JHL ja SuPer vaativat hoitajamitoitusta lakiin – turvallisuus on ykkösasia

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaativat vanhustenhoidon hoitajamitoitusta lakiin. Liitot vaativat myös sanktioita lain noudattamatta jättämisestä. JHL:n ja SuPerin edustajat tapasivat tänään ministeri Annika Saarikon, asiantuntijoita sekä valvontaviranomaisen ja työnantajan edustajia. Liitot veivät tavoitteensa ministerille vanhustenhoidon tilan korjaamiseksi.

Ammattiliitot SuPer ja JHL ovat huolissaan vanhustenhoidon tilasta ja turvallisuudesta. Liitot vaativat, että hoitajamitoitus on kirjattava lakiin potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden vuoksi. Riittävä henkilöstömäärä on myös hyvän hoidon edellytys. Hoiva-alan ketjut ja kuntasektori ovat kiristäneet henkilöstömitoituksen liian tiukalle. Hoitajat ja liitot ovat tuoneet epäkohtia esiin jo vuosia.

– Henkilöstömäärä ei saa jäädä palvelun tilaajan tai tuottajan vastuulle, vaan siitä on säädettävä laissa, SuPerin puheenjohtaja Paavola vaatii.

Vanhustenhoitoa on yritetty kehittää muuten paitsi turvaamalla riittävä henkilöstömäärä ja kehittämällä henkilöstön työkuvia. Hoitohenkilöstön lisäksi tarvitaan tukipalveluhenkilöstöä turvaamaan kokonaisvaltaista hyvinvointia.

– On viimeinkin puututtava kaikkien muiden ongelmien juurisyyhyn eli henkilöstömäärään. Lisäksi voitontavoittelua on suitsittava lailla, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo

Työntekijöillä tulee olla aito mahdollisuus ilmoittaa työpaikan epäkohdista ilman pelkoa vastatoimista. Työntekijöillä on lain mukaan ilmoitusvelvollisuus, ja työnantajan on puututtava välittömästi epäkohtiin. Valitettavan usein työntekijöihin kohdistuu vastatoimia.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.