JHL kolmen päivän lakkoon Destiassa: Yhtiö aikoo lohkaista työntekijöiden tuloista pois peräti 10 prosenttia

Infra-alan menestyvä suuryritys Destia aikoo polkea palkkoja ja vaihtaa halvempaan työehtosopimukseen. Muutos maksaa työntekijöille vähintään satoja euroja vuodessa. Ammattiliitto JHL ryhtyy lakkoon, jolla se vastustaa työehtojen jyräämistä. Koko yhtiön työntekijät ovat lakossa 8.–10. kesäkuuta.

Miljoonavoittoja tahkoava Destia aikoo vaihtaa nykyisen työehtosopimuksen uuteen ja halvempaan. Kikkailun maksajiksi joutuvat yhtiön työntekijät. Heidän vuosiansiostaan katoaa satoja tai jopa tuhat euroja. Palkka-ale koskee yhteensä noin 1 000:ta henkeä.

Tällä hetkellä Destia noudattaa Paltan ja JHL:n välistä sopimusta. Destia aikoo liittyä infra-alan tesiin, jonka osapuolina ovat Rakennusteollisuus ja Rakennusliitto. Muutos tulee voimaan alkuvuodesta 2022.

Destian omistamassa Oulun Energia Urakoinnissa palkkapoljenta on vielä tylympää. Nykyään yrityksessä noudatetaan energia- ja ICT-alan työehtosopimusta.

– Vuosiansiosta katoaa jopa 10 prosentin siivu. Destian johto ajaa työehdot lyttyyn tiejyrällä, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine summaa.

JHL vaatii, että Destia luopuu halpamaisesta aikeestaan ja pysyy nykyisessä työehtosopimuksessa. Ammattiliitto on ollut toistuvasti yhteydessä yhtiöön, jotta asia saataisiin ratkaistua neuvottelemalla. Destian johto ei edes vastaa yhteydenottoihin. JHL:n ainoa keino työehtojen puolustamiseen on lakko.

JHL julistaa Destian ja Oulun Energia Urakoinnin työt lakkoon 8.–10. kesäkuuta. Työtaistelu alkaa tiistaina 8.6. kello 00:00 ja päättyy torstaina 10.6. kello 23:59. Muiden liittojen työntekijät eivät tee lakonalaista työtä.

Lakko pysäyttää muun muassa Destian tietyömaat ja keskeyttää teiden kunnossapidon. Lakko voi aiheuttaa ruuhkia maanteille. Lakko aiheuttaa myös myöhästymisiä junaliikenteeseen, koska Destia Railin työntekijät ovat lakossa mukana.

Taloudellisesti sopimusmuutokselle ei ole tarvetta. Destia-konserni hamusi viime vuonna voittoa liki 11 miljoonaa. Osa yhtiön tuloista maksetaan suoraan veronmaksajan kukkarosta. Yhtiö urakoi muun muassa Helsingin Hämeentien jättiremontin ja parhaillaan Destia tekee tunnelia Helsingin päärautatieaseman ali. Töiden kustannusarvio on yhteensä 40 miljoonaa euroa.

– Voiton maksimointi palkkoja polkemalla on epäreilua ja sopimusshoppailu rikkoo räikeästi yhtiön arvoja. Verkkosivuillaan Destia väittää kunnioittavansa sitä sitovia työehtosopimuksia. Todellisuudessa yhtiön kunnioittaa vain jättimäistä tulostaan, Niemi-Laine sivaltaa.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772
Sopimusasiantuntija Jussi Päiviö 040 578 5916

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.