastia on tyhjennetty ja siellä on taas tilaa. Tilan säästämiseksi pakkauslaatikot tulisi aina litistää ennen jäteastiaan laittamista, HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen muistuttaa.

Myös uuden vuoden viikolla jäteastioiden tyhjennyspäivä kiinteistöllä voi siirtyä. Jäteastioita tyhjennetään normaalisti torstaina 31.12.2020, mutta uudenvuodenpäivänä 1.1.2021 jätteitä ei kerätä. Jäteastioiden tyhjennyksiä jatketaan jälleen lauantaina 2.1. ja loppiaisena 6.1. jätteitä kerätään normaalisti.

Kiinteistön tulee huolehtia porttien aukiolosta

Kiinteistöjen tulee huolehtia porttien aukiolosta juhlapyhien ja alkuvuoden poikkeuspäivinä, sillä jäteastioita voidaan tyhjentää pyhäpäivinä tai viikonloppuina jätehuollon toimivuuden takaamiseksi.

Erityisesti Helsingin kantakaupungissa on runsaasti kiinteistöjä, joihin ei pääse viikonloppuisin tai pyhinä. Kyseisten kiinteistöjen on itse huolehdittava siitä, että kiinteistön portit ovat auki normaaleja arkipäiviä vastaavalla tavalla. Tulevina pyhinä jäteastioita tyhjennetään poikkeuksellisesti 20.12., 26.12. ja 6.1.

Joulupyhille osuvat sako- ja umpikaivolietteiden vakiotyhjennykset voivat siirtyä samoin aikatauluin kuin jäteastioiden tyhjennykset. Jouluaattona ja -päivänä lietekaivoille tehdään ainoastaan päivystystyhjennyksiä.

Sortti-asemamme ovat suljettuina jouluna 24.–25.12. sekä uudenvuodenpäivänä 1.1. ja loppiaisena 6.1.2021. Uudenvuoden aattona 31.12. Sortti-asemat sulkevat porttinsa kello 17. Muina arkipäivinä Sortti-asemat palvelevat tavalliseen tapaan klo 7–21.

HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 22.1.202122.1.2021 11:51:31 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kaivoksela - Myyrmäki päävesijohdon ja paineenkorotusaseman hankesuunnitelman sekä maa-alueen vuokraamisen Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelta Stena Recycling Oy:lle metalliromun vastaanottoa, välivarastointia ja käsittelyä varten. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Laajalahti-Pohjois-Tapiola ja Riimukallio -urakan urakoitsijaksi valittiin GRK infra Oy parantamaan jätevesiviemäriverkostojen kapasiteettia sekä saneeraamaan ikääntyneet ja huonokuntoiset vesihuolto- ja hulevesiverkostot - Espoon KTK Oy valittiin tyhjentämään kotitalouksille tarkoitettujen vaarallisten jätteiden vastaanottopisteet ja kuljettamaan vaaralliset jätteet Kivikon jätepalvelukeskukseen - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöihin Helsingin kantakaupunkiin ja Länsi-Helsinkiin valittiin kahdelle urakka-alueelle Urbaser Oy ja kahdelle urakka-alueelle Auriga Oy - vedenpuhdistuslaitoksilla saostuskemikaalina käytettävä ne

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.1.202119.1.2021 16:15:28 EETTiedote