JHL: Julkisen puolen neuvottelujen edistyttävä – kunta-alalla alkaa ylityö- ja vuoronvaihtokielto maanantaina 5.2.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on pettynyt siitä, että julkisen sektorin – ja sitä myötä monen yksityisen sektorin sopimusneuvotteluja ei saatu päätökseen sopimusten voimassaoloaikana. Mikäli tuloksia ei pian saada aikaan, työtaistelutoimet saattavat hyvinkin olla tosiasia.

JHL:n hallitus päätti aloittaa kunta-alalla maanantaina 5.2. klo 6.00 alkaen ylityö- ja vuoronvaihtokiellon. Kiellon ulkopuolelle rajataan kunta-alan sopimusten viranhaltijat, perhepäivähoitajat ja maatalouslomittajat. Kiellon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle tai terveydelle. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä eivät ole myöskään sellaiset yleistä turvallisuutta tai omaisuuden turvaamista koskevat työt, joita ei ole mahdollista siirtää myöhemmäksi.

JHL:n jäsenistä valtaosa on tällä hetkellä sopimuksettomassa tilassa, koska kunta-alan, valtion, kirkon, Avaintyöntantajien, yksityisen sosiaalipalvelualan, rautatiealan, energia-alan, terveyspalvelualan, yliopistojen, ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten ja Työterveyslaitoksen sopimukset päättyivät eilen keskiviikkona 31.1.

− Kunta-ala, valtio ja Avainta neuvottelevat tulevana viikonloppuna. Näissä neuvotteluissa on päästävä eteenpäin, sillä muut sopimuspöydät selvääkin selvemmin odottavat, mitä niissä tapahtuu, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine

Niemi-Laine arvioi, että rahakysymyksissä tiukimmat sanailut tullaan käymään palkankorotuksissa yleiskorotuksen ja paikallisen erän osuudesta. Julkisen sektorin pöydissä hiertää myös palkansaajien lomarahaleikkauksien kompensaatio.

− Jos viikonloppuna neuvotteluissa ei päästä kunnolla eteenpäin, alamme valmistautua työtaistelutoimiin ylityö- ja vuoronvaihtokieltojen lisäksi, sanoo toimialajohtaja Håkan Ekström

Torstaina 1.2. koolla ollut JHL:n hallitus hyväksyi henkilökohtaisten avustajien, neuvonta-alan ja Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelujen sopimuksista syntyneet neuvottelutulokset.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.