JHL aloittaa lokakuussa laajan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon – lisätoimista ilmoitetaan syksyllä, jos irtisanomislain valmistelu jatkuu

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL aloittaa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon lähes kaikilla sopimusaloillaan lokakuun alussa. Kiellot ovat voimassa toistaiseksi. Liitto on valmiina myös muihin työtaistelutoimiin, jos irtisanomislain valmistelu jatkuu.

JHL ryhtyy poliittiseen työtaisteluun, jolla vastustetaan irtisanomissuojan heikentämistä korkeintaan 20 hengen yrityksissä. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa lähes kaikilla JHL:n sopimusaloilla 1. lokakuuta kello 00.00. Kiellot ovat voimassa toistaiseksi. Koiviston auto -konsernissa JHL:n jäsenten ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkoi jo 20. syyskuuta kello 00.00.

– Hallituksen ajama irtisanomislaki lisää pelkoa työelämässä eikä paranna työllisyyttä. Entistä useammin työnantaja voisi vedota luottamuspulaan, jos työntekijä nostaa työpaikan ongelmia esiin. Hallitus on muun muassa leikannut työttömyysturvaa, vanhempainvapaan päivärahoja ja oikeutta päivähoitoon. Nyt se haluaa romuttaa irtisanomissuojaa, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine summaa.

Asiantuntijoiden mukaan irtisanomislaki ei lisää työllisyyttä. Irtisanominen ei myöskään ole Suomessa erityisen vaikeaa, vaikka hallitus niin väittää, Niemi-Laine muistuttaa.

Lokakuussa alkava ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee muun muassa kuntien, kirkon, valtion sekä yksityisen sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä. Työtaistelu koskee tässä vaiheessa lähes 100 000 JHL:n jäsentä.

Työtaistelun ulkopuolelle on tässä vaiheessa rajattu muun muassa energia-ala, rautatieala sekä Sivistystyönantajien sopimusaloilla työskentelevät työntekijät. Viranhaltijat ja virkamiehet eivät ole mukana, koska lain mukaan he eivät saa osallistua poliittisiin työtaisteluihin. Tarkka luettelo työtaisteluun osallistuvista aloista löytyy JHL:n verkkosivuilta jhl.fi/viimeinenniitti.

JHL ei ole asettanut työtaistelutoimien kestolle takarajaa. Muutaman päivän työtaistelu ei selvästikään saa hallitusta pyörtämään huonoja päätöksiään, sanoo liiton toimialajohtaja Håkan Ekström.

– Ilmoitamme syksyn aikana seuraavista toimenpiteistä, jos hallitus ei lopeta lain valmistelua. Toimet laajenevat vaiheittain. Liitto on valmiina jatkamaan taistelua laajalla rintamalla.

Ekström muistuttaa, että JHL on mukana puolustamassa suurta työntekijöiden joukkoa ja asia on kaikkien työntekijöiden yhteinen. Eri lähteiden mukaan 90–97 prosenttia Suomen yrityksistä on alle 20 hengen yrityksiä. Voimaan tullessaan laki uhkaisi työntekijän irtisanomissuojaa ammatista riippumatta.

Lisätiedot:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772, paivi.niemi-laine@jhl.fi
Järjestölliset toimenpiteet, JHL:n toimialajohtaja Håkan Ekström 040 828 2865, hakan.ekstrom@jhl.fi

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:n edustajisto: Luottamus palautettava työmarkkinoille15.11.2018 13:04Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajisto pitää tärkeänä, että maan hallitus vahvistaa luottamusta työmarkkinajärjestöjen kanssa valmistelemalla keskeiset työelämän lait ja muutokset kolmikantaisesti. Työmarkkinaosapuolten laajaa osaamista tulee hyödyntää myös seuraavan hallitusohjelman strategisten päämäärien valmistelussa. Suomalaisen yhteiskunnan kehittäminen on perustunut keskinäiseen luottamukseen eikä tätä luottamusta ole varaa horjuttaa enää yhtään enempää. Suomella ei ole varaa menettää kolmikantaa. Aidolla kolmikantaisella valmistelulla on ollut keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa, ristiriitojen sovittamisessa käytännön politiikaksi sekä pitkäjänteisen, yli hallituskausien kantavienyhteiskunnallista tasa-arvoa lisäävien uudistusten tekemisessä. Edustajisto toivoo, että tuleva hallitus ymmärtää nykyistä paremmin kolmikannan merkityksen hyvän lainsäädäntövalmistelun, jatkuvuuden ja yhteiskuntarauhan takaajana. Nykyhallituksen aikana kolmikannan asema on oll

JHL kräver att uppsägningslagens motiveringar bereds som trepartssamarbete, vi är inte ännu i mål26.10.2018 17:15Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver att uppsägningslagens detaljerade motiveringar bereds som trepartssamarbete. Dessutom ska de osakliga uppsägningsgrunder som nämns i 7 kapitlet 2 § i arbetsavtalslagen förbli oförändrade. Annars föreligger fara att uppsägningsskyddets nivå fastställts först i konflikter som behandlas i domstol.