JHL: Kilpailuttamisvimma ei saa levitä maakuntiin

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL katsoo, että tulevien maakuntien on saatava päättää, miten ne järjestävät talous- ja henkilöstöhallintonsa.

Maakuntien on itse saatava päättää, miten ne järjestävät talous- ja henkilöstöhallintonsa. Tämä on huomioitava jo nyt, kun sote- ja maakuntauudistusta valmistellaan. Aiemmin valtio oli suunnitellut, että edellä mainitut palvelut siirtyvät talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetli Oy:lle. Nyt hallituksen reformiministerityöryhmä esittää, että Hetli ajetaan alas.

Hetlin lakkauttaminen ei saa johtaa tilanteeseen, jossa maakunnan on kilpailutettava palkka-, henkilöstö- ja taloushallinnon tehtävänsä, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine painottaa.

– Talous- ja henkilöstöhallinnon palveluissa ei tavoitella voittoa, vaan hoidetaan tehtäviä, jotka ovat välttämätön osa uusien maakuntien toimintaa.

Kilpailuttamispakkoa on muutenkin vältettävä. JHL:n mielestä maakuntien on voitava toimia ilman kilpailutusta myös toimitila- ja kiinteistönhallinnon palveluissa sekä tieto- ja viestintäteknisissä palveluissa.

– Emme halua, että esimerkiksi kiinteistöpalvelujen osalta maakunnissa joudutaan yllättäen tilanteeseen, jossa palvelut on pakko kilpailuttaa. Tämä tulee huomioida kaikissa maakunta- ja sote-uudistukseen liittyvissä pykälissä, Niemi-Laine korostaa.

Lisätietoja:

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
JHL, johdon neuvonantaja Keijo Karhumaa, 040 525 7852

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n yli 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Chefen sa: Ta med dig gruppen till toaletten och lek med barnen samtidigt som du byter blöjan. JHL: Många privata daghem anställer inte tillräckligt med personal3.2.2019 13:00:00Tiedote

De privata daghemmen klarar inte alltid av att erbjuda barnen god vård, säger Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL. Som värst kan det vara svårt för personalen att se till ens att barnen får tillräckligt med mat och att blöjorna byts. Problemen beror på att företagen inte tar in tillräckligt med personal till alla skift.