JAU: Sosiaali- ja terveyspalveluissa tarvitaan kaikkien ammattitaitoa

Sosiaali- ja terveysalan turvallinen hoitoketju syntyy monien ammattilaisten yhteistyönä, alan sopimuksista neuvotteleva Julkisen alan unioni JAU muistuttaa.

Hyvät sosiaali- ja terveyspalvelut syntyvät eri alojen ammattilaisen yhteistyönä, Julkisen alan unioni JAU korostaa. JAU on julkisen alan neuvottelujärjestö, johon kuuluvat Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.

Turvallisessa hoitoketjussa tarvitaan monialaista osaamista ja esimerkiksi laitoshuoltajien lähihoitajien ja sairaanhoitajien ammattitaitoa. Yhdessä nämä ammattilaiset turvaavat suomalaisille toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut ja hyvän hoidon. Jos jokin osa hoito- tai hoivaketjussa pettää, työntekijät uupuvat ja hoidon laatu heikkenee.

Julkisuudessa puhutaan paljon lääkäripulasta, mutta sosiaali- ja terveysalalle tarvitaan paljon muitakin osaajia. Alalle voidaan houkutella uutta työvoimaa korostamalla moniammatillista tiimityötä.

– Työnantajien pitää arvostaa kaikkien hyvinvoinnin parissa työskentelevien ammattitaitoa ja osaamista, Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki korostaa.

Naisvaltainen ala tarvitsee myös palkankorotuksia, koska varsinkaan kasvukeskuksissa työstä saatava palkka ei tahdo riittää elämiseen. Sosiaali- ja terveysalan tulevista työehdoista neuvotellaan parhaillaan. Julkisella alalla sopimusneuvotteluissa työntekijöitä edustaa Julkisen alan unioni JAU. Unioni hakee neuvotteluissa palkankorotuksia, joilla korjataan matalapalkkaisten työntekijöiden ostovoimaa.

– Työnantajien mielestä julkisen puolen palkankorotukset vaarantavat viennin ja kilpailukyvyn. Oikeasti Suomen talousnousun takana on kotimainen kulutus. Sote-alan työntekijät varmistavat työllään suomalaisten hyvinvoinnin ja työkyvyn. Heille pitää maksaa siitä kunnollista palkkaa, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii.

JAU on yksi kolmesta kunta-alan pääsopijajärjestöistä, jotka neuvottelevat alan työ- ja virkaehtosopimukset yhdessä KT Kuntatyönantajien kanssa. JAU edustaa noin kolmasosaa kunta-alan henkilöstöstä. Sote-alan ammattilaisista Unioniin kuuluvien liittojen jäseninä on muun muassa lähihoitajia, sairaanhoitajia, laitoshuoltajia ja osastonsihteereitä.

Lisätiedot

Puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, p. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, p. 040 702 4772, paivi.niemi-laine@jhl.fi

Julkisen alan unioni JAU ry. on Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n ja Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn muodostama neuvottelujärjestö. JAU on yksi kolmesta kunta-alan pääsopijajärjestöstä. JAU edustaa noin kolmasosaa kunta-alan henkilöstöstä. JAU edustaa myös maakuntiin siirtyvää henkilöstöä.

JHL:n edustajisto: Luottamus palautettava työmarkkinoille15.11.2018 13:04Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajisto pitää tärkeänä, että maan hallitus vahvistaa luottamusta työmarkkinajärjestöjen kanssa valmistelemalla keskeiset työelämän lait ja muutokset kolmikantaisesti. Työmarkkinaosapuolten laajaa osaamista tulee hyödyntää myös seuraavan hallitusohjelman strategisten päämäärien valmistelussa. Suomalaisen yhteiskunnan kehittäminen on perustunut keskinäiseen luottamukseen eikä tätä luottamusta ole varaa horjuttaa enää yhtään enempää. Suomella ei ole varaa menettää kolmikantaa. Aidolla kolmikantaisella valmistelulla on ollut keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa, ristiriitojen sovittamisessa käytännön politiikaksi sekä pitkäjänteisen, yli hallituskausien kantavienyhteiskunnallista tasa-arvoa lisäävien uudistusten tekemisessä. Edustajisto toivoo, että tuleva hallitus ymmärtää nykyistä paremmin kolmikannan merkityksen hyvän lainsäädäntövalmistelun, jatkuvuuden ja yhteiskuntarauhan takaajana. Nykyhallituksen aikana kolmikannan asema on oll

JHL kräver att uppsägningslagens motiveringar bereds som trepartssamarbete, vi är inte ännu i mål26.10.2018 17:15Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver att uppsägningslagens detaljerade motiveringar bereds som trepartssamarbete. Dessutom ska de osakliga uppsägningsgrunder som nämns i 7 kapitlet 2 § i arbetsavtalslagen förbli oförändrade. Annars föreligger fara att uppsägningsskyddets nivå fastställts först i konflikter som behandlas i domstol.