Jeannette Ehlers hypnotiska videoverk Black Bullets visas nu i utställningen Beröring

Serien av tre videoverk i utställningen Beröring fortsätter med Jeannette Ehlers imponerande verk Black Bullets. Serien av medieverk har kurerats med verk ur Saastamoinen stiftelsens konstsamling, och de behandlar krigets mänskliga konsekvenser för individer, samhällen och kulturer under olika tidsperioder och i olika delar av världen. Ehlers videoverk Black Bullets är en hyllning till revolutionen på Haiti och en påminnelse om att slaveriets historia inte bara hör till det förgångna. Verket visas i EMMAs medierum 10.5–14.8.2022.

Jeannette Ehlers: Black Bullets, 2012.  Video still. Saastamoinen stiftelsens konstsamling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.
Jeannette Ehlers: Black Bullets, 2012. Video still. Saastamoinen stiftelsens konstsamling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum.

Black Bullets är en hyllning till revolutionen på Haiti år 1791. I det svartvita videoverket går mörka människoskepnader på rad och utan avbrott genom videon i takt till ett monotont ljudlandskap. Medan de går smälter skepnaderna småningom samman med sina egna reflektioner och försvinner till slut vid horisonten. Verket är filmat mot himlen ovanför en fästning på ett berg i Haiti, som är känd som en symbol för frigörelsen från slaveriet.Den första svarta haitiska monarken, Henri Christophe, lät bygga fästningen i början av 1800-talet, genast efter revolutionen, för att försvara det självständiga Haiti mot fransmännen.

Jeannette Ehlers Black Bullets är ett hypnotiskt och minimalistiskt verk som är mycket effektfullt genom sina historiska utgångspunkterMaktens dynamik och kampen mot förtryck är teman som starkt knyter verket till dagens världbeskriver EMMAs amanuens Laura Kokkonen som är kurator för utställningen Beröring.

Jeannette Ehlers (f. 1973) är en dansk-trinidadisk konstnär som är känd för sina verk där hon utnyttjar bildmanipulation och sin egen kropp. I dem behandlar hon minnet, rasismens strukturer och kolonialismen.Verket Black Bullets påminner oss om slaveriet som den franska kolonialmakten utövade på Haiti och som är känt som en av de grymmaste perioderna av tvångsarbete i historien. Revloutionen på Haiti är i världshistorien den enda revolutionen av förslavade afrikaner som lyckats. Den lade grunden för Haitis självstndighet år 1804. I sitt verk lyfter Ehlers fram att historien inte bara hör till det förgångna – kolonialismen påverkar fortfarande fördelningen av makt och resurser både globalt och i Norden.

Black Bullets är det andra verket i serien av medieverk som nu visas iutställningen Beröring och som utgör en del av utställningshelheten Lyssna till tystnaden som öppnade på hösten 2021. Verken i utställningshelheten utforskar de olika dimensionerna i människors inre värld, så som händelser och trauman i det förgångna och hur vi hanterar dem. Efter verket Black Bullets visas nästa höst det sista verket i serien, Maija BlåfieldsThe Fantastic.

Bilder

Ladda ned bild
Jeannette Ehlers: Black Bullets, 2012.  Saastamoinen stiftelsens konstsamling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Paula Virta / EMMA.
Jeannette Ehlers: Black Bullets, 2012. Saastamoinen stiftelsens konstsamling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Paula Virta / EMMA.
Ladda ned bild

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

INBJUDAN för media: Daniel Buren: Segel/målarduk – målarduk/segel och Hopvecklad/utbredd 105 färger i vinden12.5.2022 10:45:00 EEST | Kutsu

Segel/målarduk – målarduk/segel (Voile/Toile – Toile/Voile) EDIT: 21.5 kl. 14 Vi har glädjen att inbjuda dig till konstnären Daniel Burens tvådelade verk Voile/Toile – Toile/Voile (Segel/målarduk – målarduk/segel) vid Notudden i Esbo. I evenemanget ses Burens berömda ränder i en särskild optimistjolletävling som arrangeras i samarbete med segelföreningen Espoon Pursiseura EPS ry. Efter seglingstävlingen visas de randiga seglen i EMMA fram till slutet av utställningen. Edit: Regattan arrangeras den 21 maj kl. 14, beroende på väder. Daniel Buren närvarar vid evenemanget. Sänd eventuella frågor, begäran om intervju och anmälan om deltagande senast torsdagen den 19 maj per e-post: iris.suomi@emmamuseum.fi. Adress: Notvägen 19, 02230 Esbo. Observera att antalet parkeringsplatser på området är mycket begränsat. Vi rekommenderar att publiken anländer med kollektivtrafik. Hopvecklad/utbredd 105 färger i vinden (Ployer/Déployer 105 couleurs aux vents) 20.5.–28.8.2022 Daniel Burens nya in situ v

INVITATION for media: Daniel Buren: Sail/Canvas – Canvas/Sail and Ployer/Déployer 105 couleurs aux vents12.5.2022 10:45:00 EEST | Press Invitation

Sail/Canvas – Canvas/Sail (Voile/Toile – Toile/Voile) EDIT: On 21 May at 2pm (Finnish time) You are cordially invited to experience Daniel Buren’s two-part public artwork Sail/Canvas – Canvas/Sail (Voile/Toile – Toile/Voile) in Espoo’s Nuottaniemi Bay. In the event, Buren’s famous stripes will appear on the Optimists’ sails in a regatta organized in collaboration with the Espoo Pursiseura Yacht Club EPS. After the race, the sails will be displayed at EMMA until the end of the exhibition, 17.7.2022. Edit: The regatta will take place on Saturday May 21 at 2pm (Finnish time), weather permitted. Artist Daniel Buren will be present in the event. Please address further inquiries, requests for interviews and registrations of media representatives to iris.suomi@emmamuseum.fi by Thursday 19 May. Adress: Nuottatie 19, 02230 Espoo. Please note that there is very limited amount of parking spaces in the area. We recommend the audience to arrive with public transport. Ployer/Déployer 105 couleurs au

KUTSU medialle: Daniel Buren: Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje ja Laskostua/avautua 105 väriä tuulessa12.5.2022 10:45:00 EEST | Kutsu

Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje (Voile/Toile – Toile/Voile) EDIT: lauantaina 21.5. klo 14 Meillä on ilo kutsua teidät kokemaan Daniel Burenin ikoninen kaksiosainen teos Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje (Voile/Toile – Toile/Voile) Espoon Nuottaniemessä. Tapahtumallisessa teoksessa Burenin kuuluisat raidat nähdään optimistijollien purjehduskilpailussa, joka toteutetaan yhteistyössä Espoon Pursiseuran EPS ry:n kanssa. Regatan jälkeen raidalliset purjeet ovat esillä EMMAn näyttelytilassa näyttelyn loppuun asti, 17.7.2022. Edit: Tapahtuma järjestetään säävarauksella lauantaina 21.5. klo 14 alkaen.Taiteilija on läsnä tapahtumassa. Lisätiedustelut, haastattelupyynnöt ja median edustajien ilmoittautumiset tulee lähettää torstaihin 19.5 mennessä osoitteeseen: iris.suomi@emmamuseum.fi Osoite: Nuottatie 19, 02230 Espoo. Suosittelemme yleisöä saapumaan julkisilla. Alueella on hyvin rajallinen määrä parkkipaikkoja. Laskostua/avautua 105 väriä tuulessa (Ployer/Déployer 105 couleur

Jeannette Ehlers’ hypnotic video work Black Bullets now on display at Touch exhibition10.5.2022 10:15:00 EEST | Press release

The three-part media art series of the Touch exhibition continues with Jeannette Ehlers’ impressive Black Bullets. The series of media works has been curated from works of the Saastamoinen Foundation Art Collection that deal with the human effects of war on individuals, communities and culture during different eras and across the world. Ehlers’ video work Black Bullets is an homage to the Haitian revolution, and a reminder that the history of slavery is not just the past. The work is on display at EMMA’s media space from 10 May to 14 August 2022.

Jeannette Ehlersin hypnoottinen videoteos Black Bullets on nyt esillä Kosketus-näyttelyssä10.5.2022 10:15:00 EEST | Tiedote

Kosketus-näyttelyn kolmen mediateoksen sarja jatkuu Jeannette Ehlersin vaikuttavalla Black Bullets -teoksella. Mediateosten sarja on kuratoitu Saastamoisen säätiön taidekokoelman teoksista, jotka käsittelevät sodan inhimillisiä vaikutuksia yksilöihin, yhteisöihin ja kulttuuriin eri aikakausina ja eri puolilla maailmaa. Ehlersin videoteos Black Bullets on kunnianosoitus Haitin vallankumoukselle ja muistutus siitä, ettei orjuuden historia ole vain menneisyyttä. Teos on esillä EMMAn mediatilassa 10.5.–14.8.2022.