JAU: Sosiaali- ja terveyspalveluissa tarvitaan kaikkien ammattitaitoa

Sosiaali- ja terveysalan turvallinen hoitoketju syntyy monien ammattilaisten yhteistyönä, alan sopimuksista neuvotteleva Julkisen alan unioni JAU muistuttaa.

Hyvät sosiaali- ja terveyspalvelut syntyvät eri alojen ammattilaisen yhteistyönä, Julkisen alan unioni JAU korostaa. JAU on julkisen alan neuvottelujärjestö, johon kuuluvat Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.

Turvallisessa hoitoketjussa tarvitaan monialaista osaamista ja esimerkiksi laitoshuoltajien lähihoitajien ja sairaanhoitajien ammattitaitoa. Yhdessä nämä ammattilaiset turvaavat suomalaisille toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut ja hyvän hoidon. Jos jokin osa hoito- tai hoivaketjussa pettää, työntekijät uupuvat ja hoidon laatu heikkenee.

Julkisuudessa puhutaan paljon lääkäripulasta, mutta sosiaali- ja terveysalalle tarvitaan paljon muitakin osaajia. Alalle voidaan houkutella uutta työvoimaa korostamalla moniammatillista tiimityötä.

– Työnantajien pitää arvostaa kaikkien hyvinvoinnin parissa työskentelevien ammattitaitoa ja osaamista, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa.

Naisvaltainen ala tarvitsee myös palkankorotuksia, koska varsinkaan kasvukeskuksissa työstä saatava palkka ei tahdo riittää elämiseen. Sosiaali- ja terveysalan tulevista työehdoista neuvotellaan parhaillaan. Julkisella alalla sopimusneuvotteluissa työntekijöitä edustaa Julkisen alan unioni JAU. Unioni hakee neuvotteluissa palkankorotuksia, joilla korjataan matalapalkkaisten työntekijöiden ostovoimaa.

– Työnantajien mielestä julkisen puolen palkankorotukset vaarantavat viennin ja kilpailukyvyn. Oikeasti Suomen talousnousun takana on kotimainen kulutus. Sote-alan työntekijät varmistavat työllään suomalaisten hyvinvoinnin ja työkyvyn. Heille pitää maksaa siitä kunnollista palkkaa, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii.

JAU on yksi kolmesta kunta-alan pääsopijajärjestöistä, jotka neuvottelevat alan työ- ja virkaehtosopimukset yhdessä KT Kuntatyönantajien kanssa. JAU edustaa noin kolmasosaa kunta-alan henkilöstöstä. Sote-alan ammattilaisista Unioniin kuuluvien liittojen jäseninä on muun muassa lähihoitajia, sairaanhoitajia, laitoshuoltajia ja osastonsihteereitä.

Lisätiedot

Puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, p. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, p. 040 702 4772, paivi.niemi-laine@jhl.fi

Julkisen alan unioni JAU ry. on Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n ja Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn muodostama neuvottelujärjestö. JAU on yksi kolmesta kunta-alan pääsopijajärjestöstä. JAU edustaa noin kolmasosaa kunta-alan henkilöstöstä. JAU edustaa myös maakuntiin siirtyvää henkilöstöä.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.