JHL ja Merimies-unioni vahvistavat neuvotteluvoimaansa Satamien ja vesiväylien unionilla

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen merimies-unioni SMU ovat perustaneet satama-alaa ja vesiväyliä koskevan neuvottelujärjestön, Satamien ja vesiväylien unionin. Sen tehtävänä on neuvotella lossien ja satama-alan työehtosopimukset. Työmarkkinatilanteen voimakas murros vaatii liitoilta entistä tiiviimpää yhteistyötä. Uusi unioni vahvistaa liittojen neuvotteluvoimaa.

Ammattiliitto JHL ja SMU ovat perustaneet satama-alalle ja vesiväylille neuvottelujärjestön, Satamien ja vesiväylien unionin. Jatkossa unioni neuvottelee satama-alan ja lossien työehtosopimukset. Sopimusaloilla työskentelee tällä hetkellä noin 500 henkilöä. Unionin ammattiliitoilla on yhdessä aloilla vahva järjestäytymisaste.

- Satamien ja vesiväylien unioni on vastauksemme vahvassa turbulenssissa olevien alojen työmarkkinatilanteeseen. Yhteistyöllä ja koordinoinnilla vahvistamme neuvotteluvoimaamme, JHL:n ja unionin puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine perustelee neuvottelujärjestön perustamista.

- Vuoden 2023 aikana unionin tavoitteena on neuvotella uudet yleissitovat työehtosopimukset sekä losseille että satama-alalle, sekä siirtää ne neuvottelujärjestön nimiin viimeistään vanhojen sopimusten umpeutuessa, kertovat SMU:n puheenjohtaja Kenneth Bondas ja liittosihteeri, nyt perustetun unionin varapuheenjohtaja Sannaleena Kallio.

Satama-alan työehtosopimus on muotoa 1+1 vuotta ja voimassa 31.3.2024 saakka. Sopimus voidaan kuitenkin irtisanoa, mikäli vuoden 2023 palkankorotuksista ei päästä sopuun. Satamien ja vesiväylien unionin on tarkoitus neuvotella jo vuoden 2023 korotuksista. Lossien työehtosopimus päättyy 31.3.2023 ja silloin unioni istuu neuvottelupöydän ääreen työnantajia edustavan palvelutyönantajat Paltan kanssa.

Lisätiedot:

JHL:n ja neuvottelujärjestön puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

SMU:n liittosihteeri, neuvottelujärjestön varapuheenjohtaja Sannaleena Kallio, 040 158 5057

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Ammattiliitto JHL:n kysely paljastaa: Päiväkotien epäkohtia jää hämärään, syynä varhaiskasvattajien pelko silmätikuksi joutumisesta10.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

JHL:n tekemä laaja kysely kertoo, että vuonna 2021 voimaan astunut laki varhaiskasvatuksessa työskentelevien ilmoitusvelvollisuudesta ei toimi käytännössä lainkaan. Velvoitekäytännöistä on informoitu työntekijöitä huonosti, yli kolmannes vastaajista ei tiennyt lainkaan mistä asiassa on kyse. Myös pelko seurauksista vaientaa työntekijöitä.

JHL: Köpkraften ska tryggas i vinterns och vårens lönehöjningsförhandlingar7.12.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL för under den pågående vintern och inkommande vår förhandlingar om lönehöjningarna år 2023 inom totalt cirka femtio arbets- och tjänstekollektivavtalsområden. JHL kräver att lönehöjningarna som det avtalas om för inkommande år tryggar köpkraften. Den försämring i köpkraften som skett detta år måste stoppas.