JHL: Köpkraften ska tryggas i vinterns och vårens lönehöjningsförhandlingar

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL för under den pågående vintern och inkommande vår förhandlingar om lönehöjningarna år 2023 inom totalt cirka femtio arbets- och tjänstekollektivavtalsområden. JHL kräver att lönehöjningarna som det avtalas om för inkommande år tryggar köpkraften. Den försämring i köpkraften som skett detta år måste stoppas.

Den kraftiga höjningen i levnadskostnaderna i år har gått ut mot löntagarnas köpkraft med hård hand.

– Den energi- och matkostnadsbetonade inflationen bestraffar hårt arbetstagarna inom JHL:s branscher eftersom låg- och medelinkomsttagarna använder en proportionellt sett större andel av konsumtionen för nödvändiga förnödenheter. Därför borde JHL:s branscher få se en utveckling av köpkraften på plussidan, säger JHL:s ordförande Päivi Niemi-Laine.

– Med lönehöjningarna stödjer man också den inhemska förfrågan. Det är viktigt med tanke på hela samhällsekonomin i det nuvarande osäkra ekonomiska läget. Den privata konsumtionen hade krympt under årets tredje kvartal i jämförelse med situationen för ett år sedan, påminner Niemi-Laine.

Av fackförbundet JHL:s avtalsområden sätter sig nästa alla privata avtalsområden vid förhandlingsbordet inom de närmaste månaderna och dessutom statens och ev. luth. kyrkans avtalsområden inom den offentliga sektorn.

– Inom många av Servicearbetsgivarna Paltas avtalsområden samt inom staten pågår förhandlingar redan men en del av avtalsområdena sätter sig vid förhandlingsbordet först vid början av nästa år, säger förhandlingsdirektören för de privata avtalsområdena Mari Keturi.

Bland de stora avtalsområdena förs inga löneförhandlingar inom kommunsektorn och välfärdsområdena, Avainta-avtalet eller privata undervisningsbranschens avtal.

– Inom de här områdena har man redan i avtalslösningen kommit överens om hur lönerna höjs och avtalsperioden fortsätter hela nästa år, kompletterar förhandlingsdirektören för de offentliga avtalsområdena Kristian Karrasch.

I huvudsak är det inom JHL:s avtalsförhandlingar aktuellt att komma överens om lönehöjningsnivån för nästa år. Ifall förhandlingsparterna inte når samförstånd om dem kan avtalen sägas upp så att de löper ut vid utgången av det första avtalsåret, i början av år 2023. Då kommer också andra avtalsbestämmelser att vara föremål för förhandlingar.

Du kan följa med förhandlingsnyheter och förhandlingsläget på vår webbsida Avtalsrörelsen https://www.jhl.fi/sv/aktuellt/teman/avtalsrorelsen/

Mer information:

Ordförande Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772

Förhandlingsdirektör Mari Keturi, de privata avtalsområdena, 050 461 9315

Förhandlingsdirektör Kristian Karrasch, de offentliga avtalsområdena, 040 728 9046

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 165 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL