Jenny och Antti Wihuris fond donerade en miljon euro till Nationalgalleriets stiftelse.

Denna andra stordonation till Nationalgalleriet är en stark indikation på vikten av att konsten och kulturarvet bevaras.

Wihurifondens miljondonation är den andra stora donationen till Nationalgalleriets stiftelses kapital. Med hjälp av donationerna kan vi försäkra oss om att konst- och kulturarvet går vidare också till kommande generationer. ”Vi är tacksamma för donationen som ska hjälpa oss att bygga upp Nationalgalleriet till Nordeuropas mest attraktiva konstmuseienhet”, berättar Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen.

Representanten för Jenny och Antti Wihuris fond, Arto Mäenmaa, konstaterar: ”Nationalgalleriets samlingar och det arbete som baserar sig på dem är en för oss alla gemensam och viktig faktor för den finska bildningens och kulturens bevarande.  Jenny och Antti Wihuris fond arbetar med att förädla Finlands andliga och ekonomiska kapital, och för fonden har det redan under sex decenniers tid varit en naturlig sak att verka på den finska konstens arena.”

”Donationen bekräftar en ideologi samt en vilja att stöda kulturen som är speciellt viktigt under dessa tider. För Nationalgalleriets museers del innebär det att vi kan bygga upp ett mera ambitiöst program och göra nya öppningar, eller exempelvis betydelsefulla konstförvärv. Donationen gagnar framför allt vår publik”, säger chefen för konstmuseet Ateneum, Susanna Pettersson. En sal i konstmuseet Ateneum kommer att uppkallas efter Jenny och Antti Wihuris fond liksom också Jane och Aatos Erkkos stiftelse, som gav en stordonation på våren, fick en egen sal.

Målet för den stiftelsekapitalinsamling som fortsätter till juni 2017 är att få in 8 miljoner euro av företag, samfund och privatpersoner. Dessutom stöder staten Nationalgalleriet med 2,5 euro per donerad euro. ”Effekten av Wihuris fonds donation växer alltså tillsammans med statens motfinansiering till 3,5 miljoner euro”, berättar Jyri Tawast, direktör för kapitalanskaffningen. ”Koefficienten gäller samtliga donationer som görs senast 30.6.2017. Vi uppmuntrar alltså alla till att delta i insamlingen. Varje donation är viktig”, fortsätter Tawast.

Nationalgalleriets basfunktioner såsom till exempel experternas löner, konservering av konstverk och hyra för galleriets utrymmen betalas också i framtiden med tipsmedel. Beslut om hur stiftelsekapitalets ränteintäkter ska användas fattas av Nationalgalleriets styrelse.

Alla kan på sitt eget sätt inverka på konstens framtid. Information om Nationalgalleriets kapitalanskaffningskampanj finns i Ateneums, Kiasmas och Sinebrychoffs biljetthallar och på deras webbsidor. Man kan delta i insamlingen genom att ge en donation i samband med ett biljettköp, lägga sitt bidrag i något av museernas sparbössa, göra en mobilinbetalning eller genom att donera via webbplatsen nationalgalleriet.fi.

Kapitalanskaffningens webbplats:
www.nationalgalleriet.fi

Kortfilmen Skapande är den finländska berättelsen med Martti Suosalo i huvudrollen.

Bildbanken
press.fng.fi

Tilläggsuppgifter:
generaldirektör, Nationalgalleriet
tel. 050 556 7169

Jyri Tawast, direktör för kapitalanskaffningen, Nationalgalleriet
tel. 044 261 0242

Nationalgalleriet utgörs av Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Nationalgalleriet ansvarar för statens konstsamlingar. Nationalgalleriets avdelning för samlingsförvaltning upprätthåller samlingarna. Till Nationalgalleriet hör dessutom Statens konstverkskommission och dess samlingar. www.nationalgalleriet.fi