Jenny Offillin odotettu Ilmastoja on oivaltavan tarkkanäköinen kuvaus newyorkilaisesta perhe-elämästä lopun aikojen alussa

Yhdysvaltalainen kirjailija Jenny Offill tiivistää aikamme hengen odotetussa uutuusromaanissaan Ilmastoja (Gummerus). Lyhyissä, päiväkirjamaisissa kappaleissaan Offill kuvailee presidentti Donald Trumpin valinnan jälkeistä poliittista kaaosta ja lopun aikojen merkkejä koulutetun newyorkilaisäidin näkökulmasta älykkäästi ja huumorilla.

Brooklynissa asuva Lizzie työskentelee yliopiston kirjastossa ja kantaa huolta kaikista: perheestään, huumeriippuvuuden kanssa kamppailevasta veljestään, elämän heittelemistä kirjastokävijöistä ja jopa tutusta taksikuskista, jonka toimeentuloa Uber uhkaa. Lizzien entinen mentori Sylvia on tullut tunnetuksi ilmastonmuutospodcastistaan. Hän palkkaa Lizzien vastaamaan huolestuneiden kuuntelijoiden sähköpostikysymyksiin, joita tulvii oikealta ja vasemmalta. Miten Lizzie voi pelastaa itsensä, perheensä ja kahtia jakautuneen kansan, kun lopun ajan merkkejä sataa kuin viimeistä päivää?  Ja miten vastata kysymyksiin tavalla, joka lupaisi toivoa?

Ilmastoja on Syvien pohdintojen jaosto -kirjallaan läpimurron tehneen Jenny Offillin terävän karmiva mutta empaattinen kuvaus presidentti Donald Trumpin valinnan jälkeisestä poliittisesta kaaoksesta ja urbaanin tiedostavasta perhe-elämästä 2020-luvun Yhdysvalloissa. Edeltäjänsä lailla kirjallista kerrontaa uudistava Ilmastoja vangitsee oivaltavan sarkastisesti juuri tämän ajan  hengen.

Teos on ehdolla arvostetun Women’s Prize for Fictionin saajaksi. Voittaja julkistetaan 9.9.2020.

”Offill on hyvää seuraa maailmanloppuun.” - Kirkus Reviews

Jenny Offill (s. 1968) on yhdysvaltalainen kirjailija, joka teki kansainvälisen läpimurron romaanillaan Syvien pohdintojen jaosto. Teos oli ehdolla Folio Prizen, Pen Faulkner Awardin ja International Dublin Awardin saajaksi, ja siitä ollaan sovittamassa elokuvaa. Offill asuu New Yorkin osavaltiossa ja opettaa kirjoittamista eri yliopistoissa.

Jenny Offill, Ilmastoja

alkuteos Weather

suomentanut Marja Luoma

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.