JHL: Kilpailuttamisvimma ei saa levitä maakuntiin

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL katsoo, että tulevien maakuntien on saatava päättää, miten ne järjestävät talous- ja henkilöstöhallintonsa.

Maakuntien on itse saatava päättää, miten ne järjestävät talous- ja henkilöstöhallintonsa. Tämä on huomioitava jo nyt, kun sote- ja maakuntauudistusta valmistellaan. Aiemmin valtio oli suunnitellut, että edellä mainitut palvelut siirtyvät talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetli Oy:lle. Nyt hallituksen reformiministerityöryhmä esittää, että Hetli ajetaan alas.

Hetlin lakkauttaminen ei saa johtaa tilanteeseen, jossa maakunnan on kilpailutettava palkka-, henkilöstö- ja taloushallinnon tehtävänsä, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine painottaa.

– Talous- ja henkilöstöhallinnon palveluissa ei tavoitella voittoa, vaan hoidetaan tehtäviä, jotka ovat välttämätön osa uusien maakuntien toimintaa.

Kilpailuttamispakkoa on muutenkin vältettävä. JHL:n mielestä maakuntien on voitava toimia ilman kilpailutusta myös toimitila- ja kiinteistönhallinnon palveluissa sekä tieto- ja viestintäteknisissä palveluissa.

– Emme halua, että esimerkiksi kiinteistöpalvelujen osalta maakunnissa joudutaan yllättäen tilanteeseen, jossa palvelut on pakko kilpailuttaa. Tämä tulee huomioida kaikissa maakunta- ja sote-uudistukseen liittyvissä pykälissä, Niemi-Laine korostaa.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
JHL, johdon neuvonantaja Keijo Karhumaa, 040 525 7852

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

JHL:n Niemi-Laine vappupuheessaan: Nuorilla pitää olla mahdollisuus vakituiseen työhön ja turvattuun tulevaisuuteen, hallitus tarjoaa vain pätkätöitä ja tynkätuloja1.5.2018 00:01Tiedote

Nuorillakin työntekijöillä on oltava mahdollisuus luotettaviin ja vakitituisiin työsuhteisiin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii. Hallituksen viimeaikaiset kurjistamistoimet ajavat nuoria entistä syvemmälle määräaikaisten silpputyösuhteiden ja syrjäytymisen kierteeseen, Niemi-Laine sivaltaa vappupuheessaan.