JHL julistaa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL julistaa yksityiselle sosiaalipalvelualalle ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Kielto alkaa tiistaina 21.6.2022 ja on voimassa toistaiseksi. Kiellolla JHL haluaa vauhdittaa jumiutuneita tes-neuvotteluita.

Yksityistä sosiaalipalvelualaa koskeva ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkaa tiistaina 21.6.2022 kello 00.01. Kielto on voimassa toistaiseksi. Kielto koskee kaikkia sopimusalan työnantajaorganisaatioita ja kaikkia työtehtäviä.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus on umpeutunut huhtikuun lopussa ja ala on ollut siitä lähtien sopimuksettomassa tilassa. Neuvottelut alkoivat helmikuun puolivälissä.

– JHL tavoittelee yksityiselle sosiaalipalvelualalle muun muassa palkankorotuksia, jotka parantavat työvoiman saatavuutta ja tekevät palkoista työn vaativuutta paremmin vastaavia, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine linjaa.

– Neuvotteluita on käyty jo nelisen kuukautta, mutta toistaiseksi työnantajan esitykset ovat olleet kaukana hyväksyttävistä. JHL:n tavoitteena on saada sopimus aikaiseksi vielä kesäkuun aikana, JHL:n neuvottelijat Laura Kovalainen ja Tanja Tuunainen-Vainio toteavat.

Yksityisiä sosiaalipalveluja tuottavia toimipaikkoja on Suomessa tuhansia. Alan ammattilaiset työskentelevät esimerkiksi yksityisissä päiväkodeissa, vanhusten palveluasumisessa ja hoitokodeissa, vammaisten henkilöiden asumispalveluissa, ensi- ja turvakodeissa, päihdepalveluissa, lastensuojelussa sekä henkilökohtaisina avustajina. Alalla on yhteensä yli 70 000 palkansaajaa. Alan työehtosopimus koskee myös järjestäytymättömiä työnantajia eli se on yleissitova.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4774
vastaava sopimusasiantuntija Laura Kovalainen, 050 408 2730
sopimusasiantuntija Tanja Tuunainen-Vainio, 050 463 2243

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.