JHL beslutade om organisationsmässiga åtgärder mot uppsägningslagen - Det finns inga skäl att ändra uppsägningsgrunderna som beror på arbetstagaren

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena inleder organisationsmässiga åtgärder för att motsätta sig uppsägningslagen. Åtgärdena verkställs ifall landets regering inte avslutar beredningen av lagen. JHL:s styrelse beslutade enhälligt om åtgärdena vid sitt möte 30.8.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena inleder organisationsmässiga åtgärder för att motsätta sig uppsägningslagen. Åtgärdena verkställs ifall landets regering inte avslutar beredningen av lagen. De organisationsmässiga åtgärdena framskrider och utvidgas stegvis. Detaljer om dem samt tidpunkten för inledande meddelas senare. JHL:s styrelse beslutade enhälligt om åtgärdena vid sitt möte 30.8.

Ändring av uppsägningsgrunderna i företag med färre än 20 anställda är onödigt. Enligt uppskattningar gjorda av experter är skyddet mot uppsägning av personliga skäl inte strängt i Finland sett i internationell jämförelse. Sänkning av uppsägningströskeln har inte heller effekt på sysselsättningen. Det är inte heller acceptabelt att skapa lagstiftning vars verkliga betydelse på ett så här avgörande sätt kommer att fastställas i domstolspraxis.

– Det finns ingen på forskning baserad fakta som stöder att man med förslaget skulle uppnå effekt på sysselsättningen. Effekten på sysselsättningen kan snarare vara negativ. Det skulle uppstå en konstgjord gräns i lagstiftningen, efter vilken det inte längre är lönsamt för arbetsgivaren att anställa nya arbetstagare då uppsägningsskyddet förstärks, påpekar JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

– Kan landets regering än en gång ignorera alla experter? Och försämra arbetarnas ställning med stöd av bristfällig beredning och obefintlig beräknad effekt? Vilket är beslutsfattarnas ansvar?, förundrar sig Niemi-Laine.

JHL:s utlåtande om lagförslaget till arbets- och näringsministeriet (på finska)

Mer information: ordförande Päivi Niemi-Laine, tfn 040 702 4772

Päivi Niemi-LaineFackförbundet JHL:s ordförande

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s mer än 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

JHL:n edustajisto: Luottamus palautettava työmarkkinoille15.11.2018 13:04Tiedote

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n edustajisto pitää tärkeänä, että maan hallitus vahvistaa luottamusta työmarkkinajärjestöjen kanssa valmistelemalla keskeiset työelämän lait ja muutokset kolmikantaisesti. Työmarkkinaosapuolten laajaa osaamista tulee hyödyntää myös seuraavan hallitusohjelman strategisten päämäärien valmistelussa. Suomalaisen yhteiskunnan kehittäminen on perustunut keskinäiseen luottamukseen eikä tätä luottamusta ole varaa horjuttaa enää yhtään enempää. Suomella ei ole varaa menettää kolmikantaa. Aidolla kolmikantaisella valmistelulla on ollut keskeinen rooli luottamuksen rakentamisessa, ristiriitojen sovittamisessa käytännön politiikaksi sekä pitkäjänteisen, yli hallituskausien kantavienyhteiskunnallista tasa-arvoa lisäävien uudistusten tekemisessä. Edustajisto toivoo, että tuleva hallitus ymmärtää nykyistä paremmin kolmikannan merkityksen hyvän lainsäädäntövalmistelun, jatkuvuuden ja yhteiskuntarauhan takaajana. Nykyhallituksen aikana kolmikannan asema on oll

JHL kräver att uppsägningslagens motiveringar bereds som trepartssamarbete, vi är inte ännu i mål26.10.2018 17:15Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL kräver att uppsägningslagens detaljerade motiveringar bereds som trepartssamarbete. Dessutom ska de osakliga uppsägningsgrunder som nämns i 7 kapitlet 2 § i arbetsavtalslagen förbli oförändrade. Annars föreligger fara att uppsägningsskyddets nivå fastställts först i konflikter som behandlas i domstol.