JHL: Det behövs framsteg i offentliga sektorns förhandlingar – utlyser övertids- och skiftbytesförbud fr.o.m. måndag 5.2

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL är besviken över att man inte lyckades slutföra förhandlingarna inom offentliga sektorn – och följaktligen också inom många privata branscher – innan avtalen löpte ut. Om parterna inte strax når resultat, kan det mycket väl leda till arbetskonflikter.

JHL:s styrelse beslöt att utlysa övertidsförbud och förbud att byta skift från och med måndag morgon kl. 06.00 den 5 februari. Förbuden gäller inte kommunala tjänsteinnehavare, familjedagvårdare eller lantbruksavbrytare. Förbuden gäller inte sådana arbetsuppgifter där ett avbrott medför fara för liv eller hälsa. Övertids- och skiftbytesförbudet gäller inte heller arbete för att trygga den allmänna säkerheten eller skydda egendom, som på grund av sin natur inte kan skjutas upp.

Majoriteten av JHL:s medlemmar är nu i avtalslöst läge, eftersom kommunsektorns, statens, kyrkans, AVAINTA Arbetsgivarnas, privata socialservicebranschens, järnvägsbranschens, energibranschens, hälsovårdsbranschens, universitetens och yrkesinriktade vuxenutbildningscenters samt Arbetshälsoinstitutets kollektivavtal löpte ut i går den 31 januari.

– Kommunsektorns, statens och AVAINTAs förhandlingar fortsätter under veckoslutet. Det krävs framsteg i dessa förhandlingar, eftersom de övriga förhandlingsborden helt klart väntar på resultat från dem, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine

Niemi-Laine tror att de tuffaste diskussionerna om pengar kommer att gälla i vilken proportion lönepåslagen fördelas i allmänna förhöjningar och lokal potter. En svår fråga i offentliga sektorns förhandlingsbord är också kompensering av löntagarnas nedskurna semesterpenningar.

– Om inga ordentliga framsteg görs under veckoslutets förhandlingar, börjar vi förbereda också andra stridsåtgärder än övertids- och skiftbytesförbud, säger branschchef Håkan Ekström

JHL:s styrelse sammanträdde på torsdag 1.2 och godkände då förhandlingsresultaten om kollektivavtal för personliga assistenter, rådgivningsbranschen och Helsingfors universitets fastighetstjänster.

Mer information:
ordförande Päivi Niemi-Laine
branschchef Håkan Ekström

Päivi Niemi-LaineFackförbundet JHL:s ordförande

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s mer än 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.